Arhivă : Interviuri Înapoi

Start al înscrierilor pentru 'Concursul Internațional de Dirijat Jeunesses Musicales București'

Publicat: luni, 25 Mai 2015 , ora 11.39

Ca și în edițiile anterioare, "Concursul Internațional de Dirijat Jeunesses Musicales București" este dedicat tinerilor dirijori de toate naționalitățile, cu vârsta de până în 35 de ani, aceștia având posibilitatea de a se înscrie începând de vineri, 22 mai, până la data de 15 august, urmând regulamentul disponibil pe site-ul proiectului: www.bucharestcompetition.ro. Ediția a VI-a a concursului, organizată de ELITE ART Club UNESCO, se va desfășura în perioada 22-26 septembrie, ca de fiecare data gazdă fiind Ateneul Român.

Numărul tinerilor dirijori selectați de juriu să participe în prima etapă a concursului va fi însă limitat la maxim 50 de concurenți. Aceștia urmează să parcurgă cele patru etape eliminatorii, în urma cărora doar trei dintre ei vor reuși să ajungă în finală. Ultima etapă a concursului va avea loc în 26 septembrie, când cei 3 finaliști vor dirija un Concert de Gală în Sala Mare a Ateneului Român, la pupitrul Orchestrei Simfonice a Filarmonicii "George Enescu" din Capitală.

La finalul concertului juriul va acorda cele 3 premii pentru implicarea artistică și pentru a încuraja dezvoltarea tinerilor finaliști, în afara recompenselor financiare urmând a fi oferite drept premii angajamente la pupitrul Orchestrelor Filarmonice din Craiova, Timișoara, Sibiu, Iași dar și la ansambluri din Polonia.

Tinerii acceptați în prima etapă a concursului vor fi evaluați de un juriu prezidat ca și anul trecut de Mark Stringer (S.U.A.), Profesor de Dirijat la Universitatea de Muzică și Arte din Viena, din care mai fac parte Sigmund Thorp (Norvegia), Jacek Rogala (Polonia), iar muzicienii români membri ai juriului celei de-a 6-a ediții a "Concursului Internațional de Dirijat Jeunesses Musicales București" vor fi dirijorii Horia Andreescu și Gheorghe Costin, pianistul Nicolae Licareț și violonistul Bujor Prelipcean.

Membru al juriului încă de la prima ediție din 2010, dirijorul Gheorghe Costin ne-a vorbit despre "Concursul Internațional de Dirijat Jeunesses Musicales București" din 2015.


În toate cele patru etape, ce urmăriți dumneavoastră în mod special la cei 50 de concurenți care vor intra în competiție?

În primul rând, la etapa I - cea de două piane - urmărim aspecte pur tehnice. Comunicarea cu orchestra vine mai apoi. Deci, tehnic - să vedem care este limbajul de comunicare, dacă stăpânește partitura… se poată simți și detaliile, chiar dacă dirijează la două piane. Mai apoi este apariția la orchestră. Deja acolo există contactul nemijlocit cu ansamblul și comunicarea sau noncomunicarea - asta depinde de șeful de orchestră. Aici cunoașterea partiturii este și mai evidențiată, acolo deja ai culori, ai timbrele, ai orchestra în față. O etapă foarte importantă este cea de acompaniament. După cum spunea și maestrul Enescu, un dirijor se vede la acompaniament. Au fost ediții în care a fost vioară, a fost violoncel, a fost canto. La prima ediție la care am participat, în 2010, a fost pian. Anul acesta va reveni iarăși pianul în scenă. Proba de acompaniament e importantă. Nu ești numai tu și orchestra, ai acolo de condus, să pășești alături de solist. E foarte important ca el să se simtă acompaniat și în largul lui în comunicarea cu dirijorul. Solistul are comunicare cu orchestra prin dirijor și dacă există această comunicare atunci sunt șanse, garanții nu, dar sunt șanse să fie un concert foarte bun.


Sunteți membru al juriului încă de la prima ediție. Cum a evoluat concursul acesta din punct de vedere al celor înscriși?

La început a fost un număr destul de restrâns, orice început este greu. Cred că au fost 17 sau 18 candidați înscriși. La al doilea concurs a fost și mai restrâns, dar începând de la a treia ediție - când a început deja să apară și Filarmonica Enescu în competiție, în sensul că ea a participat nemijlocit la realizarea acestui concurs - a fost un continuu crescendo. Au fost în ediția a treia vreo 30, după aceea, anul trecut au fost 82-83 înscriși și a fost necesară o triere de dosare. Ne așteptăm ca în anul acesta să fie chiar mai mulți decât anul trecut. Se poate ajunge la 100, dar asta este foarte bine pentru că e vorba de renumele concursului, e vorba de prestigiul acestui concurs și, nu în ultimul rând, este vorba de a pune și România în constelația aceasta a concursurilor care sunt pe plan internațional. O să fie un competiție cunoscută și asta este bine.

Lucian Haralambie