ACUM:
17.00
Perpetuum mobile
Actualitate, muzică bună, educație și ... un tonus optimist la final de zi.
Urmează: 18.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 18.59 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu pianista Alexandra Dariescu despre noul ei disc

Publicat: vineri, 21 Octombrie 2016 , ora 13.47

În 21 octombrie 2016, pianista Alexandra Dariescu își lansează cel mai nou disc, pe care se regăsesc două lucrări de Piotr Ilici Ceaikovski: Concertul nr.1 pentru pian și orchestră, înregistrat în compania prestigioasei Orchestre a Filarmonicii Regale din Londra, și o transcripție pentru pian realizată de Mihail Pletniov după Suita "Spărgătorul de nuci". Ocazia lansării: concertul susținut de Alexandra Dariescu în compania Orchestrei Filarmonicii Regale din Londra la Cadogan Hall din capitala britanică.

Discul Alexandrei Dariescu va putea fi ascultat la Radio România Muzical în 1 decembrie.

"Concertul acesta și lansarea de pe 21 octombrie sunt, probabil, unele dintre cele mai importante evenimente care s-au întâmplat până acum în viața mea. Acest nou CD este debutul meu pe disc cu orchestra și am ales Concertul nr.1 de Ceaikovski cuplat cu Suita aranjată de Pletniov - Spărgătorul de nuci pentru pian solo. Așa că este un program foarte, foarte frumos; este un program aniversar - anul acesta se împlinesc 200 de ani de când Hoffmann a scris povestea "Spărgătorul de nuci", iar pentru mine este o amintire extraordinar de frumoasă de când eram micuță și ascultam povești pe LP-uri. Pe plăci erau povești muzicale, țin minte… mama mă încuraja foarte mult să le ascult și eu le ascultam cu foarte mare drag. Și chiar când am descoperit această partitură a "Spărgătorului de nuci" aranjată de Pletniov pentru pian solo, am spus că neapărat vreau să o înregistrez.

Și așa a venit cuplarea acestei suite cu Concertul de Ceaikovski, pe care l-am cântat de multe ori și care mi-este la suflet. Cred că am ajuns să înțeleg esența acestui concert și, bineînțeles, când a venit oportunitatea să înregistrez cu Filarmonica Regală din Londra, a fost o combinație perfectă. Un proiect de suflet, care reprezintă munca depusă de mulți ani, dar când se lansează acest CD este cea mai mare bucurie.


Vorbești de oportunitatea de a înregistra alături de această foarte bine cunoscută orchestră. Cum a apărut oportunitatea aceasta? Că nu e ceva obișnuit.

 

Nu, nu este deloc obișnuit și pentru mine este un foarte mare privilegiu să pot înregistra cu ei. A fost o combinație perfectă. Și casa de discuri și Filarmonica m-au sugerat pe mine și a fost, nu știu, timpul potrivit și pentru mine, când mă pregăteam să înregistrez un concert cu orchestra. Așa că a fost un gând bun din partea tuturor și o colaborare care continuă să fie foarte, foarte frumoasă și fructuoasă în același timp.


Cred că, într-adevăr, ești primul muzician român, pianist român care înregistrează alături de această orchestră. Nici eu n-am mai găsit un alt nume românesc care să fi înregistrat alături de Orchestra Filarmonicii Regale din Londra.

Și mie mi s-a comunicat acest lucru. Și să fiu prima pianistă care să înregistreze cu așa o orchestră este minunat.


Ce ne poți spune despre dirijorul de pe această înregistrare? Am văzut că este un tânăr, foarte merituos de altfel, din Singapore.

Nu cântasem împreună înainte de această colaborare, dar ne știam de foarte mult timp și am simțit amândoi că suntem pe aceeași undă de gânduri și de sentimente pentru acest concert, iar Darrell Ang, dirijorul s-a specializat în muzică rusească… și așa a venit colaborarea, să fim amândoi liberi în datele în care trebuia să înregistrăm și am spus că aceasta este prima oportunitate de a cânta împreună.


Cred că a înregistra Concertul de Ceaikovski, celebrul concert nr.1, este cu adevărat o provocare pentru că sunt atât de numeroși pianiștii care înaintea ta au făcut acest lucru. Ce ți-ai propus să aduci tu nou și care crezi că este elementul de atractivitate pentru cel care va vedea discul într-o librărie și să-l cumpere. E greu, cred, în ziua de astăzi, când e așa o ofertă bogată, nu?

Da, este foarte greu, este adevărat. În primul rând nu mă gândesc la oricine altcineva care a înregistrat acest concert; este foarte important de a-ți face cunoscută vocea ta. Pentru mine acest concert este un întreg balet; este vorba de suplețea și de povestea care este spusă în acest concert. În momentul când se intră într-o librărie și se vede CD-ul, coperta este foarte frumoasă - este un joc între mine și Spărgătorul de nuci -, are niște culori foarte frumoase care atrag cumpărătorul. Se spune că nu se cumpără un CD pentru coperta lui, dar în momentul când îl vezi pe raft îți sare în ochi și sper ca acela să fie primul imbold pentru cumpărător, să-l aducă în casa lui. În momentul în care-l aduce și-l ascultă este și mai frumos și sper să simtă emoția și bucuria cu care am înregistrat toate notele.


