ACUM:
13.05
Polifonii
Baroc, clasic, romantic, coral, creație și interpretare românească - înlănțuite inedit într-o nouă emisiune.
Urmează: 15.25 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 15.29 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. 'Noi dăm tonul' - nouă stagiune a Universității Naționale de Muzică

Publicat: joi, 23 Februarie 2017 , ora 15.29
Universitatea Națională de Muzică devine din ce în ce mai mult și altceva decât o instituție de învățământ superior muzical, chiar și de elită. Iar postul nostru de radio este alături de Universitatea Națională de Muzică în ceea ce înseamnă transmisiunile din Stagiunea Filarmonicii din Berlin, dar și acum, începând din 28 februarie, când se inaugurează o nouă stagiune sub semnul dialogului între generații. Inițiativa îi aparține pianistei Verona Maier, prorector al UNMB. Și, cunoscându-vă, doamnă Verona Maier, sunt sigur că justificarea constă într-o necesitate. Aș dori să ne vorbiți despre această necesitate, a apariției stagiunii care se deschide în 28 februarie.

Conceptul acestei stagiuni, care sună prețios "concept", dar realmente este un concept pentru că e vorba, de fapt, despre o strategie pe care Universitatea o anvizajează pentru o foarte lungă perioadă. Conceptul, spuneam, este acela al apropierii și al desăvârșirii sensului existenței artistului în societate. Sună puțin pretențios poate, dar cred că atâta timp cât nu avem cu cine să comunicăm, noi, artiștii, avem o problemă legată de sensul existenței noastre. Cred că cel mai important lucru pe care un muzician îl poate face este acela de a comunica celor care, pentru că au fost poate mai puțin înzestrați, poate mai puțin norocoși, poate mai puțin preocupați de asta, nu pot să utilizeze limbajul muzical ca pe un mijloc de comunicare, ci pot doar să recepteze emoția pe care limbajul muzical o aduce întotdeauna când el este bine înfățișat receptorului, respectiv publicului.

De asemenea, la mijloc este și intenția ca sala de concerte "George Enescu", de altminteri o excepțională sală, cu o acustică foarte bună pentru că a fost gândită ca o sală de concerte, această sală să reintre în circuitul bucureștean al manifestărilor muzicale… pentru că eu cred că într-o capitală europeană, într-o capitală modernă, dar și în capitale mai vechi și deloc moderne, sala unei astfel de instituții de învățământ superior muzical trebuie să fie un loc plin de viitori artiști, dar plin și de viitori ascultători sau de cei care nu pot trăi fără muzică și pentru acest motiv caută sălile în care se petrec evenimente muzicale.


Și de ce un dialog între generații pentru această scenă de expunere a potențialului interpretativ al Universității de Muzică?

Acum probabil că faceți referire la genericul primului dintre concerte, care în afară de sloganul cu care dorim să ne impunem în atenția tuturor, respectiv "Noi dăm tonul", afișul conține și titlul "Maeștri și discipoli". De ce? Pentru că eu cred că, realmente, o instituție de învățământ superior trăiește prin profesori și prin studenți în egală măsură. De asemenea, cred că o societate trăiește prin tradiție și perspectivă în egală măsură. Din acest motiv, pe afișul acestui prim concert, din 28 februarie, care va fi și una dintre direcțiile de desfășurare a stagiunii, se află acest titlu "Maeștri și discipoli", care ascunde în spate calitatea de maestru și discipol pe care o au cei doi conducători ai Ansamblului Game, respectiv d-l prof. univ. dr. Alexandru Matei - excepțional percuționist și extrem de bine cunoscut din viața de concert bucureșteană - și discipolul său, lector univ. dr. Sorin Rotaru - la fel de binecunoscut, dar și o altă pereche de maeștri și discipoli, pentru că se află pe afișul concertului o primă audiție semnată de Lucian Zbarcea, un doctorand al Universității Naționale de Muzică. El își desăvârșește studiile sub îndrumarea prof. Dan Dediu, căruia i-a fost student și în anii pregătirii sale la noi în Universitate. Deci, în mod foarte organic, acest titlu "Maeștri și discipoli" se potrivește de minune acestei prime manifestări.


Accesul publicului este posibil prin bilet? Este gratuit? Cum se procedează?

Accesul publicului va fi gratuit fiindcă nu cred că ne-am propus să vindem produs cultural. Deocamdată ne-am propus să oferim un cârlig cultural celor cărora le este important să comunice prin intermediul muzicii și celor cărora le este mai frumoasă în acest fel viața.


Ați gândit o periodicitate pentru concerte?

Da. Deocamdată aceste concerte vor avea ca zi de desfășurare zilele de marți ale fiecărei săptămâni și vom avea grijă să comunicăm la timp cu tot ceea ce înseamnă mediu de difuzare al unei informații, astfel încât publicul să fie avizat despre întâmplarea următoare, în cealaltă marți.


O știți deja? Aveți reperele precise ale concertelor viitoare?

Da, știm că vom avea câteva evenimente - respectiv vizita unui ansamblu de muzică veche, vom avea un festival de orgă; vom avea Festivalul "Chei", cu o gală de operă, într-o zi de marți… Deci, există deja o lungă listă… Corul Te Deum Laudamus va veni într-o zi de marți de până la vară. De asemenea, în cadrul Săptămânii Internaționale a Muzicii Noi vom avea unul dintre concerte într-o zi de marți. Vor fi prezente, sperăm, pentru că am lansat această invitație, colegiile naționale de muzică din București, în alte zile de marți. Există o deschidere către tot ceea ce înseamnă mai ales viitorul acestei școli și viitorul acestei țări.


Vă mulțumim mult! Anunțăm evenimentele dumneavoastră și vă suntem alături.

Vă mulțumesc foarte mult. Contăm pe asta!

Interviu realizat de Ștefan Costache