Arhivă : Interviuri Înapoi

Karina Șabac este solista Orchestrei Naționale Radio

Publicat: vineri, 13 Februarie 2015 , ora 10.32

Pianista Karina Șabac este vineri, 13 februarie 2015, solista Orchestrei Naționale Radio în Concertul nr. 20 KV 466 în re minor pentru pian și orchestră de Wolfgang Amadeus Mozart. Programul este completat în prima parte cu Uvertura operei "Don Giovanni" din creația aceluiași compozitor austriac, urmând ca după pauză publicul să audieze Suita simfonică "Șeherazada", cu violonistul Virgil Zvorișteanu în ipostază solistică. La pupitru se va afla din nou Tiberiu Soare, dirijor principal al Orchestrelor și Corurilor Radio. Despre colaborarea cu ansamblul simfonic mare al Radioului, Karina Șabac a declarat:


Am avut o repetiție foarte inspirantă, în care ne-am ascultat unii pe alții. A fost extraordinar să-l revăd pe Tiberiu Soare - noi am fost colegi de generație când eram mai mici, în liceul de muzică. Sunt foarte pasionați și foarte implicați când cântă și au un fel foarte intens de a asculta, ceea ce este inspirant. Cred că este și riscant, dar este și inspirant pentru că rezultatul poate să fie extraordinar.


Programul a fost gândit ca unul pentru Ziua Îndrăgostiților, pentru Sf. Valentin, vorbind mai ales de Uvertura operei "Don Giovanni" și de Suita simfonică "Șeherazada". Cum se leagă acest concert de Mozart cu restul programului?

Eu sper că o să se lege foarte frumos. Mi se pare că se potrivește foarte bine. Uvertura este în re minor, concertul este în re minor. Vedeți, concertul acesta de Mozart nu este un concert clasic spre baroc, este un concert clasic spre Beethoven deja, spre partea târzie. Există elemente pe care le găsim mai târziu în romantism și există elemente de structură care nu sunt cum ar fi în clasic, de patru măsuri și iarăși patru măsuri, sunt câteodată cinci măsuri, câteodată lipsește o măsură. Sunt foarte multe tensiuni și nerezolvări și cred că asta creează un anumit spirit care se potrivește în contextul programului.


Rămânem la acest concert de Mozart. Cum a evoluat el în viziunea dumneavoastră de-a lungul carierei?

Am crescut cu el, evident, ca toți pianiștii. Îl auzi și este un concert pe care mi-am dorit să-l cânt. Evoluția… este atât de greu să vorbim… înregistrările vorbesc mai mult despre noi decât noi despre noi înșine. Cred că… de exemplu acum cânt muzică contemporană și lucrez și în operă, și lucrez și în teatru. Tocmai am cântat un concert cameral cu un violoncelist de la Filarmonica din Berlin, acum două săptămâni, și aveam piese de Britten și Anatol Vieru - sonate. Era muzica secolului XX. Cred că după ce ai făcut mult repertoriu modern și contemporan ajungi să-ți dai seama că, de fapt, clasicul este și în aceste piese, iar când te întorci la Mozart începi să auzi Șostakovici. De exemplu, partea asta a treia o auzi peste tot în cvartete, în simfonia lui. Este un motiv supercunoscut, sunt tot felul de motive de genul acesta, ascunse în piese pe care le descoperi un pic mai târziu. Analiza o faci întotdeauna de la început, dar cu cât cânți și ai repertoriu mai larg și cu cât cânți mai mult, cu atât o piesă evoluează din cauza unei perspective care se schimbă.


Aveți un mesaj pentru publicul de la Sala Radio?

Revenim un pic la întrebarea "care este rolul publicului?" și, după părerea mea, să vii la un concert de muzică clasică sau muzică de concert, scrisă pentru sală de concert, este o muncă individuală. Știu că multă lume vine ca să se relaxeze sau pentru că au avut o zi mai grea sau pentru că le place muzica de acest gen, dar este de fapt un lucru extraordinar care se petrece numai în mintea celui care ascultă, ca public. Este un dialog constant între el și muzică, între el și cunoștințele lui despre acea muzică. Sfatul meu ar fi, cu cât cunosc mai mult piesa și alt repertoriu de Mozart, și piesele care se cântă în acea seară, cu cât cunosc mai mult despre acei compozitori, cu atât pot să asculte într-o altă lumină piesele. La fel și pentru noi - cu cât cântăm mai mult, cu atât viziunea ni se schimbă. Deci, cu cât ascultă mai mult intențional, cu atât vor înțelege și vor descoperi mai multe detalii. Cu cât se relaxează și se lasă duși de muzică, cu atât mai multe detalii vor scăpa.

Interviu realizat de Lucian Haralambie