Arhivă : Interviuri Înapoi
AUDIO. Interviu cu muzicologul Grigore Constantinescu, la a optzecea aniversare
Muzicologul Grigore Constantinescu a sărbătorit, în data de 5 decembrie, împlinirea vârstei de 80 de ani. Iar Universitatea Națională de Muzică din București, instituție în cadrul căreia a activat mai bine de patru decenii, îl sărbătorește mâine, 12 decembrie 2018, printr-un eveniment la care va fi prezentă o parte dintre discipolii și prietenii muzicianului. Vor lua cuvântul Valentina Sandu-Dediu, Diana Moș, Luminița Arvunescu, Adriana Rogovschi, Ionel Voineag, iar interludiile muzicale vor fi asigurate de sopranele Bianca Manoleanu și Irina Iordăchescu, mezzosoprana Oana Andra, pianiștii Andreiana Roșca Geamănă, Remus Manoleanu, Alexandru Petrovici și basul Ștefan Lamatic. Momentul de încheiere le revine muzicienilor din Corul Preludiu, dirijat de Voicu Enăchescu. Evenimentul se desfășoară în Sala Auditorium a Universității de Muzică din București, începând cu ora 14:30. Iată ce gânduri ne-a împărtășit, la ceas aniversar, muzicologul și profesorul Grigore Constantinescu.
Ați atins o vârstă frumoasă, rotundă, de 80 de ani - 80 de ani în care ați avut sute de proiecte și de activități în toate ariile domeniului muzicologic. Pentru că acesta este un interviu radio, iar dumneavoastră ați realizat ani în șir emisiuni radiofonice, aș vrea să începem cu acest lucru - care ar fi câteva emisiuni sau proiecte radio de care vă amintiți cu drag?
Întâi și întâi, în prima perioadă, au fost emisiuni de cronici muzicale care au acoperit multe aspecte din viața muzicală a Bucureștiului și a țării. A urmat, după aceea, programarea unor cicluri de emisiuni care să fie mai legate una de alta. Una dintre emisiunile pentru Radio România Muzical, la care am lucrat ani de zile, a fost Lecturi cu muzică. După aceea, am făcut și alte emisiuni în care am respectat subiecte speciale; era vorba, de exemplu, de muzicieni români în spațiul european. Au fost realizate emisiuni despre muzica de operă, medalioane despre compozitori clasici, romantici sau români. În general, m-am simțit destul de bine în ciclurile de emisiuni.
Ce subiecte vă preocupă în prezent?
Recent, am predat Editurii Muzicale a Uniunii Compozitorilor volumul Patru secole de oratoriu. Paralel cu aceste volume, de șase ani încoace am căutat să adun emisiuni de radio, recenzii, interviuri care au fost intitulate la modul general Nocturn și Diurn și care au ajuns la numărul de șase volume de mari dimensiuni. Volumul de anul acesta - 2018 - are numărul 6 și este și el predat la Editura Muzicală a Uniunii Compozitorilor; își așteaptă rândul să apară în fața publicului. Ar putea intra acum în lucru o nouă fragmentare de istorie a teatrului muzical și acesta ar fi un lucru care ține de diferite evenimente din istoria operei; ca titlu are, în principiu, Al treilea gong - gongul care se bate înainte să se ridice cortina la o premieră de spectacol. În paralel însă, alături de aceste lucruri, m-am preocupat și de realizarea unor materiale de tip informațional, majoritatea făcute de mine însumi, și este vorba de dicționarul Splendorile operei, care a apărut în trei ediții progresive (avea întâi cam 150 de titluri). La ediția a treia am ajuns la 600 de titluri de operă.
Începând din 1967, dacă nu greșesc, ați fost profesor la Universitatea de Muzică din București și ați rămas legat până astăzi de această instituție.
În clipa în care am început activitatea pedagogică - și este vorba de cursurile de Istoria Muzicii, pe sistem cronologic - m-am bucurat foarte mult dacă pot să explic mai mult și mai de aproape ce se întâmplă cu istoria muzicii, cu marii interpreți și, mai ales, cu marii compozitori. S-a întregit după aceea și cu interesul pentru predarea Teoriei de Critică Muzicală și Muzicologie.
Tot la Universitatea de Muzică din București, săptămâna viitoare, veți fi aniversat printr-un eveniment special.
Am aflat foarte recent de acest prilej care sigur că îmi aduce și mie o anumită satisfacție. Eu am petrecut câteva decenii în lumea Universității Naționale de Muzică din București. Am cunoscut foarte mulți studenți care au adus rezultate deosebite. Asta înseamnă, de fapt, un ecou al acestor întâmplări care fac din viața unui muzician o împlinire de proiecte pe care le-a realizat de-a lungul timpului.