ACUM:
17.00
Perpetuum mobile
Actualitate, muzică bună, educație și ... un tonus optimist la final de zi.
Urmează: 18.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 18.59 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu soprana Irina Iordăchescu

Publicat: vineri, 3 Martie 2017 , ora 11.47
În 2 martie 2017, sub cupola Ateneului Român s-a desfășurat un concert vocal-simfonic susținut de dirijorul Paul Nadler la conducerea Orchestrei Simfonice și a Corului Filarmonicii "George Enescu". În prima parte a programului, publicul a putut asculta lucrări ale compozitorului George Foca-Rodi: "Lamento for the Holocaust", "The Dawn of Victory" și "Meditation", aceasta din urmă fiindu-i dedicată Irinei Iordăchescu. Îndrăgita soprană a evoluat și în partea a doua a concertului când a fost prezentat "Recviemul" de Wolfgang Amadeus Mozart. Mezzo-soprana Antonela Bârnat, tenorul Ionuț Popescu și basul Marius Boloș au fost partenerii sopranei Irina Iordăchescu - invitată să ne ofere mai multe amănunte:


Irina Iordăchescu, în concertul de la Ateneul Român, una dintre lucrări îți este dedicată. Ce ne poți spune?

Este vorba despre o lucrare în premieră mondială, scrisă în memoria victimelor Holocaustului, de către George Foca-Rodi. A treia parte a acestei lucrări se numește Meditation și maestrul care a compus-o, maestrul Foca-Rodi mi-a dedicat-o. Asta după ce m-a ascultat în câteva video-uri de pe Youtube. Așa mi-a spus... așa mi-a scris și sigur am fost extrem de flatată și de bucuroasă. Nu este deloc ușoară, de fapt, nici cealaltă parte, care se numește Lament for the Holocaust. Ambele sunt destul de dificile din punct de vedere vocal, însă extrem de interesante și cu niște efecte sonore pe care publicul nu cred că le intuiește, nu cred că se așteaptă. Vor avea un impact emoțional foarte puternic. În partea a doua este Recviemul de Mozart. Tot eu, alături de Antonela Bârnat și colegii mei Marius Boloș și Ionuț Popescu.


Înțeleg că nu a fost o colaborare directă cu acest compozitor american George Foca-Rodi, ci pur și simplu, te-a auzit.

Da, da. M-a auzit. S-a întâmplat să-mi audă vocea, a văzut și videoclipurile care sunt disponibile pe Youtube și pentru el a fost o descoperire, o surpriză, m-a plăcut foarte mult și de la o singură parte care trebuia să fie, deci prima parte Lament for the Holocaust, a mai scris una pe care am primit-o, deci Meditation. Am primit-o în februarie. Foarte de curând. Mi-a spus că a scris-o inspirat fiind de vocea mea.


Tu ai cunoscut muzica lui George Foca-Rodi în acest moment sau erai familiarizată cu creația lui?

Nu, nu. Ne-am cunoscut abia acum și la fel și muzica pe care o scrie, din păcate, o spun așa, ușor rușinată, cu părere de rău, dar nu am avut ocazia până acum să-i ascult compozițiile, chiar vorbim despre o lucrare în premieră mondială. N-a mai fost cântată niciodată până acum.


Cum este muzica acestui compozitor?

Este tulburătoare, sigur și subiectul nu putea să fie altfel, decât tulburător. Nu aș vrea să dezvălui prea multe pentru că ar fi păcat, dar publicul, eu vă garantez că va avea parte de o surpriză extraordinară în acest sens, pentru că nu se așteaptă nimeni la anumite efecte sonore care vor fi întrepătrunse în discursul muzical. Sunt foarte emoționată și foarte bucuroasă că pot să fac parte din acest concert.


Povestește-ne puțin și despre colaborarea cu dirijorul invitat.

Noi am mai colaborat acum câțiva ani, tot pe scena Ateneului Român. Foarte multe întâlniri de suflet, pentru mine și într-un fel care au constituit un privilegiu pentru mine ca artist s-au întâmplat pe scena Filarmonicii George Enescu. Este un dirijor pe care îl prețuiesc enorm. De fiecare dată colaborăm extraordinar de frumos. Chiar acum m-a întrebat ce repertoriu de operă am eu și cum am putea să ne regăsim și în acest context în mediul internațional.


Interviu realizat de Jeanine Costache