Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Start al Turneului Național 'Flautul Fermecat'

Publicat: joi, 11 Iunie 2015 , ora 9.25

Cea de-a cincea ediție a Turneului Național "Flautul Fermecat", un proiect Radio România, cu flautistul Ion Bogdan Ștefănescu și pianistul Horia Mihail, trece prin 7 orașe din România, începând de joi, 11 iunie 2015.

Ion Bogdan Ștefănescu a reușit, în edițiile anterioare, să ajungă la sufletul spectatorilor alegând un repertoriu cu un mare grad de spectaculozitate și diversitate. De data aceasta însă, interpretul mai adaugă un ingredient: va prezenta întreaga familie a flautului apelând, desigur, la un repertoriu ce va pune în valoare fiecare instrument în parte.

Pe scenele din România vor defila instrumente spectaculoase, unele necunoscute publicului de aici, provenite toate din Țara Soarelui Răsare. Despre ediția a V-a a Turneului "Flautul Fermecat" ne-a vorbit Ion Bogdan Ștefănescu.


Începeți această a cincea ediție a turneului, ca de fiecare dată, în compania pianistului Horia Mihail. Unde va debuta turneul?

Turneul debutează la Roman; e un loc unde eu n-am mai cântat niciodată până acum. Știu că Horia a fost de mai multe ori cu pianul lui călător și mi-a spus că e un public extraordinar și că sala întotdeauna e arhiplină. Așa că, vă mărturisesc că abia aștept să mă întâlnesc cu publicul din acest oraș. Pe Horia îl cunosc de mai bine de 20 de ani. Culmea, am cântat mult pe vremea studenției noastre în America. Amândoi am studiat la aceeași universitate - Urbana Champaigne din statul Ilinois, o facultate americană importantă - și am și cântat într-una dintre cele mai importante săli din America, la Krannert Center, de câteva ori cu Horia. Și examenul meu de diplomă a fost realizat cu ajutorul lui Horia Mihail… Pot spune că am fost martor la evoluția lui în America în acei ani. A devenit un extraordinar de abil acompaniator; e o știință și asta, el fiind eminamente un solist. Putem spune că e o cu totul altă meserie acea de acompaniator; nu neapărat de a sta în umbra celui pe care-l acompaniezi, ci de a reuși să stabilești un dialog continuu, care să iasă la suprafață în plenitudinea lui, pentru că în felul acesta, practic, spectatorii au ocazia să deslușească mai bine și să simtă mai bine meandrele pe care muzica de fapt le conține înlăuntrul ei. Asta mă și atrage la Horia Mihail, faptul că am constatat că amândoi suntem pe aceeași lungime de undă, simțim muzica la fel, ne dorim s-o facem în același fel. Și-atunci, practic, în tot ce-nseamnă pregătire - munca aceasta care pentru unii sau pentru anumite combinații de artiști înseamnă o muncă asiduă, acerbă, complicată, cu disensiuni, e logic să fie tot felul de păreri, mai cu seamă când sunt măcar doi implicați în actul artistic, dar când vorbim de trio sau de cvartet - eu și Horia ne înțelegem dintr-o suflare. Aproape niciodată nu ne comentăm intențiile… exact cum se întâmplă în relația dirijor-orchestră. Când un dirijor este într-adevăr dirijor, nu folosește cuvântul aproape deloc. Prin gest, prin intenție reușește să miște 100 de oameni în același timp și să le insufle ideile lui muzicale. Or, în relația noastră există acest suflu continuu și această înțelegere dintr-o simplă ridicare de sprânceană, ceea ce ne ușurează munca enorm. Noi pornim de fiecare dată în aceste turnee, am curajul s-o spun, cu maximum trei repetiții. Asta vom face și acum. Trei repetiții și plecăm la drum cu un program complicat. Așa s-a întâmplat de fiecare dată, dar asta este un avantaj, e un dar pe care Dumnezeu ni l-a acordat să și putem amândoi citi foarte rapid un text muzical, să-l și decodăm la prima mână, apoi împreună, culmea, să simțim la fel și să reușim să ne bucurăm unul de celălalt pe scenă. Asta este ideal și atunci actul artistic ajunge la sufletul spectatorului.


Ediția a cincea și tot atâtea instrumente din familia flautelor. Care sunt acestea și, pentru că ați vorbit de program, ce anume veți interpreta?

