Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu dirijorul Gheorghe Costin

Publicat: miercuri, 27 Mai 2015 , ora 10.56

În cadrul Festivalului Săptămâna Internațională a Muzicii Noi, ediția a 25-a, Orchestra de Cameră Radio concertează miercuri, 27 mai 2015, în studioul "Mihail Jora" sub bagheta lui Gheorghe Costin - dirijor al Filarmonicii "Banatul" din Timișoara. Soliști serii vor fi violoncelistul Mircea Marian și percuționistul Alexandru Matei. În program sunt incluse creații semnate Ulpiu Vlad, Adrian Iorgulescu, George Balint, toate în primă audiție absolută și o lucrare de Wolfgang Rihm, în primă audiție românească. Despre acest concert ne-a vorbit dirijorul Gheorghe Costin.


Ce înseamnă Săptămâna Internațională a Muzicii Noi acum, spre deosebire de primele ediții, cele de la începutul anilor '90. Cum le vedeți dumneavoastră pe cele de atunci?

Ca un arc peste timp. Sunt 25 de ani… Îmi aduc aminte cu drag de primele ediții, cu atât mai mult că la cea de-a treia ediție am participat și eu în mod direct, chiar la închiderea Săptămânii Internaționale a Muzicii Noi, când am avut bucuria și plăcerea să dirijez Orchestra Națională și Corul "Antifonia" din Cluj într-un concert cu lucrări de Xenakis, compozitorul fiind de față. Noi l-am aniversat atunci, împlinise 70 de ani de viață, și au fost trei lucrări consistente, dificile și foarte bine cântate de ambele ansambluri.

Iată, acum întorcându-mă după 22-23 de ani, în ultimele trei ediții - 23, 24 și 25, jubiliară de anul acesta - am participat consecutiv cu Orchestra de Cameră Radio, un ansamblu minunat. Acest an e unul care încununează poate toți ce 24 de ani de dinainte, cu muzici foarte interesante, muzici foarte bine interpretate. Sunt foarte mulți interpreți care sunt și compozitori și asta nu e puțin lucru.


De ce e important să existe un astfel de festival în viața muzicală românească?

Este, în primul rând, un loc, o zonă, o oază în această nebunie în care trăim noi, a vitezei, oarecum și a nesiguranței, dacă se poate să spun așa. Faptul că autorii, compozitorii își pot asculta lucrările lor e foarte important pentru ei, pentru că acum, sigur, cu toată tehnologia asta… este minunată, dar electronica nu este muzică, nu este sentiment. Sentimentul pornește de la a privi un om în ochi și nu a privi tableta sau computerul. Cu asta am spus foarte mult. De ce e important? Să știți că nu numai în București se întâmplă acest fenomen al interpretării muzicii contemporane. Se face și la Filarmonica din Timișoara; acolo este celebrul trio Contraste, un ansamblu care funcționează de 30 de ani. La Iași, iarăși la Cluj… sunt deci aceste pâlcuri în România unde se întâmplă astfel de fenomene, în care sunt interpretate creațiile muzicii contemporane fie de la noi, fie din altă parte.


În această seară propuneți un program alcătuit din patru lucrări. V-aș ruga să-mi vorbiți despre fiecare dintre ele. Câteva detalii…

În program avem două concerte - un concert pentru violoncel și unul de percuție. Cel de violoncel este scris de Ulpiu Vlad - Anemone II, iar celălalt este al compozitorului Adrian Iorgulescu - un concert pentru percuție, pian (pianul are un rol foarte important în acest concert) și orchestră de coarde. Este și un clarinet la debutul părții a doua și tot clarinetul încheie și partea a doua. La percuție este Alexandru Matei, un minunat percuționist. Concertul pentru violoncel este monopartit, un monolit, interpretat de Mircea Marian, un merituos violoncelist, care m-am bucurat să aud că acum este angajatul Radioului, ca solist al Orchestrei de Cameră Radio. Asta spune foarte multe.

Celelalte două lucrări din programul nostru… Istorie de George Balint, o lucrare revizuită pentru trei suflători - flaut, oboi, clarinet - și orchestră de coarde în care este un aranjament mai special, un aranjament în formă de arc - cinci viori, trei viole, două violoncele și un contrabas; din nou o lucrare monolit. O piesă a unui compozitor german - Wolfgang Rihm - o schiță după Schubert, se numește Erscheinung - fenomen, apariție în traducere liberă; o lucrare scrisă pentru nouă cordari - 3 viori, 3 viole, 3 violoncele; o lucrare foarte bună în opinia mea. Am înțeles că a fost des interpretată pe scenele europene.

Eu cred că ar trebui să nu uităm că trăim în această lume, în contemporaneitate. Una este să stai acasă, să asculți un CD sau un DVD sau să urmărești un concert pe YouTube și e cu totul altceva să stai la sala de concert și să asculți, să fii în acel ambient al artiștilor, să respiri acel aer cu ei, să trăiești alături de ei, să simți că această muzică este dăruită ție ca public și, așa cum spunea și Sergiu Celibidache, care nu era adeptul imprimărilor după cum bine se știe, muzica se creează în sala de concerte, este unică și irepetabilă.

Interviu realizat de Lucian Haralambie