ACUM:
19.00
Opera în interpretări de referință
Mari compozitori, mari interpreți.
Urmează: 22.00 Grădina de sunete (R)
Apoi: 0.00 Nocturn jazz Portrete ale celor mai importanți oameni din jazz.

Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Alexandru Tomescu - Invitatul Săptămânii la Radio România Muzical

Publicat: miercuri, 16 Ianuarie 2019 , ora 13.17

Solist în primul concert din 2019 de la Sala Radio, violonistul român a dialogat ieri cu Lucian Haralambie despre programul de miercuri, 16 ianuarie

Bun găsit, Alexandru Tomescu!

Bună ziua, bine v-am găsit, La mulți ani tuturor ascultătorilor!


Solistul primului concert de la Sala Radio din 2019, proaspăt venit de la repetiția cu Orchestra de Cameră Radio. Cum a decurs aceasta și la ce trebuie să ne așteptăm penru concertul de mâine seară (n.r. - miercuri, 16 ianuarie) de la ora 19.00?

Într-adevăr, am venit direct de pe scenă aici, în studioul Radio România Muzical. Iată că îmi revine onoarea, după ce am deschis stagiunea concertelor Orchestrei Naționale Radio în toamnă cu acel concert de Korngold, iată acum, în 2019, inaugurăn stagiunea Orchestrei de Cameră pe anul 2019. Mă bucur foarte mult de interesul pe care-l manifestă publicul pentru acest portret al lui Joseph Haydn. Este, fără îndoială, un compozitor care de multe ori poate e lăsat deoparte. În ceea ce privește lucrările sale pentru vioară, pentru vioară și orchestră în special, să nu uităm că la vremea lor erau, practic, niște lucrări de virtuozitate, o muzică extrem de spumoasă, de captivantă. Haydn iubea opera italiană și acest lucru se regăsește pe deplin în concertele sale; evident, și în acest concert nr.1. Este în permanență un dialog, în permanență o alergătură, dacă vreți, între vioară și partida orchestrei. Lucrurile se calmează însă în partea a doua; Haydn a mai experimentat acest tip de discurs muzical într-unul din cvartetele sale pe are l-am cântat la un moment dat împreună cu foștii mei colegi din Cvartetul Ad Libitum, și anume vioara I (vioara solistă) este lăsată singură acolo, să plutească deasupra muzicii și ceilalți membri ai ansamblului susțin întreg fluxul muzical, practic îi dau întreaga curgere prin pizzicatele pe care le fac.

Chiar mi-am amintit de alte pizzicate celebre, o interpretare care mie-mi este foarte dragă, cu Filarmonica din Berlin și cu Herbert von Karajan la pupitru, cu Aria pe coarda Sol de Johann Sebastian Bach. Acolo cred că am auzit cele mai dramatice, cele mai vii, cele mai interesante pizzicate din viața mea. Pur și simplu, senzația mea era că simțeai cum viața fiecăruia dintre muzicieni depinde de fiecare dintre acele pizzicate. Este ceea ce căutăm și noi să atingem în această călătorie mzicală în lumea lui Joseph Haydn.

Pentru mine este prima colaborare cu maestrul Ladislau Horvath, într-adevăr. E un muzician extrem de rafinat, extrem de bun cunoscător al muzicii italiene. Chiar îmi povestea cum pentru prima dată m-a auzit tot aici, pe scena Sălii Radio, în urmă cu multe decenii, într-un concert care era dacă vreți, așa, un fel de pariu pentru viitor al regretatului maestru Iosif Conta. Țin minte și acum, am cântat atunci - eram copii de școală, nici măcar studenți - împreună cu Corina Belcea, cu Mihaela Ursuleasa, cu Dan Claudiu Vornicelu și iată că trecerea timpului, chiar dacă o parte dintre noi nu mai este aici, a arătat că maestrul Conta a avut mână bună.


Concertul de miercuri, e important de menționat, va fi difuzat live de Radio România Muzical începând cu ora 19.00.

(...)
Suntem în data de 15 ianuarie - Ziua Culturii Naționale. Alexandru Tomescu, această zi este tânără pentru români. Sărbătorim, dacă nu mă înșel, pentru al nouălea an consecutiv această zi, spre deosebire de alte state membre ale Uniunii Europene. Ce ar trebui să însemne o astfel de zi pentru noi? Cum ar trebui să sărbătorim noi o astfel de zi? Ce ar trebui să facem din punct de vedere muzical?

Interesantă întrebare! Mi-ar plăcea să am pentru o zi astfel de puteri încât să pot decide. Nu știu, așa, ca artist, ca muzician, cred că lucrul care îmi sare în ochi din capul locului este faptul că vorbim despre o zi, o singură zi din noianul de 365 de zile ale anului. Sigur, e foarte frumos că ne preocupăm, că ne-am gândit să-i acordăm o zi specială culturii, așa cum o zi pe an suntem generoși, o zi pe an suntem buni, o zi pe an nu fumăm, o oră pe an economisim energia... dar ce facem cu restul de 364 de zile? Permiteți-mi să întreb chiar astăzi, de Ziua Culturii Naționale. În plus, dacă ar exista acest entuziasm, acest spirit de organizare pe care l-am văzut, spre exemplu, la Festivalul "La Folle Journée" din Franța, un festival care iniția așa a pornit, pe această idee a condensării într-o singură zi a unui număr impresionant de manifestări culturale - practic, concertele începeau la prima oră a dimineții și continuau până spre miezul nopții, se desfășurau într-un centru de congrese unde erau 7-8 săli de spectacole de diferite dimensiuni și într-o zi erau câteva zeci de evenimente... și, la scara întregii țări, sigur, pot să fantazez, să-mi imaginez cum toate muzeele ar programa diverse evenimente, toate orchestrele, filarmonicile, teatrele ar face lucruri speciale pentru această zi a Culturii Națioale.


