Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu violonistul Alexandru Tomescu - concertmaestru al ansamblului cameral Romanian Chamber Orchestra

Publicat: luni, 4 Noiembrie 2019 , ora 12.36

Un nou concert al ansamblului Romanian Chamber Orchestra a avut loc aseară la Sala Radio din capitală. Detalii cu privire la desfășurarea evenimentului, inclus în proiectul "Moștenitorii României Muzicale, ne-au fost oferite de violonistul Alexandru Tomescu, în calitate de concertmaestru al ansamblului și unul dintre inițiatorii proiectului. 

Vă aflați în plină desfășurare a celui dintâi turneu, susținut în calitate de concertmaestru al Romanian Chamber Orchestra. Cum a  apărut ideea de a înființa acest ansamblu și ce îl particularizează în raport cu alte formații camerale din țara noastră?

Da, într-adevăr este o premieră pentru mine, după foarte mulți ani, chiar aș zice, peste 20 de ani. Mă alătur unei orchestre ca lider al ei. Este o inițiativă pe care am gândit-o împreună cu bunul meu prieten, violistul Ladislau Cristian Andriș, cel alături de care de altminteri, cânt, organizez în fiecare vară, în ultimii cinci ani, organizăm masterclass-uri la casa lui George Enescu, de la Mihăileni, din Botoșani. Aceste masterclass-uri sunt destinate în principal violoniștilor români plecați în străinătate și pornind de la această idee, ne-am gândit că am putea face ceva și mai frumos și așa s-a născut ideea acestei orchestre, care își propune să reunească cei mai buni muzicieni români care sunt în marile orchestre europene, pe poziții de top și a le oferi acestora o șansă de a se întoarce în România și de a oferi publicului de aici, ceea ce știu ei mai bine, muzica pe care o iubesc ca nimeni alții. Astfel, orchestra, are  o structură dinamică: sunt acești muzicieni români de la orchestrele mari de care am amintit, apoi sunt membrii marcanți ai Orchestrei Române de Tineret și nu în ultimul rând, studenți, foarte tineri, foarte talentați, cu care deja am și lucrat câteva zile la Timișoara. Aceasta este ideea de bază, ce se numește pur și simplu o orchestră. Este și un proiect educativ și un proiect pe termen lung.


În programul concertelor figurează și o lucrare contemporană, Mikro Divertisment, semnată de Dan Variu. Care au fost criteriile de selecție a acesteia, dintre cele 11 lucrări scrise de compozitori români, participante la concursul propus de Romanian Chamber Orchestra.

Am cerut partituri de la tinerii compozitori, pentru că am dorit în felul acesta să dăm un impuls și să aducem în fața publicului lucrările lor. Ne-am bucurat foarte mult că au fost într-adevăr 11 lucrări trimise. Cuvântul final în alegerea lucrării, l-a avut dirijorul orchestrei, Cristian Măcelaru.


Bartok, Ceaikovski, Variu. Ce anume v-a determinat să optați pentru un astfel de triunghi stilistic?

Alegerea de repertoriu a fost făcută, o dată și pentru a pune în fața publicului niște lucrări cu care este familiarizat și aici mă gândesc în primul rând la Serenada de Ceaikovski, dar apoi am dorit să arătăm ceea ce putem să cântăm împreună și aici mă gândesc în primul rând la acest Divertiment al lu Bartok, o piesă absolut remarcabilă, care sunt convins, în multe locuri va fi cântată poate pentru prima dată. Din păcate, în România, această muzică de secol XX este încă prea puțin cunoscută, prea puțin apreciată în străinătate, precum Bartok, Stravinski, Șostakovici, care încă mai dau frisoane melomanilor, la noi, fac parte din marii clasici. Dar cred, așa, concert după concert vom familiariza și publicul de la noi și vom deschide apetitul pentru astfel de muzici extrem de frumoase, extrem de spectaculoase.


După cum bine știm, concertul de astăzi de la Sala Radio este precedat de încă două astfel de evenimente desfășurate la Timișoara și Arad. Ce alte proiecte anunță stagiunea 2019-2020, atât în ceea ce vă privește, cât și din punct de vedere al activității Romanian Chamber Orchestra?

Într-adevăr o să am o stagiune destul de încărcată, în calitate de solist concertist al Orchestrei Radio. Voi cânta o lucrare, care îmi este în mod special dragă, și anume, Concertul pentru vioară și orchestră de Dumitru Capoianu. Acest concert va avea loc în luna decembrie. Apoi 2020 va fi anul Beethoven, așadar o să am un program, concertul pentru vioară și orchestră, cât și titlul Concert pentru pian, vioară, violoncel, ambele de Beethoven, care vor fi prezente pe scena de concert a Sălii Radio, precum și numeroase alte proiecte, atât în România, cât și în străinătate. Turneul Stradivarius merge mai departe și în anul 2020. Am deja mai multe idei, dintre care va trebui să aleg una care mi se pare cea mai interesantă, pentru că aici, cumva, am obișnuit publicul cu neobișnuitul, adică am prezentat de fiecare dată muzica în altfel fel decât se obișnuiește. Apoi, promit de pe acum că vom continua proiectele culturale de la Mihăileni, în principal, cele muzicale, mă gândesc aici la masterclassul, care deja a câștigat în amploare și și-a ocupat un binemeritat loc în viața culturală de acolo. Suntem deja chemați în alte locuri. Se trezește o dorință pentru cultură, muzică și frumos și asta înseamnă pentru mine că suntem pe calea cea bună.


Interviu realizat de Ana Maria Cazacu