Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Cristian Niculescu - solistul OCR și Invitatul Săptămânii la Perpetuum Mobile

Publicat: joi, 25 Ianuarie 2018 , ora 13.22

Orchestra de Cameră Radio concertează miercuri, 24 ianuarie 2018, sub bagheta dirijorului francez Olivier Robe. Programul se deschide cu Două Intermezzi op. 12 de George Enescu, continuă apoi cu două lucrări de Johann Sebastian Bach - Concertele nr. 1 și 3 pentru clavecin și orchestră - și se încheie cu Simfonia a V-a în Si bemol major de Franz Schubert. Soliștii serii - pianiștii Zsuzsa Balint și Cristian Niculescu. Acesta din urmă a fost în studioul Radio România Muzical luni, 22 ianuarie, din postura de "Invitatul Săptămânii" în cadrul emisiunii Perpetuum Mobile.


Bun găsit! Mă bucur să vă am alături. Vorbim, așadar, despre concertul pe care-l veți susține miercuri seară pe scena Sălii Radio. În primul rând, ce înseamnă Studioul "Mihail Jora" pentru dumneavoastră?

Studioul "Mihail Jora" înseamnă foarte mult pentru mine. Chiar acum mă gândeam că în 1987, acum 31 de ani, făceam debutul la Radio cu Orchestra Radio sub bagheta maestrului Conta și atunci interpretam Mozart. Și acum, ascultând Preludiul și Fuga în Do major de Bach, mi-am adus aminte că tot în studioul de concerte al Radioului am participat la o serată muzicală a lui Iosif Sava în care am interpretat exact acest Preludiu și Fugă…


Acum veți colabora cu Olivier Robe, cu Zsuzsa Balint. Câteva cuvinte despre întâlnirea cu ei?

Cu Zsuzsa Balint colaborez de mulți ani. Avem un duo; concertăm și în Germania și în alte țări europene; avem recitaluri, avem concerte cu orchestre camerale și sunt foarte fericit să mă prezint cu ea la București, pe scena Radio, pentru prima dată. Anul trecut am avut un turneu în România incluzând concerte în Cluj, Sibiu, București - la Ateneu și la Timișoara cu Orchestra Simfonică și sunt foarte bucuros acum să fim împreună la București, la Sala Radio. Pe Olivier Robe nu l-am cunoscut încă, n-am lucrat niciodată împreună.


Revenim la Bach. Muzica lui ați ales-o pentru concertul de miercuri - cele două concerte pentru două piane, nr.1 și nr.3. De ce aceste lucrări?

Aceste lucrări consider că se cântă destul de rar și sunt niște lucrări deosebite. Concertul nr.1, de exemplu, a fost mai întâi scris pentru oboi și vioară, ceea ce îi dă un caracter special și o scriitură specială, iar nr.3 este foarte cunoscut prin imprimările pe care le cunoaștem chiar și cu George Enescu și Yehudi Menuhin, existând varianta foarte cunoscută pentru două viori și orchestră, fiind original scris de Bach pentru două piane. Deci, două lucrări deosebite, care mie mi se par extraordinar de frumoase și speciale.


Aș vrea să trecem la alt subiect acum - activitatea dumneavoastră din Germania. Sunteți stabilit la Berlin, acolo unde susțineți recitaluri și concerte, dar aveți și un studio - Studioul Niculescu. Despre ce e vorba, mai exact?

Studioul Niculescu s-a dezvoltat în ultima vreme foarte mult. La început a fost doar o serie de concerte camerale și recitaluri în cadrul studioului meu, unde lucrez, unde studiez și se încadra pe linia concertelor de gen hauskonzert, care în Germania și în Berlin au o tradiție foarte mare. Între timp, a devenit o instituție acest studio pentru că se întâmplă acolo mult mai mult decât câteva concerte interne, ci avem artiști internaționali, avem și teatre internaționale și germane, avem seri literare, seri de film, film cu muzică… deci, o serie întreagă de evenimente care atrag atât publicul german, cât și publicul român din Germania, din Berlin.


Suntem la început de 2018. După prezența de la Sala Radio de miercuri, ce pregătiți? Care sunt proiectele?

Anul acesta avem multe proiecte și camerale, și solistice. Mi se pare un an special, mai ales legat și de aniversarea centenarului României. În acest sens vom prezenta chiar săptămâna viitoare, pe 1 februarie, la Londra, un concert cu muzică de cameră compusă în timpul războiului, care cuprinde lucrări de Enescu, printre care și Trioul de Enescu, Trioul editat și transcris de Pascal Bentoiu în varianta originală, lucrări de Debussy, Franck Bridge și Kodaly. Acest concert îl voi prezenta în compania minunatului violoncelist Rodin Moldovan și a tinerei violoniste Alexandra Paladi.


Muzicieni români, așadar. Ce urmează după Londra?

După Londra am niște concerte în Franța împreună cu un violonist german și urmează concerte în cadrul Festivalului de la Marea Baltică, pe care l-am inițiat și îl organizez deja de 8 ani - un festival cu muzică de cameră, dar, de asemenea, și cu concerte în compania unor orchestre camerale și serate literare și… chiar și cum spuneam… ceea ce se întâmplă și la Berlin, filme mute cu muzică live.


Proiecte foarte frumoase pentru început de 2018. Ne apropiem de finalul dialogului nostru, nu înainte de a vă ruga să adresați o invitație publicului de a veni la sala de concert miercuri sau de a asculta concertul la Radio România Muzical.

M-aș bucura foarte mult dacă publicul bucureștean va fi cât mai numeros în această zi istorică, de 24 Ianuarie, și bineînțeles că și cei care ne ascultă de la depărtare vor fi alături de noi. Pentru mine va fi un concert deosebit și mă bucur foarte mult.

Interviu realizat de Lucian Haralambie