Ar fi greu apoi să alegem un eveniment la care să mergem pentru a sărbători Ziua Culturii Naționale!

De ce? Fugim dintr-o parte-n alta, așa cum ne antrenăm la Festivalul "George Enescu", unde publicul avizat și "blindat" cu abonament fuge de la Sala Palatului la Ateneu, la Sala Radio și la Sala Mică a Palatului. Da, ar fi într-adevăr frumos, dar, dincolo de o zi simbol, e important să construim ceva durabil pe parcursul întregului an și eu cred că aici Radio România Muzical are o misiune foarte importantă, aproape singulară îndrăznesc să zic... foarte, foarte, foarte importantă!


Ar fi o idee, dacă tot am ales să sărbătorim Ziua Culturii Naționale de ziua lui Mihai Eminescu, să facem, nu știu... două zile ale Culturii Naționale și să alegem pentru a doua zi data nașterii lui George Enescu, de exemplu?

Da, de ce nu. Și uite așa, încetul cu încetul, mai descoperim... mai punem și pe Brâncuși, și pe Dinu Lipatti și, poate, ne apropiem. Nu zic 365 de zile de cultură, că poate ni se apleacă. Și de la lapte și miere dacă e prea mult... strică.


Dar poate ne-am apropia mai mult de...

Așa, da, o preocupare care, în cele din urmă, dacă ar deveni o parte integrantă a vieții noastre, așa cum un vienez care se respectă se duce sâmbătă seara la operă, are deja pregătite fracul, jobenul (și vorbesc de secolul XXI), mănușile albe, dintr-odată vezi lucrurile altfel. Și nu mă refer doar la viața culturală, ci la viața întreagă în ansamblul ei. Eu cred că preocuparea și acest interes și sprijin arătat culturii sunt printre indicatorii cei mai fideli ai nivelului de trai.


(...)

Alexandru Tomescu, până la concertul de mâine, aș vrea să vorbim și despre începutul de an 2019. Cum arată agenda?

Este o agendă încărcată, evident. În ultima parte a lui 2018 am recâștigat dreptul de a cânta pe vioara Stradivarius Elder-Voicu până în 2023, așa că voi putea continua și dezvolta proiectele muzicale pe care le am în minte împreună cu această vioară și cu publicul român în primul rând. Voi continua, evident, și concertele în străinătate. Chiar săptămâna viitoare voi fi prezent într-un concert foarte frumos, foarte important la Madrid, la Sala Ateneu de acolo, alături de un pianist din Austria. Apoi, voi fi prezent pe scene de concerte importante din Corea de Sud și din Statele Unite ale Americii. În luna mai, așa cum publicul știe bine, ne vom onora promisiunea de a bate țara în lung și-n lat cu vioara Stradivarius și cu un nou program surpriză...


Va fi o nouă colaborare cu un muzician român?

Da. Încă nu vreau să divulg nimic din spatele scenei, dar avem niște proiecte foarte îndrăznețe și de data aceasta. Vara este perioada festivalurilor și a masterclassurilor; voi merge în continuare la Mihăileni, la casa copilăriei lui George Enescu, pentru a duce mai departe mesajul umanist al marelui nostru compozitor. Apoi, în toamnă, evident, Festivalul "George Enescu". Foarte importante sunt prezențele mele în calitate de solist concertist al Orchestrelor Radio. Voi cânta împreună cu Orchestra Națională atât Concertul nr.3 de Saint-Saens, cât și Concertul nr.3 de Mozart cu Orchestra de Cameră, pe care le voi relua apoi împreună cu Filarmonica Regală din Londra. Am două concert importante în Anglia, la Cadogan Hall și la Winchester Cathedral, la începutul lunii mai, împreună cu dirijorul Gabriel Bebeșelea. Și... vor fi numeroase alte concerte interesante... Voi face și eforturi să ținem mai updatată pagina mea personală, pagina oficială de facebook Alexandru Tomescu și să anunț mai din timp concertele pentru ca cei care doresc să le urmărească sau să mai prindă un bilet să aibă o șansă. Mă bucur că interesul este atât de mare pentru Haydn. Concertul de mâine este deja sold-out. Noroc că va fi transmis și live pe Radio România Muzical. Așa că premisele sunt foarte bune.

Alexandru Tomescu, solistul primului concert de anul acesta de la Sala Radio, într-un program integral Haydn, mulțumesc pentru prezența în studiul Radio România!

Mulțumesc și eu pentru invitație!