ACUM:
17.00
Perpetuum mobile
Actualitate, muzică bună, educație și ... un tonus optimist la final de zi.
Urmează: 18.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 18.59 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu coregraful Gheorghe Iancu

Publicat: joi, 17 Noiembrie 2016 , ora 14.08

În 17 noiembrie 2016 revine pe scena Operei Naționale București baletul "Lacul lebedelor" de Piotr Ilici Ceaikovski. Montarea îi aparține lui Gheorghe Iancu (după Marius Petipa și Lev Ivanov), iar scenografia este semnată de Luisa Spinatelli. Sub bagheta dirijorului Iurie Florea, vor evolua pe scenă balerinii: Cristina Dijmaru, Ovidiu Matei Iancu, Anbeta Toromani din Albania, Robert Enache și Ryou Takaya alături de membrii ansamblului de Balet al Operei Naționale București. La una dintre repetiții, Gheorghe Iancu ne-a oferit câteva detalii:

Reluarea baletului "Lacul lebedelor" după premiera din 2008 spuneați, domnule Iancu, că este ca o premieră. Ați luat totul de la capăt?

Aproape da, fiindcă toată compania s-a schimbat - mai mult de 80% dintre dansatorii care participă la această "reluare" sunt noi în 2008. Au rămas câteva stele, care au devenit stelele baletului din 2008 până acum, dansatori români care au evoluat în acești ani și au devenit primi dansatori ai companiei. În plus, am făcut schimbări; am adăugat, am cizelat spectacolul, evoluând-ul din punct de vedere artistic.


Dirijorul Iurie Florea spunea că, în comparație cu alte producții, vor fi interpretate mai multe pagini din partitura lui Ceaikovski.

Da, așa este. Am adăugat deja în 2008 o partitură de Ceaikovski care nu există în nici o versiune de Lacul lebedelor de nicăieri în lume - am inventat-o eu. După faimosul pas de deux al lebedei negre, unde de obicei este apogeul acestui spectacol, eu am adăugat un pas de deux al reginei mame care dansează cu partea obscură a prințului Siegfried, un pas de deux aproape incestuos și care surprinde și publicul și ridică tensiunea spectacolului la nivelul cel mai înalt. Și, în afară de asta, am adăugat și dansul rusesc, care n-a fost în versiunea din 2008. De obicei se pune în scenă între toate dansurile care fac parte din divertismentul actului trei; eu l-am desprins din divertisment și l-am pus în așa fel încât să facă parte din scenariul întreg al spectacolului, care prevede că prințul Siegfried are un alter ego, ca o reflexie într-o imagine, acest alter ego reprezentând partea nedescoperită a prințului Siegfried de el însuși. În 17 noiembrie, în rolul reginei mame, care - v-am spus - reprezintă apogeul acestui spectacol o avem pe Anbeta Toromani, care este un superstar albanez, iar pe 25 avem un mare eveniment. Corina Dumitrescu, care a fost steaua companiei Operei Naționale pentru foarte mulți ani, se întoarce pe scenă cu rolul mamei regină. Deci, avem o mare reîntoarcere - Corina Dumitrescu!

Interviu realizat de Jeanine Costache