Arhivă : Interviuri Înapoi

'Simfonia fantastică' sub bagheta dirijorului vienez Sascha Goetzel, la Sala Radio

Publicat: vineri, 5 Iunie 2015 , ora 10.01
Simfonia fantastică, celebra creație a lui Berlioz, dirijorul vienez Sascha Goetzel, Jan Mráèek, tânărul violonist ceh de doar 24 de ani, distins în 2014 cu premiul I la Fritz Kreisler International Violin Competition - Viena și singurul concert pentru vioară semnat de Brahms sunt elementele reunite în evenimentul prezentat vineri, 5 iunie, începând cu ora 19.00, de Orchestra Națională Radio. Despre colaborarea cu ansamblul simfonic mare al Radioului, Sascha Goetzel a declarat:


Un dirijor și o orchestră trebuie să dezvolte o relație în timp, pentru că doar așa pot crea experiențe muzicale uimitoare. Este la fel de important și pentru public să simtă această legătură. Cu cât un dirijor vine mai des și lucrează cu acel ansamblu, cu atât mai mult se dezvoltă o încredere din partea ambelor părți. E aproape la fel ca o relație dintre doi oameni, ei se întâlnesc pentru prima dată, vorbesc, încearcă să afle ce simte cel de lângă el. La a doua întâlnire deja știu câte ceva unul despre celălalt și tot așa. Relația mea cu Orchestra Națională Radio a început în urmă cu doi ani și acum chiar ne cunoaștem mai bine, avem și mai multă încredere unii în ceilalți și propunem călătorii muzicale mai interesante.


Se discută de foarte multe ori despre faptul că în momentul în care un dirijor alege să preia și o funcție de conducere, acesta nu mai are la dispoziție atâta timp pentru a desfășura în paralel și o activitate concertistică bogată. Nu este însă și cazul dumneavoastră. Care este secretul, cum reușiti să obțineți acest echilibru?

Eu sunt un dirijor! Sunt acolo pentru muzicieni, în primul rând. Atunci când sunt în fața lor trebuie să îi conving de faptul că viziunea mea este una corectă, doar așa ne dezvoltăm împreună. Partea de administrație este cu totul diferită. Ca muzician sunt de părere că ele trebuie să fie clar distincte. La Orchestra Filarmonică Borusan din Istanbul sunt director artistic și dirijor principal, astfel că sunt ferit cumva de partea administrativă pură. Eu doar prezint țelul artistic pe care mi-l doresc și propun cum ar trebui să lucrăm pentru a-l atinge. Aceasta este viziunea pe care cred că ar trebui să o aibă un dirijor care este și director artistic pentru orchestra pe care o păstorește. Dacă acea viziune nu există, atunci ansamblul are de suferit. Trebuie stabilit foarte clar: "ce avem de făcut, ce vrem să realizăm. În regulă, acesta este țelul nostru, pentru asta trebuie să muncim împreună."


Ajungem la concertul din această seară. Propuneți două lucrări foarte cunoscute: Simfonia fantastică de Berlioz și Concertul pentru vioară semnat de Brahms, cu un tânăr solist - Jan Mráèek. Cum s-a ajuns la structura acestui program?

Jan a câștigat în 2014 premiul I la concursul Fritz Kreisler din Viena; așa l-am cunoscut. Este un solist tânăr, foarte sensibil. Apare o nouă generație de soliști, de până în 30 de ani. Sunt diferiți de generația celor care au acum 40 de ani, să spunem. Sunt foarte sensibili, pare că nu simt deloc presiunea unei cariere, ci doar își doresc să transmită ceva prin ceea ce fac. Foarte mulți nu sunt deloc egoiști, nu sunt interesați să fie celebri, ci doar vor să prezinte o muzică de foarte bună calitate. Jan este unul dintre ei; am colaborat deja pentru alte concerte și a fost extraordinar. Este, cum spuneam, foarte sensibil și întotdeauna încearcă să învețe ceva. De câte ori este cu orchestra nu încearcă să impună ceva, ci să găsească echilibrul între el și ansamblu. Mă bucur că va evolua pe această scenă și că publicul din România are șansa de a asculta și un model de interpretare al tinerei generații.

Lucrările pe care le-am ales au ceva în comun. Sunt două dintre cele mai importante pagini ale secolului XIX. Concertul pentru vioară și orchestră de Brahms este considerat cel mai reprezentativ din perioada romantică după cel scris de Bruch, care deschide o nouă perioadă pentru lucrările solistice din punct de vedere al aranjamentelor, al culorilor sau al dialogurilor între solist și orchestră. Poate fi considerat și o simfonie pentru vioară solo și orchestră. La fel este și în cazul Simfoniei Fantastice în ceea ce privește instrumentația. Se poate vorbi și de programatism în cazul lucrării lui Berlioz. Cum spuneam, este una dintre cele mai reprezentative lucrări ale secolului al XIX-lea. După apariția Simfoniei Fantastice lumea muzicală clasică s-a schimbat, afirmație valabilă și pentru Concertul de Brahms. De aceea am vrut să prezint și publicului aceste lucrări cu un impact puternic asupra muzicii clasice a acelor vremuri.

Interviu realizat de Lucian Haralambie