Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Festivalul 'George Enescu' 2019 - Interviu cu de pianistul Charles Richard Hamelin

Publicat: vineri, 6 Septembrie 2019 , ora 12.14

Primul recital al zilei de 7 septembrie din Festivalul George Enescu este susținut de pianistul Charles Richard Hamelin, la Sala Auditorium începând de la ora 11.00.


Domnule Charles Richard Hamelin ȋn 2015 ați urcat pe podiumul Concursului Internațional de Pian "Frederic Chopin" de la Varșovia, unde ați câștigat medalia de argint și premiul "Krystian Zimerman"; fără ȋndoială că a fost un impuls hotărâtor pentru cariera dumneavoastră internațională.

A ȋnsemnat totul pentru mine! De fapt, era pentru prima oară când veneam ȋn Europa, totul era nou pentru mine, nu mă cunoștea nimeni atunci și am obținut un succes neașteptat prin care am devenit cunoscut nu doar ȋn Europa, dar și ȋn Asia; deasemenea mi-a crescut prestigiul ȋn Canada și Statele Unite, premiul aducându-mi multe oportunități.


Cu un an ȋnainte, ȋn 2014, v-ați clasat al doilea la Concursul Internațional de la Montreal, iar la Concursul Internațional din Seul ați obținut un foarte frumos premiu trei, ceea ce a ȋnsemnat un bun augur pentru recunoașterea internațională. Câte concerte pe an susțineți la ora actuală?

75 de concerte și anul trecut 98, așadar am multe apariții, sunt foarte ocupat cu mult mai multe concerte decât mi-aș dori, cariera artistică e pe primul plan, dar uneori a face mai puțin ȋnseamnă, de fapt, să-ți atingi idealurile.


Unde vă place să cântați mai mult, ȋn America, Europa sau Asia?

Totul depinde de acustica sălilor și de calitatea pianelor! Ȋn Japonia am trăit experiențe fascinante, după părerea mea au cele mai bune săli, ca și cele mai bune piane din punct de vedere tehnic. Japonezii au o puternică școală ce s-a impus ȋn toată lumea.


Sunteți pianist canadian născut ȋn Joliette - Quebec. Cum v-ați decoperit vocația muzicală?

Tatăl meu este pianist amator, de la el am ȋnvățat să descifrez această lume ȋncă de la o vârstă fragedă, iar la cinci ani am ȋnceput să lucrez cu un profesor adevărat, român de origine, Paul Surdulescu, care a emigrat ȋn Canada prin 1980. El mi-a fost profesor mulți ani și mi-a pus bazele interpretării pianistice.


Domnul Paul Surdulescu este cel care v-a arătat prima oară o partitură enesciană?

Cu el nu am lucrat repertoriul enescian, mult mai târziu l-am decoperit pe George Enescu.


Interpretați minunat Suita a II-a de George Enescu.

Mulțumesc mult. Pe George Enescu nu l-am descoperit prin profesorii mei, ci ascultând imprimările lui Dinu Lipatti, așa m-am apropiat de Sonata a III-a pentru pian de George Enescu. Mult mai târziu am avut ocazia să ascult live ȋn Danemarca Octetul enescian, o capodoperă camerală, care m-a impresionat mult, un opus minunat. Muzica pentru pian a lui Enescu nu e interpretată ȋn Canada, ȋn România face parte din repertoriul curent, dar aici e o noutate. Ȋn Canada, ca și ȋn Europa am cântat Suita a II-a de Enescu, un opus de calitate remarcabilă, ce poate fi comparat cu "Suita bergamască" de Claude Debussy sau "Mormântul lui Couperin" de Maurice Ravel, toate fac parte din rândul capodoperelor. Sunt bucuros să explorez ȋn această vară și Suita I pentru pian, pe amândouă le voi cânta ȋn America.


Ce ne puteți spune despre anii de studii de la Yale School of Music și despre perioada de formare de la Conservatorul de Muzică din Montreal?

Am studiat mai mult la Montreal. Mai ȋntâi am absolvit McGill University din Montreal, după care m-am ȋnscris la Yale, la clasa de master a lui Boris Berman cu care am lucrat vreme de doi ani. Am revenit la Montreal și m-am perfecționat cu cei mai buni profesori de la Conservator. Ȋn același timp am ascultat multe, foarte multe ȋnregistrări ȋncercând să-mi descopăr personalitatea, propria voce. Spre lucrul acesta m-au ȋndrumat profesorii și pot spune că și azi e un proces esențial pentru mine.


Puteți să-mi spuneți ce pianiștii preferați și din ce motive?

Sigur! Pe Radu Lupu am avut ocazia să-l ascult de multe ori, de patru ori mai exact; este unul dintre favoriții mei, unul dintre artiștii care mă inspiră și-mi pare rău că s-a retras din viața concertistică. M-a influențat foarte mult ȋn privința calității sunetului, a culorii, dar și ca gândire arhitecturală. Ȋntodeaună arta sa e pusă ȋn slujba compozitorilor, nu inventează nimic față de ceea ce e ȋn partitura scrisă și atinge cele mai profunde sensuri. Este unul dintre favoriții mei.


Veniți prima oară ȋn România?

Da și sunt ȋncântat de asta!


Ȋn Festivalul Internațional George Enescu susțineți un recital cu lucrări de Claude Debussy, Serghei Rahmaninov, George Enescu și Serghei Prokofiev.

Am fost invitat să susțin un recital ȋn cadrul seriei "Enescu și contemporanii lui". Prima oară m-a surprins propunerea, pentru că de obicei sunt solicitat să interpretez lucrări de Chopin, iar acum nu voi aborda Chopin. Toate piesele din programul meu vizează un anume trecut și sunt scrise ȋn tinerețea compozitorilor menționați: ȋn Sonata nr. 4 Prokofiev se bazează pe niște schițe din perioada studenției, tot din prima perioadă fac parte și Piesele fantezii op. 3 de Serghei Rahmaninov și e interesant să compari scriiturile lor atât de diferite. Din creația lui Debussy am ales "Images oubliées", fără număr de opus , oubliées ȋnsemnând o lume uitată, iar Suita I de Enescu face trimitere la muzica barocă. Pe scurt, tot programul se raportează la o anumită tradiție.

Photo : Elizabeth Delage

Interviu realizat de Monica Chengher