ACUM:
22.00
Scena europeană
Înregistrări sau concerte în direct.
Urmează: 0.00 Adagietto În inima nopții, sonorități aduse din inima nopții...
Apoi: 0.55 Imnul de stat

Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu dirijorul Cristian Oroșanu

Publicat: vineri, 18 Noiembrie 2016 , ora 11.04
Alexandru Tomescu și Cristian Oroșanu sunt invitații Orchestrei Naționale Radio pentru seara de 18 noiembrie 2016 și vă bucurați de un program ce cuprinde Concertul op. 77 în Re major de Johannes Brahms și 'Te deum' de Hector Berlioz. Despre cea din urmă lucrare, autorul scria în memoriile sale că 'este o compoziție enormă, pe care anumiți critici au numit-o muzică arhitecturală'. Despre acest eveniment am vorbit cu dirijorul Cristian Oroșanu.


Domnule Cristian Oroșanu, în această seară veți cânta din nou alături de Orchestra Națională Radio și de violonistul Alexandru Tomescu. Cum este pentru dumneavoastră să vă aflați din nou aici?

E minunat. Mă simt foarte bine alături de ei. Întotdeauna sunt primit cu drag și eu revin cu plăcere în acest colectiv în care am și cântat în calitate de cornist când eram student. Alexandru Tomescu este un prieten și un coleg cu care colaborez cu drag. Chiar în această toamnă ne-am întâlnit de vreo trei ori pe diferite scene. Mă bucur mult de Brahms cu el; nu l-am mai cântat niciodată. Și el mi-a mărturisit că de foarte multă vreme nu l-a mai cântat aici, la București. Am făcut ieri o repetiție; ne înțelegem foarte bine pe această partitură.


Ați inclus în programul serii și o lucrare mai puțin cântată - un Te Deum de Hector Berlioz. Cum ați făcut această alegere?

Vă mărturisesc că în 2008 eram asistent al unei orchestre în Berlin și am ascultat această lucrare cu Abbado; și atât de mult m-a impresionat încât a doua zi am fost la librăria de partituri și mi-am cumpărat partitura. De atunci nu am avut ocazia să o programez; bineînțeles că este nevoie de un ansamblu și o locație specială, pentru că este orgă concertantă, sunt două coruri, un cor de copii, un solist tenor, o orchestră mare. Or, toate aceste lucruri nu se pot asambla în multe locuri. Sala Radio este un loc ideal pentru aceasta. Berlioz era un tip căruia îi plăceau lucrurile mari, grandioase. Această lucrare a fost scrisă și în cinstea lui Napoleon și are mai multe părți care nu se cântă - niște marșuri pentru prezentarea drapelului… Partea cu text religios este cea mai cunoscută și cea care se cântă de obicei în concert. Dar este o lucrare grandioasă, iar mie îmi place foarte mult.

Interviu realizat de Radu Mihalache