Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Festivalul 'George Enescu' 2019. Interviu cu dirijorul Peter Rundel

Publicat: joi, 12 Septembrie 2019 , ora 11.03

În 13 septembrie, seria Muzica Secolului XXI a Festivalului Internațional George Enescu îl are invitat pe dirijorul Peter Rundel. La Sala Radio, muzicianul german va dirija Orchestra Filarmonicii George Enescu, avându-i soliști pe: flautistul Ion Bogdan Ștefănescu, pianistul Francois Frédéric Guy și violonista Viviane Hagner.


Peter Rundel, ce știți despre Festivalul Internațional "George Enescu"? Este prima invitație în acest festival.

Sigur că am fost foarte fericit când am primit invitația. Am fost surprins pentru că nu luasem contact cu orchestra sau cu organizatorii festivalului. Sigur, știu că este un festival foarte important, pentru muzică în general dar și pentru muzica contemporană. Știu câte ceva și despre orchestra cu care o să am plăcerea să cânt. Pentrut mine este o adevarată onoare să vin și să fac acest program uimitor cu o orchestră pe care o știu din înregistrări istorice cu Celibidache și cum am decis sa fiu violinist, stiu despre enorma semnificatie a lui George Enescu nu numai pentru România ci și pentru întreaga lume.

Acum pentru moment sunt în Salzburg unde, capodopera sa - opera Oedip - a fost cântată și pot să vă spun că sunt pasionat de această muzică din opera sa dar și de Enescu - violinist și compozitor. Enescu a fost ca un ideal pentru mine pentru că a fost compozitor, violonist și mare dirijor, este prototipul unui muzician complet.


Știți muzica lui Enescu, ați cântat vreuna dintre lucrările sale?

Pentru mine, muzica contemporană, ca de altfel și arta contemporană, este într-un fel, ceva ce fac pentru inima mea. Ca muzician am fost întotdeauna curios să cunosc nu numai de muzica din trecut pe care avem datoria de a o ține în viața. Totodată, este foarte importantă misiunea pe care o avem ca muzicieni de a avea grijă de ceea ce compozitorii creează azi. Sunt foarte pasionat de muzica contemporană și aș vrea să transmit această pasiune nu numai către orchestra ci mai ales către public.


La Sala Radio veți susține un concert în secțiunea Muzica secolului XXI. Ce înseamnă pentru dumneavoastră muzica contemporană?

Dacă ne uităm către muzica sec XX, vedem foarte multe momente bazate pe analogie. Spre exemplu în anii 50 si 60, muzica contemporană trebuia să sune într-un anumit fel, dar spre anii 80 a apărut minimalismul. În toți acești ani au fost multe tendințe, în care muzica trebuia să sune după un anumit canon. Toate acestea au produs schimbări, lucru care a facut muzica contemporană așa cum este acum. ...Într-un fel sunt fericit că muzica s-a schimbat atât de mult. Pentru tinerii compozitori de azi, din sec XXI, totul este posibil. Nu mai ai un canon pe care trebuie să-l respecți, să ți se spună cum ar trebui să fie muzica azi.

S-a deschis un curent venind de la o abordare academică catre muzica pe care o facem zilnic cu influențe de la muzica populară la muzica pop. Totul este posibil în ziua de azi dar asta nu nu înseamnă că e mai ușor pentru tinerii compozitori. Dar cei mai buni dintre ei reușesc și cred că dacă avem un festival ca acesta, este foarte bine să arătăm spectru larg al ceea ce poate fi muzica în secolul XXI. Stilistic, acele lucrări ale secolului XXI pot fi extrem de diferite și fascinante, cu multe fațete ale posibilităților, poate fi fascinant pt public să urmareasca toate acestea.


Ce ne puteți spune despre programul din 13 septembrie de la Sala Radio?

Ca să fiu sincer, festivalul mi-a propus câteva opțiuni, asa ca nu am ales eu programul dar am ales din mai multe propuneri, am ales piesele care erau cele mai interesante pentru mine. A fost un spectru larg pornind de la piese ale compozitorilor romani, Doina Rotaru, un concert pentru flaut, la Tristan Murail, o figura foarte cunoascută a școlii franceze, (el vine din spectralismul școlii franceze), până la Ivan Fedele care este un important compozitor în Italia și Unsuk Chin, o compozitoare coreeană care trăieste la Berlin. Ceea ce m-a facut fericit este că este un adevarat program internațional și european.

În acest program poți să experimentezi cu adevarat stiluri complet diferite de compoziție, care reprezintă până la urmă o lume prin ele însele.


Ce ne puteți spune despre soliștii concertului?

Îi cunosc pe toți trei dar este prima dată când voi lucra cu ei, dar știu că Viviane Hagner este o violonistă extraordinară și concertul de vioara de Unsuk Chin a fost scris special pentru ea... l-a interpretat în toate colțurile lumii.

Sunt foarte fericit să cânt această piesa cu ea, va fi prima colaborare...

La fel și în cazul lui François Frédéric Guy. Este prima dată când cântăm Murail - concertul de pian care a fost prima data interpretat Pierre-Laurent Aimard. Îi cunosc și îi urmaresc munca lui Guy... este un muzician minunat. Abia astept să colaborez cu el.

La fel pentru solistul de la flaut - Ion Bogdn Ștefănescu - și pentru piesa de Doina Rotaru. Deci va fi extraordinar pentru mine să-i întalnesc și sunt sigur că vom lucra foarte bine împreuna cu rezultate frumoase.


Ce ne puteți spune despre orchestră? Ați spus că o cunoașteți.

Cunosc orchestra din înregistrări istorice și sunt foarte curios pentru că vom lucra pentru prima dată împreună. Știu că sunt muzicieni buni, cred că vor avea succes și în acest câmp al muzicii contemporane. Acesta nu e repertoriul lor de bază dar un muzician bun rămâne un muzician bun indiferent ce repertoriu cântă. Va fi o colaborare fructuoasa.


Sunteți un muzician activ cu multe proiecte. Ne puteți spune ceva despre proiectele viitoare?

Acum sunt în Salzburg unde montez o operă contemporană, am cântat la festivalul de la Salzburg în ultima lună. Următorul meu proiect după opera din Salzburg va fi să merg în Italia, și apoi sa merg la Porto - Portugalia pentru că acolo am un ansamblu pentru muzica contmporana, o să am câteva concerte acolo. Am multe lucruri de făcut până la sfârșitul anului.


Interviu realizat de Jeanine Costache