Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Obiectiv - emotiv cu Alexandru Tomescu

Publicat: luni, 21 Octombrie 2019 , ora 12.32

Odată la două săptămâni, lunea, de la ora 18.15 și joia, de la ora 8.45, aveți întâlnire la Radio România Muzical cu Alexandru Tomescu. Tema ediției din 21 octombrie: Romanian Chamber Orchestra.

Data de 3 noiembrie, Sala Radio, înseamnă un nou debut pentru tine și pentru un proiect la București, în care de asemenea te-ai implicat: Romanian Chamber Orchestra. Nu este doar o orchestră, este mai mult decât atât, înseamnă și mentorat, înseamnă să evoluezi alături de alți muzicieni români care activează în mari orchestre internaționale, alături de un dirijor care este deja pe o poziție foarte importantă la un nivel internațional. De ce Romanian Chamber Orchestra? De ce ai ales să te implici aici?

Este un pariu foarte îndrăzneț, un pariu inițiat de bunul meu prieten Ladislau Cristian Andriș. Asociația TribArt din Timișoara a pus bazele acestei orchestre. O idee foarte generoasă și o nișă care a rămas total neexplorată și anume acea a muzicienilor români de top, care cântă și dețin poziții foarte importante în cele mai bune orchestre ale Europei, care au rămas cu această dorință neîmplinită, cu această nostalgie de a reveni în România și a oferi ceva muzical publicului de aici. Eu cred că o orchestră în ea însăși este un simbol al concordialității, al armoniei, al unificării unor personalități distincte și diferite de dragul unei idei importante, care vine deasupra noastră, pentru muzica pe care o cântăm. Orchestra va avea trei paliere de muzicieni, deci vor fi acești muzicieni experimentați care cântă în cele mai mari orchestre europene, apoi vor fi membri din România deja experimentați, de exemplu din Orchestra Română de Tineret și apoi vor fi membri care vor fi pe partea aceasta de training, studenți, oameni foarte tineri, cu care vom și lucra: vom avea un masterclass, deci fiecare va avea ceva de împărtășit și de învățat din această experiență muzicală care ne așteaptă. Programul nu este ușor, nu este facil, dar este o muzică extraordinară: Bela Bartok - Divertimento, Serenada op. 48 de Ceaikovski, plus un imbold dat tinerilor compozitori. A fost lansată această cerere pentru partituri - piesa selectată de Cristian Măcelaru, este MikroDivertisment de Dan Variu.


De ce este important ca de la un moment încolo din viață, să acorzi mai multă lucrurilor pe care poți să le dăruiești celorlalți: experiență, timp?

Este firesc. Vine un moment, în care realizezi că nu ești veșnic, așa cum credem când avem 20 de ani viața pare fără sfârșit. Este foarte importantă clipa în care ai descoperit anumite lucruri valoroase sau pe care le consideri ca fiind valoroase, la anumite lucruri care funcționează, eu cred că ele devin și mai valoroase atunci când le transmiți altora și când ele funcționează și la alții, atunci înseamnă că chiar ai descoperit ceva important pentru domeniul în care activezi. Este într-adevăr o sastifacție cu totul deosebită să vezi un copil, un student ajunge să cânte mai bine în urma unor sfaturi pe care i le poți da. Este un lucru cu totul special. Am primit numeroase solicitări de a mă implica în această parte pedagogică. Din păcate, până în clipa de față la nivelul acesta mare, universitar, n-am putut să le dau curs, deoarece programul pe care-l am este mult prea aglomerat și dacă e să fac ceva, vreau să fac 100% bine și asta înseamnă, cum spuneam, și o prezență zi de zi, săptămână de săptămână, lună de lună, tocmai pentru a putea hrăni toate aceste viitoare talente, dar fiecare lucru la momentul potrivit, într-adevăr.


Cred că proiectul Romaniam Chamber Orchestra mai vorbește despre ceva, despre care de obicei vorbim, așa, cu jumătate de gură sau deloc: despre patriotism. Într-un fel vezi tu, care ai ales să călătorești în lume, dar să rămâi aici cu casa, într-un fel văd colegii din orchestră, care au ales sau au avut șansa de a pleca, au ales să facă lucrul acesta, dar iată că tind să se întoarcă, să dea ceva înapoi țării în care s-au născut. De unde apare sentimentul acesta?

Greu de spus unde se ascunde această genă patriotică în noi. Fiecare, evident, trăiește în felul său acest sentiment. Eu cred că acasă, indiferent cât de buni or fi condițiile în străinătate, în altă țară, pe alt continent sau pe altă planetă în curând pentru copiii noștri, totuși acasă rămâne un singur loc pe fața pământului. Sunt multe lucruri poate din acestea, inconștiente, care ne leagă de un loc, de oamenii, de energiile care sunt acolo și pentru mine, personal, motivația principală de a fi aici în România. Eu evit să spun  "a rămâne" sau "a mă întoarce", pentru că e nu neapărat, peiorativ, poate doar un caracter depreciativ, adică ai rămas, n-ai putut să pleci, te-ai întors din drum, ori tocmai am venit aici cu informațiile și cu experiența pe care le-am dobândit la studiile din străinătate, pentru că în România este atât de mult de făcut, este o țară atât de plină de posibilități și atât de plină de dorințe, este o sete foarte mare de cultură și de frumos. Este foarte mult de livrat, de făcut aici în România și avem nevoie, nu vreau să intru acum în toate detaliile, avem nevoie de autostrăzi, școli ș.a.m.d., dar pe partea noastră de artiști, avem nevoie și de frumos în viața noastră de zi cu zi. Avem nevoie de frumos, de artă, de literatură, de muzică, de teatru, cu atât mai mult, cu cât direcția generală a societății nu este neapărat una către aceste arte frumoase, către această contemplare a frumuseții în jurul nostru, ci este mai mult axată pe lucrurile materiale, mai repede, mai mult ș.a.m.d. și ceea ce putem noi să aducem, cred că este această contrabalansare, această dimensiune estetică a existenței noastre, este foarte necesară.


Vom redescoperi lucrul acesta, duminică, pe 3 noiembrie, la Sala Radio, Romanian Chamber Orchestra, dirijor Cristian Măcelaru, unul dintre directorii artistici, Alexandru Tomescu. Bilete disponibile aici

Cristina Comandașu