ACUM:
13.05
Polifonii
Baroc, clasic, romantic, coral, creație și interpretare românească - înlănțuite inedit într-o nouă emisiune.
Urmează: 15.25 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 15.29 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Ana Silvestru - recital 'In Memoriam Dinu Lipatti' în Elveția

Publicat: vineri, 9 Iunie 2017 , ora 12.53

Pianista Ana Silvestru susține în această seară, de 9 iunie 2017, un recital In memoriam Dinu Lipatti, în spațiul Bisericii Reformate din Rüti, Elveția. Ne-a vorbit despre evenimentul de astăzi, dar și despre celelalte proiecte pe care le pregătește în următorul interviu.


Susțineți deseară la Zurich un recital aflat sub semnul Centenarului Dinu Lipatti. Aș vrea să vă întreb care au fost premisele apariției acestei frumoase inițiative.

Am fost contactată de către Marcel Meier și de către Giovanni Bria, care este și foarte activ în România, mai ales la Cluj - cred că muzicienii și publicul din Cluj în cunosc destul de bine - și care au această serie de concerte în Rüti, care este tot în Zurich - Maeștri interpreți în Rüti… este o catedrală foarte veche, de pe la 1200, dacă nu mă înșel, cu o acustică extraordinară, unde se fac foarte multe înregistrări. Eu am niște pantofi destul de largi de umplut aici pentru că exact anul trecut invitatul, maestrul interpret, a fost Sir Andras Schiff. Cu un an înainte știu că a fost Nicolai Gedda; maestrul Giovanni Bria a fost ani de zile, poate chiar decenii, corepetitorul lui Nicolai Gedda. Au fost numai artiști de acest calibru și anul acesta ei m-au invitat pe mine și m-au rugat să includ și câteva lucrări de Dinu Lipatti în program și, în general, să fie un program In memoriam Dinu Lipatti. De aceea am și ales Mormântul lui Couperin și Tablouri dintr-o expoziție pentru că sunt, practic, niște lucrări-memorial; toate sunt dedicate unor prieteni sau unor artiști prematur dispăruți. Și am ales și lucrări care au fost în repertoriul lui Dinu Lipatti, printre care și Jesus bleibet meine Freude și, bineînțeles, cele două Nocturne de Dinu Lipatti.


De ce tocmai cele două Nocturne din creația lui Dinu Lipatti?

Am ales aceste două Nocturne pentru a exista o unitate în concept. Am vrut neapărat să cânt și Nocturna op.27 nr.2 de Chopin, pe care Dinu Lipatti a cântat-o dumnezeiește. Este imposibil să vorbim despre interpretul Dinu Lipatti fără să vorbim de Chopin; a fost unul dintre legendarii interpreți ai lui Chopin… și așa că am spus că aș dori să cânt aceste două Nocturne - op.27 nr. 1 și 2 - și-atunci mi s-a părut că cele două Nocturne de Lipatti s-ar potrivi absolut perfect. În plus, este și o anumită legătură, și din punct de vedere tonal, așa că tranziția poate să fie foarte ușoară. Acesta a fost motivul. Deci a fost pur muzical.


Recitalul din această seară nu este singurul demers prin care contribuiți la propagarea numelui lui Dinu Lipatti în peisajul muzical internațional. Chiar zilele trecute ați susținut două concerte dedicate adolescenților. Cum au decurs cele două evenimente și cum au primit tinerii spectatori această muzică?

Surprinzător de bine! Concertele au fost foarte, foarte bine organizate; au venit în total cam 300 de adolescenți. Au fost două concerte, fiecare durând cam o oră. Desigur, au fost niște concerte comentate, adică în care am vorbit și despre Lipatti, am prezentat și lucrări de Lipatti. Am vorbit, bineînțeles, și despre Ravel și despre legătura lui cu Primul Război Mondial. E un fapt destul de puțin cunoscut și care merită să fie mai cunoscut: Ravel a vrut să lupte în Primul Război Mondial; a fost respins, n-a avut voie și-atunci a reușit să găsească un post de șofer pe ambulanță la Verdun și… Mormântul lui Couperin este un copil al războiului. Zece ani după aceea Ravel n-a mai compus absolut nimic pentru pian în afară de niște experimente foarte stranii. Și după aceea, dintr-o dată, compune Concertul pentru mâna stângă, care este cumva o lucrare în care exorcizează traumele și durerea îngrozitoare pe care i-a provocat-o primul război mondial și pierderile aferente: Debussy, care a murit în 1918, mama lui… Și de aceea am vrut să le explic adolescenților care este legătura dintre aceste două lucrări și le-am cântat inclusiv în plus față de concertul din seara aceasta; le-am cântat și cadențele din Concertul pentru mâna stângă. Copiii le-au primit foarte bine, surprinzător de bine; au reacționat foarte bine, au fost foarte interesați, au pus multe întrebări la sfârșit… unii chiar auziseră de Lipatti foarte vag, dar nimeni nu știa că a fost și compozitor și mie asta mi se pare că este o nedreptate, până la urmă. Acum nu are importanță să vorbim de ce și cine și cum și ce ar trebui făcut, eu fac ce ține de mine. Eu cred că Lipatti trebuie să fie cât mai cunoscut mai ales, inclusiv, în calitate de compozitor, nu doar ca pianist.


Este un pas ceea ce ați reușit dumneavoastră să faceți acum.

Da, e un pas acum, dar cel mai important pas va fi pe 11 decembrie; am reușit să bat în cuie un concert numai cu lucrări de Lipatti la Universitatea de Arte din Zurich. Mai multe… lunile viitoare, dar e bătut în cuie că va avea loc. Acolo vor fi prezentate numai lucrări de Lipatti.


Ce alte proiecte aveți în gând pentru viitor atât legate de Dinu Lipatti, cât și în general?

Deci acesta va avea loc în decembrie. Nu va fi singurul concert, dar pe 11 decembrie va fi foarte important pentru că este într-o sală foarte, foarte importantă, cu mari artiști care sunt implicați, între care și Fabio di Casola, unul dintre cei mai valoroși clarinetiști ai timpului nostru. Acolo se vor prezenta și lieduri, și lucrări pentru pian solo printre care și Fantezia, bineînțeles lucrările pentru suflători - Lipatti a iubit suflătorii și a compus foarte mult pentru ei. După aceea, pe 22 și 23 iunie voi avea două concerte la Berlin… După aceea, în vară, sper să ajung și în România și să prezint exact același program pe care-l vom prezenta la Festivalul de la Braunwald din 6 septembrie, unde… și acolo voi cânta o lucrare de Lipatti, anume am făcut o transcripție a liedului Il pleure dans mon coeur după Paul Verlaine. Dintre cele cinci poeme de Verlaine, am făcut o transcripție a poemului Il pleure dans mon coeur, după părerea mea unul dintre cele mai frumoase lieduri… cel puțin net superior liedului cu același nume, după aceeași poezie compus de Debussy: după mine, superior. Și, da, o să-l cânt la Festivalul de la Braunwald din septembrie.
Interviu realizat de Ana Diaconu