Arhivă : Interviuri Înapoi
AUDIO. Interviu cu dirijorul Peter Stark
Asociația Culturală "Rute muzicale" reunește 45 de muzicieni din 11 țări europene în "Europe Now Chamber Orchestra", pentru prima ediție a festivalului cu același nume. Aceasta va avea loc între 21 și 25 februarie 2018 la București. Concertul final va fi condus de dirijorul britanic Peter Stark, cu care am stat de vorbă.
Peter Stark, în 25 februarie vă veți afla la București, unde veți dirija Europe Now Chamber Orchestra. Ce sentimente aveți vizazi de acest proiect și cum ați devenit implicat?
Sunt foarte încântat în ceea ce privește proiectul, pentru că îmi aduce aminte foarte mult de formarea Orchestrei de cameră a Europei, care a crescut din Orchestra Comunității Europene, așa cum era denumită atunci, și a reunit oameni care erau parte din Orchestra de Tineret, dar care au dorit să continue a cânta împreună, alături de Claudio Abbado. Acum, Orcehstra de Cameră a Europei este foarte cunoscută în întreaga lume și poate că și Orchestra de Cameră Europe Now va avea același traiect. Va fi un concert foarte incitant, toți muzicienii din orchestră gândesc asemănător, cântă cu spiritul Orchestrei de Tineret a Uniunii Europene.
Implicarea mea în acest proiect vine în urma une propuneri realizate de violistul Theodor Andreescu, care este creatorul acestui ansamblu, el mi-a cerut să dirijez acest prim concert și am fost foarte încântat.
Sunteți foarte activ atât ca dirijor, dar și ca profesor. Ce vor putea învăța din acest proiect atât muzicienii, cât și publicul?
Pentru muzicieni, răspunsul este simplu și direct: în orice proiect în care oameni de diferite naționalități se reunesc și lucrează împreună ca o orchestră, este o experiență care îți îmbogățește viața. Așadar, beneficiul principal va fi o continuare a colaborării pentru care EUYO a pus bazele.
Pentru public este un răspuns ceva mai complex: Puterea muzicii de a uni oamenii și de a comunica, împotriva tuturor încercărilor și dificultăților pe care le avem în lumea noastră, este grăitoare. Una dintre preocupările importante pe care le are aproape fiecare muzician pe care l-am cunoscut este cum să își creeze și păstreze publicul.Cum să facă actul muzical viu, în direct, această experiență umană comună, să rămână relevant. Devine din ce în ce mai greu de menținut, datorită problemelor legate de finanțare, dar și de faptul că viețile noastre sunt atât de strâns legate de Internet și de tehnologie, încât muzica 'live' este în pericol. Noi, ca muzicieni, trebuie să ne convingem publicul că muzica în priză directă îți poate îmbogăți cu adevărat viața, într-un fel în care muzica înregistrată nu o poate face. Concertele trebuie să fie entuziasmante, profunde și informative. Asta sperăm să facem și noi duminică.
Revenind la ideea dumneavoastră legată de activitatea mea de educator muzical, cred că este adevărată pe două niveluri, unul de zi cu zi și altul filosofic. Predarea muzicii și a benificiilor pe care muzica le are merg mână în mână și mult dincolo de tinerii muzicieni pe care îi pregătesc. Toată lumea are nevoie de educație. Așa că a fost misiunea vieții mele să împărtășesc această experiență cu publicul larg și să conving politicieni și oameni cu potențial financiar să investească în cultură.