Arhivă : Interviuri Înapoi

Alina Azario despre prima ediție a Festivalului Internațional 'Clara Haskil'

Publicat: luni, 11 August 2014 , ora 14.49
În perioada 30 august-4 septembrie, în Sala Thalia a Filarmonicii din Sibiu va avea loc prima ediție a primului proiect de talie internațională din România care onorează memoria legendarei pianiste. Festivalul Internațional de Muzică Clasică "Clara Haskil" a luat naștere la inițiativa pianistei Alina Azario.


Înainte de toate, de ce un festival închinat pianistei Clara Haskil
?

În primul rând, pentru că pianista Clara Haskil este una dintre cele mai mari pianiste care a existat vreodată, pentru că este româncă... poate că este mai puțin cunoscută în România. Este oricum un lucru pe care l-am observat eu ca muzician, venind și cântând în România, că publicul român îl cunoaște foarte bine pe Dinu Lipatti, pe Radu Lupu și mai puțin Clara Haskil și m-am gândit că totuși ar fi un gest frumos ca noi românii să ne cunoaștem propriile genii, talente. Clara Haskil este un geniu absolut al muzicii, chiar dacă a murit acum mulți ani, în 1960, totuși imaginea ei și înregistrările ei rămân neatinse. M-am gândit că în România e loc pentru a-i cunoaște și a-i onora numele.


Despre câte manifestări vorbim în cadrul acestui festival?

În cadrul acestui festival vorbim despre șase seri, cu șase concerte, cu artiști români, artiști străini care se întâlnesc pe scena sălii Thalia din Sibiu. Unii se întâlnesc pentru prima dată, cum ar fi violonista Marina Chiche, care va cânta sub bagheta dirijorului Tiberiu Soare în compania Orchestrei Simfonice București; Marina Chiche nu vine pentru prima dată în România, dar alți artiști cum ar fi spre exemplu câștigătorul concursului "Clara Haskil", din 2009, Adam Laloum (pianistul francez) va veni pentru prima dată în România și e un simbol să-l aducem pe câștigătorul marelui concurs, în festivalul Clara Haskil. Am insistat foarte mult ca el să vină. Va cânta în data de 2 septembrie. Artiștii sunt tineri, e o generație nouă, vrem să aducem entuziasm și să stârnim puțin curiozitatea publicului pentru concerte de muzică clasică evident, dar mai mult pentru muzica de cameră și recitalurile solo. Va fi un concert cu orchestră și restul manifestărilor, începând cu 31 august până pe 4 septembrie - când se termină festivalul - vom avea recitaluri și concerte de muzică de cameră.


Vorbeați de artiști tineri. Vă întreb acum în calitate de director artistic, cum au primit ei invitația de a participa la un astfel de festival?

Cum un mare, mare entuziasm. Sunt și eu surprinsă de bucuria și entuziasmul celor cărora le-am povestit despre festival. Bineînțeles, artiștii pe care i-am invitat, mulți dintre ei îmi sunt colegi, suntem prieteni, am cântat împreună în străinătate și ne cunoaștem de mulți ani și această inițiativă a fost foarte bine primită, ceea ce m-a bucurat și m-a încurajat de la bun început. Eu sunt pianistă în primul rând. Acum îmi descopăr și anumite părți din personalitate, pe care poate nu le cunoșteam atât de bine, ca organizator de festival, dar oricum e o experiență extraordinară să îmbini idealul artistic cu o echipă, cu persoane care lucrează pentru acest festival cu mult entuziasm și acest lucru e fantastic. Sunt o norocoasă.


De ce Sibiul?

Sibiu, în primul rând pentru că este un oraș absolut superb. Cred că ar fi printre primele trei-cinci orașe pe care le-aș arăta unui străin în România, pentru că are o sală foarte frumoasă, Sala Thalia, cu acustică superbă, un pian de concert - un Steinway - avem totul la dispoziție. În primul rând, pentru că Sibiul este un oraș cultural. Efervescența culturală din Sibiu e molipsitoare aproape și acest lucru e foarte important atunci când pornești un eveniment cultural, când ești chiar la început. Toate elementele s-au îmbinat minunat până acum. Sper să meargă totul bine și în continuare, pe parcursul festivalului. Da, sunt bucuroasă să fac acest festival acolo și cu această ocazie vreau să mulțumesc și autorităților din Sibiu care într-adevăr ne-au susținut foarte mult și în acest proiect și ei practic sunt cei care ne-au permis să facem acest festival și ne-au susținut. Încă o dată, Sibiul, cred că a fost o idee bună și e orașul pentru acest festival. Să nu uităm că în România multe festivaluri au loc în București și sunt de părere că România e o țară mare cu mult, foarte mult potențial artistic, cultural și trebuie să creăm cât mai multe evenimente în toată țara, nu numai în București. Deci, și ideea asta a fost importantă pentru mine.


Cât de dificilă este organizarea unui astfel de festival în zilele noastre și ce aduce el nou în viața muzicală românească și internațională?

Evident, vremurile nu sunt cele mai propice culturii. Criza economică o simțim cu toții și în România și în străinătate. Eu locuiesc în Hamburg, știu foarte bine care e situația și în Germania; cu toate că Germania e o țară cu mari, mari tradiții în ceea ce privește muzica clasică, dar oricum și acolo se simte și instituțiile de-acolo au de suferit, teatrele, orchestrele. Cu atât mai mult, cred că în perioadă de criză oamenii au nevoie să atingă frumusețea și sublimul, să atingă emoția, să simtă emoția să meargă la concerte, poate să mai uite de probleme și în ciuda dificultăților întâmpinate cred că rezultatul e cel care va conta și sper să fie un rezultat frumos. M-ați întrebat ce aduce festivalul nou în România - un entuziasm poate, special, artiști tineri, care poate că n-au cântat împreună, vor cânta pentru prima dată aici, e vorba de generația 30. E un entuziasm special de a-i aduce un omagiu marii pianiste Clara Haskil și cred că acesta e lucrul care contează cel mai mult.


Interviu realizat de Lucian Haralambie