ACUM:
22.00
Grădina de sunete (R)
Urmează: 0.00 Nocturn jazz Portrete ale celor mai importanți oameni din jazz.
Apoi: 0.55 Imnul de stat

Arhivă : Interviuri Înapoi

Deschiderea Stagiunii 'Beethovenescu' la Filarmonica de Stat din Sibiu, 10 octombrie 2019

Publicat: luni, 14 Octombrie 2019 , ora 14.09

Domnule Cristian Lupeș, ați preluat de curând funcția de Director al Filarmonicii de Stat din Sibiu și ați adus un suflu nou, o notă personală pe care am remarcat-o deja la concertul de deschidere a stagiunii. Aș spune, o grijă deosebită față de public dar și față de instrumentiștii din orchestră, alături de care ați stat aseară până în ultimele clipe, înainte de concert.


Cum ar putea fi schițat portretul managerului-prieten al interpreților și al publicului? Ce calități trebuie să aibă un astfel de om?

Mai degrabă mă consider coleg, pentru că încerc să îmi construiesc o relație în primul rând profesională. Relațiile formale întotdeauna sunt cele mai eficiente și eu sunt, desigur, adeptul lor. Cele de prietenie sunt întotdeauna încărcate de emoție. Iar eu vreau eficiență. Țelul meu ca manager este de a crește calitatea instituției, de a aduce cât mai mulți bani, cât mai mult public, și asta se face printr-o colaborare cât mai eficientă între noi. Dar această relație colegială, formală, nu înseamnă neapărat crispare sau tensiune. Profesionalismul se poate manifesta și într-un mod relaxat care să sporească eficiența ulterioară. Am inițiat deja și niște întâlniri cu șefii de partide prin care analizăm concertul serii precedente. Și dacă detectăm motivele pentru care la un moment dat un grup a excelat, vedem dacă putem să aplicăm ceea ce au făcut ei, și celorlalte partide. Nu caut neapărat greseala.. cam asta ar fi relația mea cu orchestra pe care încerc să o dezvolt.


Mai ales că managerul orchestrei este și dirijor…!

Da, cei din orchestră știu asta pentru că noi colaborăm încă din 2009. Când e nevoie, dacă există vreun dirijor lipsă, eu pot desigur să îi spijin, facând niște repetiții pe partide, facând niște lucruri tehnice. Astfel încerc să le arăt că sunt o parte a colectivului, nu doar un om care decide și care mai ales poate să realizeze niște lucruri pe care pot să le propună chiar ei. Care ar fi instrumentele cele mai bune pentru ei, cum am putea îmbunătăți niște zone acustice în sală, de exemplu. Și care ar fi cele mai bune metode de a crea relații excelente între membrii orchestrei.


Nu v-am întrebat întâmplător toate aceste lucruri, ci pentru că aseară am ascultat un concert de deschidere de stagiune cu sala arhiplină, Sala Thalia, cu aplauze care au durat minute în șir și cu personalități pe scenă. Cum ați descrie acest concert de debut de stagiune și de mandat?

M-am bucurat foarte mult de succesul concertului de aseară, datorat desigur și repertoriului, s-a cântat Brahms și Beethoven. Probabil că la toate Filarmonicile din lume, stagiunea care tocmai a început îi este dedicată lui Ludwig van Beethoven. Anul viitor se vor implini 250 de ani de la nașterea compozitorului, deci 2020 va fi an Beethoven. Am avut și o "vedetă" a dirijatului românesc, pe Horia Andreescu care a prezentat celebra Simfonie a-5-a. În partea întâi a fost Dublul de Brahms.


Am apreciat încă o idee interesantă, aceea de a alătura un maestru al violoncelului, pe Leonid Gorokhov și o tânără în plină ascensiune, Ioana Goicea, un talent promițător. Înteleg că urmăriți și prezentarea unor tineri deosebiți în fața publicului din Sibiu?

Desigur. Iar Ioana și-a confirmat valoarea prin premiile pe care le are la mai multe concursuri internaționale, ultimul dintre ele Regina Elisabetha. Evident că avem nevoie să susținem generația de mâine. Până la urmă, dacă nu oferim șanse începătorilor de azi, vom râmâne fără maeștrii de mâine… Am simțit acest lucru și eu, când eram la început. Îmi amintesc cât de importantă era orice mână întinsă, orice sprijin. Pentru că altfel, e foarte complicat să te dezvolți de unul singur acasă. Și vrem, la Sibiu, să creștem calitatea orchestrei, pe de o parte aducând maeștrii dar pe de altă parte, din când în când, să dăm șanse tinerilor.