Programul a fost ales ca să pot pune într-o lumină de spectacol aceste cinci tipuri de flaut. Demult îmi doresc să am ocazia să prezint aceste flaute într-un mod organizat, așa cum se întâmplă, iată, a cincea oară, în turneul nostru organizat de Radio România și de Fundația Accendo. E un turneu foarte bine organizat, mediatizat foarte bine și atunci, în clipa în care se află că ajungi într-un oraș cu un astfel de program automat lumea vine. Practic, demersul tău nu se duce în eter cu doar 10-15 spectatori, ci sălile sunt arhipline. Și-atunci merită să faci un astfel de efort, pentru că este un efort. Nu e ușor să schimbi cinci instrumente; sunt puțini cei care pot să o facă pentru că, în general, fiecare dintre noi ajunge să aibă anumite tabieturi și reflexe, și complexe ș.a.m.d. Și, în general, un flautist de muzică clasică cu greu se desprinde de corsetul acesta și cântă și jazz sau folclor sau muzică rock… Mai abitir, în clipa în care te-ai obișnuit cu un instrument… cum să-l schimbi și să mai cânți la încă patru pe deasupra! Sigur că aceste cinci instrumente sunt flaute, familia este largă spre norocul nostru. Din secolul XX cel puțin, deși ideea aparține barocului și chiar mai înainte, când se cânta la blockflote și aceste instrumente erau de diferite mărimi - de la sopranino la cel bas -, așa se întâmplă și cu flautele moderne. O particularitate ar fi că aceste flaute toate sunt japoneze, mărci diferite, dar toate mărcile sunt cap de serie, sunt Rolls-Royce-ul instrumentelor pe care eu le prezint. Yamada, bunăoară, un constructor de piculine total necunoscut la noi în țară, puțin cunoscut în Europa, este unul dintre cei mai buni din lume. Puțin cunoscut în Europa spun pentru că este un constructor care face instrumente numai pentru elite; elita piculiniștilor lumii îl cunoaște pe acest Yamada - sunt cele mai bine realizate instrumente. Sankyo, care face instrumente și flaute de concert, dar este recunoscut ca a fi cel mai bun pentru flautele alto, iar pentru flautul bas Kotato este categoric invincibil, nu are egal pe plan mondial. Și, o noutate a fost și pentru mine când am achiziționat acest instrument, este flautul de lemn Yamaha, care e o firmă ultracunoscută mai ales pentru motociclete, dar ei fac instrumente de mai bine de 100 de ani și au ajuns la o performanță fantastică. Au obținut rețeta construirii flautelor de lemn, probabil au secretele lor cum să usuce lemnul… toată pregătirea asta până când lemnul se transformă într-un instrument care are suflet, devine viu prin interpret. M-a uimit, recunosc, faptul că japonezii au ajuns să exceleze și-n această zonă unde bineînțeles că europenii erau stăpâni absoluți. Așa că există, iată, și o unitate în alegerea instrumentelor, pe lângă această vedetă care este flautul de aur Muramatsu, toate celelalte, tot japoneze, stabilesc și ele un record, fiecare specializat pe o anumită porțiune a familiei flautelor deține locul de top.

Programul, cum spuneam, a fost ales ca să pună în evidență aceste cinci instrumente. Vom începe spectacolul nostru cu o sonată de Bach, arhicunoscută pentru flautiști, dar și pentru melomani cred; e o sonată originală pentru flaut și clavecin și o voi cânta, bineînțeles, la flautul de lemn pentru a păstra atmosfera și a crea o oarecare idee de cum suna instrumentul la vremea aceea, deși fiind acompaniat de pian lucrurile sunt cumva la jumătatea drumului. Dar este o provocare și pentru Horia Mihail de data aceasta să găsească resursele, culorile pentru a acompania un flaut de lemn mult mai delicat, cu un sunet mai intim - deși el este foarte modern, ar putea să sune și foarte puternic dacă îmi doresc lucrul acesta, dar o să păstrez intimitatea momentului. Donizetti, tot o sonată, originală pentru flaut și pian, o voi cânta tot pe acest flaut de lemn. Voi schimba traiectoria numai la Sonata Arpeggione a lui Schubert, unde, după părerea mea, flautul acesta de aur se potrivește mult mai bine, fiindcă e o muzică romantică, cu multe schimbări de culoare, cu dinamici foarte puternice sau, din contră, foarte delicate și sigur că metalul acesta prețios rezonează mult mai bine la astfel de propuneri, de provocări. În partea a doua a recitalului venim cu o suită de compozitori foarte importanți din secolul XX și din timpul nostru - Bela Bartok, cu celebrele sale 6 Dansuri românești, într-un aranjament care îmi aparține, în care aduc flautul bas; cred că voi cânta și la piculină dacă o să renunț la un efect pe care de obicei îl folosesc pe flautul normal… În orice caz, folosesc și tehnici contemporane tocmai pentru a sublinia faptul că acest instrument dăruit de zei, flautul, a fost folosit în ritualuri dar și în viața de zi cu zi. Deci, fluierele, instrumentele populare pe care noi le credem cumva ale noastre, ale românilor, se regăsesc și în Asia, Europa Centrală, peste tot în America. Pe vremea aceea se circula mult - nomazii, crescătorii de oi duceau aceste instrumente peste tot și eu reușesc într-un fel, cu flautul bas sau alto să imprim ideea unui sunet de caval, cu piculina, de fluier ș.a.m.d. Asta urmăresc în aceste 6 Dansuri românești de Bartok. Apoi, Cezar Giovanini, un compozitor american necunoscut nouă, dar cu o carieră importantă, a scris multă muzică pentru band-uri, pentru fanfarele acelea celebre, muzică de film, muzică de teatru. O să cânt o piesă cu influențe jazz-istice pentru flaut alto și pian. După care o să cânt Violeta Dinescu, o lucrare devenită celebră. Mi-a dedicat-o mie și am cântat-o în zeci de locuri în lumea asta; există pe multe cd-uri, am făcut multe variante, aceasta însă de flaut bas îmi place cel mai mult; e foarte haioasă și sunt convins că publicul o să râdă la această piesă și-atunci, un pic, atmosfera se schimbă. Totul e gândit step by step, ca să ridic atmosfera. Urmează imediat după acest "grăsan" de flaut piculina, pe care o pun în pagină prin muzica lui Henry Mancini; Penny Whistle Jig este o piesă foarte virtuoasă, și ea haioasă, aici imitându-se de fapt fluierul irlandez, flautul acela de metal. Încheiem tot în cheie folclorică, cu Brediceanu, o suită de trei piese aranjate într-un fel de mine, în sensul timbralităților. Iarăși voi folosi și flautul bas, și piculina, și flautul de concert, dar în aceeași idee de a aduce în prim-plan sonorități care ne duc cu gândul la instrumentele noastre de folclor. Sunt piese de mare virtuozitate care, cu siguranță, vor face deliciul publicului.

