Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Mihai Constantinescu, directorul Artexim, despre înființarea Orchestrei Uniunii Europene

Publicat: vineri, 18 Ianuarie 2019 , ora 12.34

În 17 ianuarie, Guvernul României a aprobat o hotărâre referitoare la înființarea și finanțarea Orchestrei Uniunii Europene, la o săptămână după evenimentul oficial de preluare a Președinției Consiliului Uniunii Europene ce a avut loc la Ateneul Român și a cuprins și o primă apariție a Orchestrei Uniunii Europene.

Cum a decurs procesul de înființare a orchestrei? Care a fost ideea de bază și cum s-a ajuns la oficializarea acesteia?

Ideea pe care o știți și dumneavoastră a fost ca acest eveniment din data de 10 ianuarie 2019 să fie un eveniment deosebit, care să reprezinte practic România, dar, în același timp, și Uniunea Europeană. A fost un eveniment pe care l-am gândit cam în luna aprilie-mai anul trecut, să invităm din 28 de țări pe cei mai buni instrumentiști, membri ai celor mai bune orchestre europene. Ideea a fost înbrățișată de toată lumea. Am încercat să aducem, într-adevăr, pe cei mai buni dintre cei mai buni. În momentul în care reprezentanții organizatorilor de la Uniune, din partea Guvernului au văzut rezultatul acestei adunări a celor mai buni instrumentiști, au decis să instituționalizeze această inițiativă. Practic, este o orchestră de proiect, care, în concepția noastră agreată și de Guvern și de Președinție, este aceea ca orchestra să fie o orchestră preluată de fiecare țară care preia și președinția Consiliului Uniunii Europene.


Cum va funcționa acest ansamblu din punct de vedere practic? Va funcționa pe tiparul Orchestrei de Tineret a Uniunii Europene?

Nu. Va funcționa pe proiect. Noi suntem acum în discuții cu diverse festivaluri, cu diverși impresari. Probabil vor fi două sesiuni pe an. Încercăm acum să luăm legătura cu Finlanda, care preia președinția Consiliului UE, ca Finlanda să fie cea care să preia această orchestră în prezentarea ei în semestrul II. Încercăm să legăm de prezența în țara respectivă și prezența în cadrul altor evenimente, festivaluri sau chiar, pur și simplu, concerte. Nu pot să vă spun că este un lucru foarte ușor în acest moment, pentru că toată lumea se așteaptă ca această orchestră să evolueze peste câteva luni, ca să nu zic câteva zile, pentru că această pregătire ține foarte mult și de disponibilitatea orchestrelor. Toți cei pe care i-am avut sunt angajați ai marilor orchestre, deci au un anumit program, și programul acestei orchestre trebuie să concorde cu programul lor. Probabil că aceste sesiuni vor fi în cadrul pauzelor pe care le au, în cadrul vacanțelor pe care le au aceste orchestre. Un lucru sigur este că această orchestră va deschide Festivalul "George Enescu" în 2021, dar până atunci suntem în acest proces de realizare a programului și de aplicare la unele fonduri europene pe care dorim să le accesăm. Încep discuțiile cu sponsori din țară, cu multinaționale, deci nu este o activitate deloc ușoară. Important este că s-a făcut un pas, un pas foarte important de cunoaștere a acestei orchestre. Toți membrii acestei orchestre internaționale pe care am avut-o au spus că vor fi ambasadorii acestei orchestre mai departe și vor duce această idee mai departe orchestrelor lor. Bineînțeles că membrii nu sunt membri ficși, pentru că probabil va exista o fluctuație în ceea ce privește participarea lor, dar ideea este să avem câte trei, maximum patru reprezentanți ai fiecărei orchestre mari din Europa, cum am avut de fapt - Concertgebouw, Viena, Berlin, Orchestra Națională a Franței, Philharmonia Londra ș.a.m.d.

Îmi pare bine că această idee a fost preluată de Guvern. Practic, dacă este să spunem așa, începutul a fost făcut în cadrul președinției României la Consiliul Uniunii Europene, iar mai departe această orchestră se va dezvolta în continuare și sperăm să o prindem și peste 14 ani, când este din nou rândul nostru. E foarte important, așa cum le-am spus și celor care au venit, și le-am spus și autorităților, această orchestră va deschide Festivalul "George Enescu", a 25-a ediție, din 2021.

Interviu realizat de Petre Fugaciu