Stagiunea care începe acum la Sibiu, are un titlu original: "Beethovenescu"-o combinație între Beethoven și Enescu. Defapt un omagiu adus lui Ludwig van Beethoven, aniversat anul viitor dar și o reamintire a prezenței din umbră, ca să spun așa, printre noi, a lui Enescu. Cum a prins contur această idee și cum își pune ea amprenta pe întreaga stagiune?

În stagiunile trecute repertoriul românesc era foarte puțin prezent, din păcate. Și această alăturare a lui Beethoven cu Enescu, ajungând la această glumă, "Beethovenescu", a avut mai multe motive. În primul rând omagierea lui Beethoven dar și reamintirea că la început de stagiune, orchestra a participat pentru prima dată în Festivalul Enescu la București cu un repertoriu de muzică contemporană și românească. A fost și o încercare pentru toată lumea de a conștientiza că muzica românească e importantă. De aceea l-am luat pe Enescu ca simbol al compoziției românești.


Știu că muzica zilelor noastre și creația de azi, cu tot ceea ce aduce ea nou, este foarte apropiată de sufletul d-voastră. Are loc și muzica contemporană în această stagiune dominată, în cel mai frumos sens al cuvântului, de personalitatea lui Ludwig van Beethoven? Am văzut că apropare în fiecare concert se va cânta ceva din creația acestui compozitor.

Da, evident. Vor fi lucrările cele mai relevante ale lui Beethoven și stagiunea se va încheia cu un spectacol, un show multi-media dedicat lui Beethoven, în colaborare cu Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu. În același timp, există muzică românească, chiar și muzică nouă în stagiune. Deja în Festivalul Enescu am mers cu lucrări din Muzica Secolului 21, un experiment puțin contestat de publicul mai tradiționalist din Sibiu, dar primit cu bucurie de publicul tânăr și chiar cu entuziasm la București. Vor fi și în această stagiune lucrări din muzica românească contemporană. Încercăm să obișnuim treptat publicul și cu muzica nouă, pentru că altfel ne întoarcem la mersul cu diligența până la Viena când există avioane.


Care sunt direcțiile sau capitolele din structura stagiunii și ce personalități veți aduce?

Aici stagiunea se împarte calendaristic în trei, avem trei trimestre. Am debutat cu Horia Andreescu, cum s-a văzut aseară, apoi avem concertele săptămânale cu câteva vârfuri așteptate de public cum ar fi Concertul de Crăciun sau Concertul de Anul Nou, acestea sunt concerte vândute de două, trei ori. Apoi ar fi Concertul de 1 decembrie, de Ziua Națională pe care îl vom face cu muzică românească exclusiv, și așteptările mele se îndreaptă spre câțiva dirijori care au venit la Sibiu foarte rar, cum ar fi Horia Andreescu sau vor veni pentru prima dată aici, și am reușit să îi conving pe Cristian Mandeal, pe Camil Marinescu, pe Tiberiu Soare. Orchestra va beneficia astfel de sprijinul și de inspirația unor dirijori consacrați.


Să vorbim puțin și despre publicul din Sibiu, pe care începeți să-l cunoașteți… și sunt sigură că i-ați pregătit niște modalități noi de a-l atrage în sala de concerte, cu atât mai mult cu cât Sibiul este și un oraș turistic.

Încercăm desigur să ne raportăm și la zona turistică dar în același timp, sibienii sunt mari iubitori de artă și de muzică mai ales. Foarte rar se întâmplă să nu vindem biletele integral, motiv pentru care acum câțiva ani s-a construit o structură în spatele scenei, pentru a suplimenta numărul de locuri. Vrem să ne îndreptăm anumite programe și spre zona turistică, unele legate de Târgul de Crăciun și avem o serie de invitați dar și muzicieni din orchestra noastră care vor susține o serie de concerte camerale, denumite "Concertele Târgului de Crăciun". Așadar turiștii care vin să se bucure de magia sărbătorilor, vor putea beneficia și de aceste concerte care se vor desfășura în mai multe locuri ale Sibiului. Încercăm astfel să reînviem și tradiția sibienilor care cântau acasă în duo, trio sau cvartet, iar locurile unde se va cânta sunt relevante pentru Sibiu. Această stagiune camerală se va chema "Camerele Sibiului". La Sibiu se cântă în biserici, se cântă în Muzeul Brukenthal, se cântă în frumoasa sală festivă de la Biblioteca Astra, în Sala Oglinzilor de la Forumul Democrat German. Sunt foarte multe locuri unde se cântă cameral, și noi avem Sala Mica a Filarmonicii. Chiar și orchestra va mai ieși din Sala de concerte în Piața Mare a Sibiului sau poate în Muzeul Astra. Mi-ar plăcea să ajungem să cântăm inclusiv la Bâlea Lac!


Laura Ana Mânzat