Cred eu că de data aceasta oamenii vor avea ocazia să asiste la o dezlănțuire de timbralități și de instrumente cum rar se întâmplă pe o scenă românească. Gândiți-vă că un flaut bas se aude foarte rar pe o scenă românească. Există unul la conservator, achiziționat acum vreo câțiva ani, dar nu-l folosește nimeni pentru că e… nu o altfel de tehnică - până la urmă, când știi sufli în flautul de concert, ar trebui să sufli și în flautul bas - dar e un pic diferit și lucrurile par mult mai complicate. E un instrument nu atât de agil; ca să-l faci agil trebuie și tu să devii mai alert. Nu se cântă, nu există în România flaut bas, nu are nimeni acasă un flaut bas. Flaute alto mai există, dar țin minte când eram student sau dacă voiam să cânt vreo piesă la flaut alto trebuia să fac cerere la filarmonică. Nici aceste flaute nu prea sunt des întâlnite în România prin instituții, deși orchestrele importante ar trebui să aibă în custodie un astfel de instrument, pentru că există partituri în care flautul alto chiar are părți solistice. Și flautul de lemn - și el unic, categoric, în România, în clipa asta… Piculina, mă rog, ea e mai răspândită și lumea o cunoaște din orchestre - se aude foarte bine, e o cață care răzbate peste toate alămurile dacă trebuie - e mai cunoscută, dar flautul bas, alto-ul sau acest flaut de lemn sunt foarte puțin sau chiar deloc pe scenele noastre.


În încheiere am să vă rog să adresați o invitație publicului, de a participa la manifestările din cadrul turneului.

Nu numai eu, ci și Horia Mihai vă așteptăm cu tot sufletul. Ceea ce un artist își dorește cel mai mult e ca atunci când intră pe scenă să dea piept cu o sală arhiplină. Cu cât sala e mai plină, cu atât și artiștii devin mai buni. Desigur, ne găsim mulțumire într-un act artistic unde în sală sunt și mai puțini oameni, ne spunem că au fost mai puțini dar inimoși sau valoroși. Sigur că noi, artiștii, nu trebuie să ne gândim că trebuie să oferim actul nostru artistic numai unor mase largi și numai atunci înseamnă că are valoare ceea ce facem. Are valoare ceea ce facem și dacă doi oameni ascultă, pentru că trebuie să cânți la fel pentru un singur om ca pentru o mie sau zece mii. Asta este menirea noastră. Dar, vă mărturisesc, cel puțin este ceea ce simt eu de fiecare dată, în clipa în care am o sală plină în față, mă simt mult, mult mai bine. Nu știu ce se întâmplă, dar ceva, un declic, se produce și am văzut că și Horia e la fel. În sfârșit, suntem peștii care au nimerit apa bună, nu suntem undeva la mal și ne zbatem să mergem către larg. Ne simțim în largul nostru. Așa că, îi rugăm să vină și măcar din curiozitate pentru că sunt convins că plăcerea va fi foarte mare. Cântăm o muzică pe sufletul tuturor, nu este nimic complicat și încercăm să creăm o atmosferă cât mai plăcută ca oamenii să se apropie din ce în ce mai mult de acest tip de muzică ce, spre deosebire de alte tipuri, le înfrumusețează viața pe nesimțite, le umple sufletul de o anumită bucurie și căldură pe care nu o resimt cu siguranță nici în cele mai aprige descătușări de energie de pe stadioane, cu decibeli puternici.

Interviu realizat de Lucian Haralambie