ACUM:
22.00
Grădina de sunete (R)
Urmează: 0.00 Nocturn jazz Portrete ale celor mai importanți oameni din jazz.
Apoi: 0.55 Imnul de stat

Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu compozitorul Dan Variu

Publicat: joi, 31 Octombrie 2019 , ora 11.07

Lucrarea sa, MikroDivertisment, este interpretată în primă audiție absolută de Romanian Chamber Orchestra pe 1 noiembrie la Arad, pe 2 noiembrie la Timișoara și pe 3 noiembrie, la București - Sala Radio.

Lucrarea Microdivertisment, semnată de dumneavoastră, se va auzi în primă audiție absolută, în interpretarea ansamblului Romanian Chamber Orchestra. Din câte știm, ați câștigat și un premiu cu această lucrare.

Da, așa este. Romanian Chamber Orchestra a fost gândită de fondatorii săi, Cristian Ladislau Andriș și Alexandru Tomescu, drept un proiect, care să adune laolaltă tineri muzicieni, care s-au remarcat ca mari instrumentiști în orchestre ale lumii, sub bagheta unui alt muzician român, cu o carieră internațională de excepție, maestrul Cristian Măcelaru. M-am gândit că, atunci când interpretează altundeva decât acasă, își doresc să transmită, nu numai că sunt foarte buni muzicieni, ci poate și faptul că sunt români. Primele schițe ale acestei lucrări s-au conturat în perioada studenției mele. În acel moment studiam personalitatea lui Bela Bartok, prin lucrări precum, Cele 6 cvartete, Muzică pentru coarde, percuție și celestă, Mandarinul miraculos, Concertul pentru orchestră și bineînțeles lucrările din care s-a construit intertextual titlul piesei mele, anume Microcosmos și Divertismento, de Bela Bartok. Apoi, aflând de concursul de compoziție, organizat de către Romanian Chamber Orchestra, am constatat că este o foarte bună oportunitate să finalizez lucrarea și, spre bucuria mea, a și fost selectată. Numărul de participanți, din câte știu eu, a fost 11.


Cum ați descrie pentru publicul necunoscător de muzică contemporană, lucrarea Microdivertisment?

Lucrarea este de clară inspirație bartokian folclorică, ce își propune un înalt grad de accesibilitate, chiar dacă, în cadrul ei există anumite aspecte muzicale mai complexe, precum cromatizarea intensă, disonanțe puternice, imitații și augumentări, politonalitate, asimetrii ritmice, dar intenția principală este aceea a accesibilității.


Ce proiecte urmează pentru dumneavoastră?

În clipa de față lucrez la corecturile unei opere, pe care am scris-o cu ocazia centenarului Marii Uniri, intepretată la Opera Cluj Napoca, pe care intenționez să o corectez și în viitor să o pot pune în scenă.


Interviu realizat de Maria-Isabella Nica