Arhivă : Interviuri Înapoi

Valeriu Șușnea și Eugen Dan Drăgoi - inspectori de specialitate despre importanța orei de muzică în școli

Publicat: miercuri, 20 Ianuarie 2016 , ora 14.44

În contextul dezbaterii publice legate de noile versiuni de planuri-cadru pentru clasele gimnaziale, am stat de vorbă cu doi inspectori de specialitate în aria curriculară arte, prof. Valeriu Șușnea (județul Buzău) și prof. Eugen Dan Drăgoi (județul Galați). Reamintim, toate informațiile legate de această dezbatere care se desfășoară până în data de 23 ianuarie 2016 pot fi accesate la adresa www.edu.ro. Consultarea publică online, la care vă invităm să participați, se desfășoară aici. https://www.surveymonkey.com/r/planuri_cadru



Interviu cu prof. Valeriu Șușnea - județul Buzău


În legătură cu cele trei versiuni de planuri-cadru puse în dezbatere publică, care este opinia profesorilor din județul Buzău și a dumneavoastră personal?

Toată lumea este de acord că varianta I este varianta cea mai bună, tocmai varianta în care se fac ore de educație plastică și educație muzicală din clasa a V-a până în clasa a VIII-a.


Asta se întâmplă și la versiunea III.

Asta se întâmplă, e adevărat. Noi ne-am gândit la varianta I, pentru că așa au ales colegii mei de la muzică și arte plastice, tocmai pentru că există această posibilitate de a avea continuitatea programelor școlare vocaționale de la clasa pregătitoare până la clasa a IV-a. Și atunci, ca să oprești educația plastică în clasa a V-a și s-o reiei în clasa a VI-a ar însemna să începi să scrii poezii fără să știi alfabetul. Nu putem concentra materia unei clase întregi în doar trei ani de studiu (mă refer de la clasa a VI-a până la clasa a VIII-a). Acesta a fost unul dintre argumentele tuturor colegilor.


Cum puteți dumneavoastră, din cadrul sistemului, să faceți ca glasul dumneavoastră să ajungă către cei care trebuie să decidă care dintre cele trei versiuni va fi aleasă sau poate va exista și o a patra, care să conțină cele puse în dezbatere?

Este vorba tocmai de această perioadă care în calendarul ministerului este o perioadă de consultare atât a profesorilor de specialitate, a consiliului consultativ sau consiliilor consultative pe domenii disciplinare și, în egală măsură, a părinților și a elevilor. Deci, este o perioadă de consultare, care este, cred eu, benefică și atunci, cu siguranță, vom încerca să cuantificăm toate aceste opțiuni - ale copiilor, ale celor care dirijează activitatea în teritoriu la nivelul inspectoratelor, dar și a liceelor vocaționale și a cercurilor pedagogice - și atunci vom înțelege exact care sunt de fapt opțiunile. Aceste opțiuni se vor centraliza și vor fi trimise către inspectorul de specialitate din cadrul ministerului, acesta urmând să decidă.



Prof. Eugen Dan Drăgoi - județul Galați


Ce părere aveți despre noile planuri-cadru propuse pentru gimnaziu și care sunt dificultățile pe care le întâmpină în mod concret profesorii de muzică în școlile din România? Bineînțeles, în subtextul acestor planuri-cadru, mă gândesc la această versiune II propusă în dezbatere, în care la clasa a V-a dispare ora de educație plastică, iar la clasa a VIII-a dispare de tot ora de muzică.

Mă bucur că susțineți demersurile noastre, ale profesorilor și ale iubitorilor de artă, profesioniștilor de artă, în același timp, pentru că întâi de toate educația muzicală ca și educația plastică sunt aproape singurele care, într-o lume informatizată, îndeamnă copilul la creativitate. Este foarte dificil să organizezi învățământul artistic la școlile care nu sunt vocaționale. E foarte greu să titularizezi pe cineva. Imaginați-vă că sunt foarte multe școli cu puține clase și profesorii de arte sunt obligați să alerge de la o școală la alta pentru a-și face norma. Recomandarea noastră călduroasă este ca în afară de orele de gimnaziu și orele de educație muzicală și educație plastică din învățământul primar să se facă tot de specialiști.


Predarea orelor de muzică în învățământul primar de către specialiști ar afecta normele învățătorilor?

Nu, în nici un caz. La învățământul primar sportul este predat de profesor de specialitate, religia este predată de profesor de specialitate… Învățătorul are rolul lui, dar pentru orele de specialitate este absolut esențial ca ele să fie făcute de specialiști. Imaginați-vă că actualii absolvenți ai colegiilor pedagogice sau a secțiilor de PPD din cadrul universităților au o oră sau două pe săptămână…


Dacă ar fi să punem interesul copiilor în prim-plan, nu al profesorilor - să ne gândim nu doar la norme, la dificultatea de a crea o normă, de a alerga de la o școală la alta…

Interesul copiilor îl punem în prim-plan, nu-i vorba de norme aici. Situația e următoarea: vin copii în clasa a V-a și cei mai mulți dintre profesori sunt obligați practic s-o ia de la început, de la zero. Cunoștințele și deprinderile formării unui auz muzical nu are cum să le stăpânească un învățător, cu atât mai mult cu cât de multe ori își transformă aceste ore în matematică și română pentru a face copiii și mai bine față acestor examene naționale și e mare, mare păcat.


Pentru copiii de la gimnaziu, cei care de fapt ar fi afectați prin introducerea acelei versiuni II de plan-cadru propusă, ce ar avea ei de pierdut în cazul în care nu se mai fac suficiente ore de muzică și educație plastică?

Ar avea de pierdut contactul cu lumea culturală.

Interviuri realizate de Cristina Comandașu