ACUM:
22.00
Grădina de sunete (R)
Urmează: 0.00 Nocturn jazz Portrete ale celor mai importanți oameni din jazz.
Apoi: 0.55 Imnul de stat

Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Simpozionul Internațional de Muzicologie 'George Enescu' - Interviu cu Mihai Cosma

Publicat: miercuri, 18 Septembrie 2019 , ora 10.00

La Muzeul Național „George Enescu” se desfășoară ediția cu numărul XIX a Simpozionului Internațional George Enescu, proiect ce însumează eforturile muzicologice a mai multor profesori și academicieni. Aceștia vor prezenta lucrări ce tratează diverse subiecte de interes din opera compozitorului român.

Simpozionul Internațional de Muzicologie "George Enescu" este o reuniune științifică de tradiție, aproape la fel de vechi ca și festivalul; nu a început în 1958, ci imediat după aceea. A fost o inițiativă a Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România. Este considerată reuniunea științifică internațională cea mai serioasă pe teme enesciene. Întotdeauna au participat invitați de marcă, au participat profesori din conservatoarele europene, cercetători, muzicologi dar și compozitori, dirijori, pianiști, violoniști, regizori - deci, din toate activităților muzicale.

Eu am preluat acest proiect din 2010. Aș sublinia faptul că una dintre primele măsuri pe care le-am implementat a fost ca aceste comunicări științifice care se prezintă verbal, în fața publicului, în fața specialiștilor să fie tipărite rapid. Și, la fiecare ediție am reușit, prin o bună organizare editorială, să avem la momentul desfășurării simpozionului volumul deja tipărit. Am optat pentru publicarea tuturor lucrărilor muzicologilor care și-au manifestat interesul față de creația lui George Enescu, indiferent că sunt din țară, că sunt din Germania, din Franța, din Marea Britanie, Italia ș.a.m.d. Deci, toate lucrările acestea vor apărea în volum fizic la simpozionul de la București, din sufrageria Palatului Cantacuzino. Vor participa cei care au reușit să facă deplasarea la București.

Temele sunt diferite. Teme predilecte deja se conturează peste ani. De exemplu, ne bucurăm de participarea consecventă a doi maeștri de la Cluj; este vorba despre academicianul Cornel Țăranu și prof.univ.dr. Ștefan Angi, care întotdeauna au venit... primul, cu descoperirea, cel de-al doilea, cu comentarea unor noi partituri enesciene puse în circuitul concertistic foarte recent. Lucru acesta se va întâmpla și acum.

Apoi, avem o noutate anul acesta pentru că, din discuțiile pe care le avem în boardul Secției de Muzicologie, s-a decelat cumva o separare a genurilor muzicologice și, implicit, a muzicologilor. Adică, există muzicologi, să spunem, academici, cei care scriu studii și critica muzicală, cronicarii muzicali. Și, pentru că probabil că este genul muzicologic totuși cel mai cerut și cel mai viu - cronica muzicală - noi am dorit să îi atragem alături de noi și pe cronicarii muzicali, pe criticii, pe muzicologii care scriu și cronică și critică muzicală. De aceea, avem anul acesta o secțiune în cadrul simpozinului, care se ocupă de acest gen specific miniatural.

O temă - iarăși, interesantă - provine de la profesorul Constantin Tufan Stan de la Lugoj, din Banat, care, la fiecare ediție a simpozionului din ultimul timp, s-a concentrat pe prezența lui George Enescu într-unul din centrele culturale din vestul țării. Și profesorul Constantin Tufan Stan a venit cu mărturii ale vremii, cu cronici, cu impresii, cu reînvierea acestor prezențe enesciene, lucru care se va întâmpla și anul acesta cu focalizare asupra concertelor lui George Enescu de la Arad.


Declarație preluată de Petre Fugaciu