Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Peter Feranec - dirijorul Orchestrei Naționale Radio

Publicat: vineri, 6 Noiembrie 2015 , ora 13.27

"Simfonia soarelui" pentru ansamblu de suflători, lucrare a compozitorului rus contemporan Evgeny Irshai, va fi prezentată în primă audiție românească vineri, 6 noiembrie 2015, pe scena Sălii Radio. Opusul va fi interpretat de membri ai Orchestrei Naționale Radio sub conducerea dirijorului slovac Peter Feranec. Programul, ce poate fi audiat începând cu ora 19:00, va fi completat de Simfonia nr. 35 KV 385 în Re major "Haffner" de Wolfgang Amadeus Mozart și Simfonia a VI-a op. 74 în si minor "Patetica" de Piotr Ilici Ceaikovski. Despre colaborarea cu ansamblul simfonic mare al Radioului, Peter Feranec a declarat:


Le-am spus colegilor din Europa, din Rusia, că Orchestra Națională Radio este foarte bună, un ansamblu cu un potențial extraordinar. Bineînțeles, acest lucru trebuie dublat de muncă. Se lucrează la un nivel ridicat, muzicienii sunt foarte buni așa că trebuie să arătăm că putem evolua.


Veți interpreta în această seară și o lucrare în primă audiție românească - Simfonia Soarelui de Evgeny Irshai. Care este povestea acestei lucrări și cum se integrează ea în programul serii?

Evgeny Irshai s-a născut la Sankt Petersbug, iar acum locuiește la Bratislava. Predă acolo și la Viena. Este un compozitor apreciat și a câștigat o serie de premii importante pentru lucrările sale. Această Simfonie a Soarelui a fost gândită ca un imn al oamenilor. Vedem cu toții ceea ce se întâmplă acum în jurul nostru. "Nu sunt vremuri ușoare" ar fi o formulare blândă. Constant vorbim despre lupte, în ultima vreme s-a discutat foarte mult de problema refugiaților... e foarte complicat și foarte mulți dintre noi se "pierd" în această lume. Compozitorul și-a dorit să arate cu această simfonie că soarele încă strălucește și că nu trebuie să ne pierdem speranța, umanitatea, bunătatea. Vom rămâne oameni, locuitori ai Europei, și vom supraviețui. E o lucrare pozitivă, scurtă, de aproximativ 15 minute. Am vorbit cu Evgeny Irshai, ne-am întâlnit de câteva ori și discutăm de fiecare dată despre cum să abordăm partitura. Chiar ieri l-am sunat, după repetiție, și am stabilit și câteva schimbări... ținem legătura. Orchestra a reacționat foarte bine și după un studiu temeinic chiar ei au venit cu câteva idei. E clar că nu putem vorbi de o muzică asemănătoare cu cea a lui Ceaikovski. Muzica contemporană este mai solicitantă până să ajungi să o înțelegi pe deplin, dar în cazul acestei simfonii vorbim de sonorități care scot în evidență, așa cum spuneam, viața noastră, problemele noastre, așa că ne este la îndemână, avem toate datele necesare pentru a o înțelege. Chiar susțin ideea că ne este mai ușor să înțelegem muzica de acum spre deosebire de cea a secolelor trecute.

Ca să ajungem și la ultima lucrare din program - Simfonia a VI-a "Patetica" de Ceaikovski - cred că putem găsi un arc peste timp între cele două. Ambii compozitori sunt din Sankt Petersburg, se adresează mentalului colectiv, dar fiecare în modul său - la Ceaikovski chiar numele lucrării ne indică abordarea - "Patetica" - iar Irshai folosește mai mult de viziunea sa asupra viitorului.

Îi invit pe cei care vor fi astăzi în București să participe la concertul Orchestrei Naționale Radio din Studioul Mihail Jora. Sper să fie emoționați de această muzică profundă și să reacționeze la probleme din jurul nostru, iar în cea de-a doua parte să se relaxeze cu o simfonie fantastică și muzicieni pe măsură.

Interviu realizat de Lucian Haralambie