ACUM:
22.00
Scena europeană
Înregistrări sau concerte în direct.
Urmează: 0.00 Adagietto În inima nopții, sonorități aduse din inima nopții...
Apoi: 0.55 Imnul de stat

Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Dialog cu violonistul Volkhard Steude despre recitalurile sale din România, organizate cu prilejul 'Zilei Europei 2016'

Publicat: vineri, 22 Aprilie 2016 , ora 14.08
Concertmaestrul Orchestrei Filarmonicii din Viena, violonistul Volkhard Steude, susține împreună cu pianista Cătălina Butcaru o serie de recitaluri în România, cu prilejul Zilei Europei 2016. Toate recitalurile au pe afiș opusuri de Ludwig van Beethoven, Antonin Dvorak, Richard Strauss și Maurice Ravel și încep la ora 19.00.


Între 2 și 4 mai susțineți trei concerte în România, acompaniat de Cătălina Butcaru. Când și în ce context ați cunoscut-o pe pianista română?

Pe Cătălina o cunosc de foarte multă vreme și chiar am cântat la nunta ei. Suntem prieteni de familie și cântăm și împreună, cumva firesc, pentru că suntem amândoi muzicieni. La un moment dat ea era în sală la un concert de-al meu și a avut ideea de a susține un concert în România. Ea trăiește de foarte multă vreme la Viena, însă România rămâne la fel de importantă pentru ea ca înainte de a se stabili aici. Eu, în cadrul orchestrei Filarmonicii din Viena, am mai călătorit în România, la București, la relativ scurt timp după revoluție, în 1997, 1998, iar acum am fost chiar de curând din nou aici și e foarte interesant de văzut cum s-au dezvoltat lucrurile în toți acești ani. Acum sunt foarte curios să văd alte orașe (am fost deja la Cluj și în părți rurale ale țării) și mă bucur că avem timp să și vizităm puțin România.


De data aceasta cântați la București, Sibiu și Timișoara opusuri de Beethoven, Dvorak, Strauss și Ravel. Există un "fir roșu" care leagă aceste creații, cum ați conceput programul?

Din creația lui Beethoven cântăm Sonata "Primăverii", așa că aici nu cred că mai e nevoie de explicații. De altfel toate piesele pe care le-am ales sunt foarte frumoase. Atunci când muzicienii au posibilitatea să aleagă singuri programul, fără a avea obligația de a satisface cererile unui manager de instituție, ei vor cânta întotdeauna ceea ce le face cea mai mare plăcere. Sonata de Strauss, de exemplu, este de vis, iar Dvorak cred că este genial. Sunt pur și simplu creații pe care orice muzician vrea să le interpreteze. Nu este un program gândit la modul intelectual, în care să încercăm să stabilim conexiuni între opusuri, e mai degrabă un program de suflet.


În România cântați cu ocazia "Zilei Europei" din 9 mai. Ce semnificație are pentru dumneavoastră acest moment?

Pusă în contextul zilelor noastre, răspunsul la această întrebare ar putea dura o veșnicie. Eu însumi vin din fosta Germanie de Est, aveam 18 ani la căderea Zidului Berlinului, am, deci, o legătură (care nu e neapărat de bun augur) cu fosta Uniune Sovietică și cu Europa de Est; sunt însă legat și de Vestul Europei, Germania de Vest și cu SUA (care a venit, practic, înspre noi).

Interviu realizat de Irina Cristina Vasilescu