ACUM:
22.00
Scena europeană
Înregistrări sau concerte în direct.
Urmează: 0.00 Adagietto În inima nopții, sonorități aduse din inima nopții...
Apoi: 0.55 Imnul de stat

Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Remus Azoiței - despre recitalul și cursul de măiestrie pe care le susține în cadrul Competiției Yehudi Menuhin

Publicat: miercuri, 13 Aprilie 2016 , ora 15.54
Violonistul Remus Azoiței, totodată și reputat profesor al Academiei Regale de Muzică din Londra, poate fi urmărit joi, 13 aprilie 2016, în Sala Duke a Academiei, într-un recital în compania pianistului Eduard Stan, inclus în programul Festivalului Yehudi Menuhin. Evenimentele propuse în cadrul competiției de anul acesta, an care marchează, de altfel, și centenarul nașterii lui Menuhin, sunt multiple și variate. Alături de concursul propriu-zis, de recitaluri și de conferințe, se anunță și un număr semnificativ de cursuri de măiestrie interpretativă, iar Remus Azoiței se numără printre muzicienii care vor oferi aceste cursuri. Ne-a relatat mai multe detalii cu privire la cele două manifestări în următorul interviu.

În această după-amiază urmează să susțineți, alături de pianistul Eduard Stan, un recital dedicat lui George Enescu. Recitalul va avea loc în cadrul Concursului și Festivalului Yehudi Menuhin, care se desfășoară anul acesta la Londra. Care este programul pe care l-ați ales pentru astăzi?

Vom avea două lucrări minunate, și anume Sonata în La major de Brahms și Sonata a treia "în caracter popular românesc" de Enescu. În ediția aceasta a Festivalului și Concursului Menuhin, organizatorii au vrut să aducă un tribut special lui Enescu, care a fost mentorul lui Menuhin și, desigur, apariția Sonatei a treia "în caracter popular românesc" a fost cumva naturală - Menuhin o interpreta cu mare drag tot timpul. Și, de asemenea, într-o combinație perfectă cu această lucrare, apare Sonata de Brahms în La major, care este absolut minunată; ele se complementează superb.


În același context, joi și vineri se organizează cursuri de măiestrie violonistică. Alături de cele conduse de membrii juriului competiției se mai anunță și două cursuri specializate ce vizează muzica lui Bartók și, respectiv, cel susținut de dumneavoastră, centrat pe interpretarea creației lui Enescu. Cum a luat naștere inițiativa acestor două cursuri?

Competiția Menuhin este, practic, un eveniment major în Marea Britanie și lumea se raliază extraordinar în jurul acestei idei. Academia Regală de Muzică din Londra, la care sunt profesor, găzduiește ediția din acest an și, practic, a fost bucuroasă să promoveze acest masterclass cu Enescu și cu Bartók, în cadrul academiei funcționând doi profesori de renume în domeniul lor, și anume György Pauk cu Bartók și eu cu Enescu.


Asupra căror aspecte și creații enesciene vă propuneți să stăruiți în cadrul masterclassului?

În ediția din acest an, la ambele categorii - juniori și seniori - la concursul de vioară, sunt două lucrări impuse de Enescu; la juniori este Balada și la seniori Impromptu-ul concertant - două lucrări grele, dar absolut senzaționale și toți concurenții au trebuit să le învețe, ceea ce duce iarăși la o promovare a lui Enescu, subtilă, dar foarte eficientă. Și în acest masterclass de vineri concurenții vor păși din nou pe scenă și îmi vor cânta mie Enescu.


În final, dacă ați reușit să urmăriți momente ale festivalului de până acum, care ar fi impresiile dumneavoastră cu privire la acesta?

Concursul Menuhin este foarte, foarte puternic. Nivelul tehnic, în primul rând, este extrem de ridicat. Practic se cântă fără greșeală; este incredibil. Să vedem ce va fi în finală.

Interviu realizat de Ana Diaconu