Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu flautistul Ionuț Bogdan Ștefănescu

Publicat: joi, 31 Mai 2018 , ora 14.27
Ionuț Bogdan Ștefănescu, o voce de o mare consistență în peisajul contemporan muzical, (prim flautist al Orchestrei Filarmonicii "G.Enescu", profesor universitar doctor la Universitatea de Muzică din București, solist al Filarmonicii "Banatul" din Timișoara, membru al Trio-ului "Contraste") propune publicului său fidel o nouă ediție a turneului național "Flautul fermecat", de această dată în compania chitaristului Costin Soare, un promotor al unor extrem de interesante proiecte, format la Brașov, Hokkaido - Japonia, Glasgow și cercetător bursier post-doctoral MIDAS la Universitatea de Muzică din București. Cei doi artiști vor susține concerte în șase orașe din România, între 3 și 10 iunie.


Ionuț Bogdan Ștefănescu, vă pregătiți pentru un nou turneu național cu o semnificație specială. Despre ce este vorba?

Este ediția a VIII-a - au fost și câte două ediții anual din acest turneu care deja s-a consacrat cred eu, în stagiunile românești, "Flautul fermecat". Pentru 10 zile consecutiv vom cânta eu și Costin Soare de data aceasta, un chitarist român de excepție, care mă va însoți în tot acest periplu muzical prin orașele României. Debutăm la Bistrița, apoi mergem către Alba Iulia și Deva, ne întoarcem la București, apoi Tecuci, Suceava, deci acoperim practic cele trei provincii istorice românești. Și în felul acesta (o întâmplare fericită), iată că realizăm muzical, practic ideea de unire, care anul acesta ne stăpânește pe toți, sărbătorind cei 100 de ani care se împlinesc de la Marea Unire. Nici muzica nu este departe de acest adevăr, fiindcă am ales pentru programul nostru care poartă un titlu în engleză -"Twenty Shades of Music", adică 20 de fațete ale muzicii. Practic, acest turneu vine în continuare lansării CD-ului pe care noi l-am realizat anul trecut, dar care cuprinde muzică românească - Dansurile românești de Bela Bartok, muzică macedoneană, dar cu influențe de folclor românești puternice și o muzică al unui alt sud de continent, în oglindă, muzică latino-americană. Pe cât de îndepărtate par aceste zone muzicale, ele devin foarte apropiate desigur și prin interpretarea noastră, dar și prin esența folclorului. Așa că sper că va fi un program foarte atractiv pentru cei care vor veni la concerte, este o muzică pe care nu o poți asculta oricând mai ales interpretată pe viu, iar această combinație de flaut și chitară pentru acest fel de muzică, este în opinia mea combinația ideală.


Chiar doream să vă întreb, ce ar trebui să ne sugereze această combinație flaut - chitară ?

Întotdeauna am spus, eu consider aceste două instrumente, și nu e vorba că eu consider astfel, legendele ne spun, și chiar este un adevăr pentru că există consemnări scrise - aceste instrumente sunt considerate a fi fost dăruite de către zei oamenilor, pentru a menține o legătură continuă între cele două lumi. Este cunoscut și războiul muzical purtat de Apollo și Marsyas, care a îndrăznit să-l înfrunte pe Apollo, renumit pentru interpretările sale la liră, (cu chitara suntem în aceeași zonă), în timp ce Marsyas l-a învins cântând la flaut. De aici pornind cred că este o dovadă clară că sunetul celor două instrumente se potrivește perfect, este o simbioză perfectă de sorginte divină, dar și umană și atât de dorită de a fi ascultată.


În acest context, cum arată colaborarea cu chitaristul Costin Soare?

Cu Costin Soare cânt de mai bine de 10, 15 ani. El m-a abordat, a venit către mine la începutul anilor 2000 când a dorit să realizeze un portret Toru Takemitsu. Cum cânt muzică contemporană aproape zilnic, sigur că m-a tentat această colaborare. Și am descoperit în el - pe atunci era foarte tânăr, proaspăt întors de la Universitatea de Muzică din Hokkaido unde a făcut un master - și am fost fericit să descopăr un chitarist ultraprofesionist. De atunci am rămas nedespărțiți în aventura noastră muzicală. Am făcut până acum zeci de recitaluri cu programe foarte diferite, mă simt foarte bine când cânt cu el, este companionul perfect. În plus, pentru acest turneu atât de bătătorit în ani și ani de zile, chiar este o infuzie de culoare, care face bine turneului.


Cum sunteți primiți de publicul din țară?

Întotdeauna extraordinar de bine. Sunt atât de entuziaști și de bucuroși pentru că li se aduce în urbea lor muzică clasică. Este o surpriză perpetuă faptul că de fiecare dată, în ciuda tuturor sondajelor de opinie pe care le aud în mass-media, cum că muzica clasică nu prea mai are adepți, acest public vine să le contrazică cu obstinație. Este uluitor să vezi că sunt săli arhipline la un recital de flaut. Același lucru îl spun și colegii mei care organizează celelalte turnee celebre, naționale, cu viorile sau "Pianul călător". Am reușit și prin Radio România și prin persuasiunea noastră să formăm un public și să redeschidem gustul pentru muzica bună, cultă. Cred că acest lucru aduce un plus de educație. Cred că toți cei care ascultă muzică clasică și au această apetență, au o viață mult mai bună, mai frumoasă, mai relaxată și mai împlinită.

Interviu realizat de Marina Nedelcu