Propriu-zis înregistrarea în cât timp s-a realizat sau care e povestea realizării efective a acestei înregistrări?

A durat o singură zi să înregistrăm concertul cu orchestra; am avut două sesiuni de trei ore fiecare. A fost deci într-un fel presiune, dar, în același timp, în momentul când înregistrez ceva vreau să fie în bucăți foarte lungi ca să fie linia continuă. Nu-mi plac editările foarte multe. Așa că, în momentul când am intrat în sală - o sală foarte frumoasă, exact în centrul Londrei, Henry Wood Hall… e foarte diferit să înregistrezi un concert cu orchestra decât un disc singură, pentru că în momentul când ești singură ești singură în studio, numai cu pianul… dar aici erau deja o sută de oameni care, bineînțeles, te și ascultă în momentele când ai pasaje solo, dar și cântă împreună cu tine. Așa că a fost, într-un fel, concert; un concert mai lung, dar așa a fost atmosfera, așa am simțit-o.


Foarte interesant. Vreau să te întreb… pentru un tânăr muzician - pentru că tu încă ești în categoria muzicienilor tineri - cât se simte presiunea pe care o pune astăzi lumea și a muzicii clasice? E vorba de a performa la un nivel care este tot timpul foarte înalt și se cere să fii tot timpul foarte bun. Înseamnă să colaborezi cu case de discuri importante care să te promoveze, să realizezi înregistrări și înseamnă să cânți foarte des. Mă uit la agendele de concert ale oamenilor care contează astăzi, chiar și în agenda ta, și văd că sunt concerte câteodată și zilnic, în locuri diferite. Cum face un muzician de astăzi să reziste la presiunea aceasta care cred că înainte nu era atât de mare? Sau era? Cum ți se pare?

Presiunea este foarte mare pentru că este, la urma urmei, un market extrem de mare și suntem foarte mulți muzicieni. Pentru mine, unul dintre cele mai importante sfaturi care mi-au fost date de unul dintre profesorii mei a fost tot timpul să fiu sinceră cu mine însămi și să fiu adevărată. Am vocea mea, fiecare dintre noi are ceva deosebit, ceva special care, în momentul când muncești foarte mult și ai și răbdare, fructifici absolut tot talentul pe care-l ai. Presiunea este foarte mare pentru că trebuie să cânți bine, dar în momentul când te gândești la ce anume vrei să transmiți publicului este mult mai important decât perfecțiunea și presiunea pe care o punem noi înșine asupra noastră. Pentru mine e foarte important să transmit povestea piesei pe care o interpretez. Da, câteodată am și trei-patru programe în aceeași săptămână, în locații diferite, dar e important să te bucuri de momentele alea. Tot timpul, ca artiști, ca muzicieni, ne gândim "ce voi cânta în doi ani? cu ce orchestră voi colabora?". Tot timpul este viziunea de ansamblu și viziunea lungă, dar e foarte important ca în momentul când ai pășit pe scenă să te bucuri de momentul respectiv, nu ce-a fost sau ce va urma.


Ei, și unde te vezi tu peste doi ani?

Știu exact unde voi fi. 2018 este deja superîncărcat, ceea ce mă bucură foarte mult. Voi avea debutul la Konzerthaus în Viena, debutul în Canada și debutul în America cu Utah Symphony Orchestra. Astea sunt numai câteva repere, dar agenda deja e foarte aglomerată pe 2018, așa că-mi pare tare bine.


Să vorbim și despre concertul din 21 octombrie, unde se și lansează discul despre care am istorisit până acum - un concert tot cu Orchestra Filarmonicii Regale din Londra, dar unde cânți Mozart.

Voi cânta Mozart nr.20. Este un concert nou pentru mine și mă bucur așa de mult că am avut ocazia să-l învăț. Va fi la Cadogan Hall, care este reședința Filarmonicii Regale din Londra. Am înțeles că este aproape sold-aut, așa că de-abia aștept!


Noi intenționăm să difuzăm discul tău Ceaikovski chiar de Ziua Națională, de 1 Decembrie. Așa că poate că ar fi un moment potrivit să adresăm un mesaj al unui român de la Londra, care face acolo performanță, către conaționalii lui de Ziua Națională.

La mulți ani și cât mai mult bucurie tuturor românilor de pretutindeni! Să fim tot timpul mândri că provenim dintr-o țară atât de frumoasă, care oferă atât de mult și să încercăm fiecare dintre noi să schimbăm ceva în bine în această lume.



Interviu realizat de Cristina Comandașu