ACUM:
19.00
Seara de operă
Marile spectacole ale prezentului, în direct sau înregistrate.
Urmează: 22.00 Grădina de... sunete (R) Marea muzică, dincolo de cuvinte: într-o grădină paradisiacă.
Apoi: 0.00 Nocturn jazz Portrete ale celor mai importanți oameni din jazz.

Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu dirijorul Cristian Badea

Publicat: miercuri, 21 Mai 2014 , ora 12.27

În perioada 24 -31 mai 2014 la Sibiu se va desfășura prima ediție a Festivalului Internațional de muzică organizat de Fundația Română pentru Excelență în Muzică al cărui președinte și fondator este dirijorul Cristian Badea. Dintre oaspeți îi amintim pe membrii Cvartetului Borodin, violonistul Giuliano Carmignola, flautistul Mario Caroli, cornistul Tamas Varga, alături de cei mai tineri muzicieni din România. Concertele și recitaluri înscrise în program se vor desfășura în Biserica Romano-Catolică 'Sf. Treime', în Sala de concerte a Bibliotecii ASTRA și în Biserica Evanghelică 'Sf. Ioan'.


Domnule Cristian Badea, fiți binevenit în studiourile noastre, de data aceasta nu în calitate de dirijor așa cum vă știm noi, ci în calitate de inițiator al unei fundații cu proiecte deosebite.

Sunt președintele Fundației Române pentru Excelență în Muzică - ca să vă dau titlul complet - pe care am înființat-o împreună cu alți membri fondatori foarte importanți acum doi ani și jumătate. Motivul pentru care am înființat-o este că am încercat să creez o structură prin care să pot facilita cadrul în care generația tânără de muzicieni români poate fi ajutată.

Cum se întâmplă acest ajutor? Bineînțeles, acum există foarte multe burse, există tot felul de cursuri, oamenii pleacă afară pentru masterate. Și aici intervine problema. Plecatul afară este foarte bun și este foarte important fiindcă au nevoie de experiență, au nevoie să vadă alte lumi, să lucreze cu mulți oameni, însă, vă spun sincer că tinerii care sunt cei mai buni pleacă de multe ori la studii cu ideea că nu se vor mai întoarce.

Cu fundația încerc să creez experiențe, proiecte; prin aceste proiecte încerc să dau niște exemple. În primul rând, încerc să creez săptămâni de lucru care se termină cu concerte, de obicei, în care acești tineri - selectați prin audiții naționale - au ocazia să lucreze cu cei mai importanți artiști din lume; cot la cot, împreună. Nu vorbim de masterclass sau de lecții, se fac și astea. Vorbim de cântatul împreună, de lucrul împreună și cred că asta este cea mai bună perfecționare, cea mai bună școală. Bineînțeles, trebuie să aibă talent și trebuie să aibă o pregătire și o personalitate care să le permită, fiindcă presiunea psihologică de a lucra cu cineva de prim ordin din punct de vedere internațional este destul de mare pentru un tânăr artist. Îi pun împreună cu artiștii pe care de multe ori îi vedeți la Festivalul Enescu. Dar de data aceasta, artiștii străini sunt în serviciul tinerilor români. Și, din această săptămână, rezultă o experiență unică, fiindcă ei când pleacă la master nu au ocazia să lucreze cot la cot cu șefi de partidă de la London Symphony, Berlin Philarmonic, Swiss Romande ș.a.m.d.

Unul dintre proiectele fundației dumneavoastră este și festivalul care începe în această săptămână, care propune repere artistice interesante. Care ar fi acelea ?

Festivalul Internațional de Muzică de la Sibiu, care a fost lansat deja anul trecut printr-un concert pe care l-am făcut la Biserica catolică Sfânta Treime, este un festival care exemplifică exact acest model cultural pe care vi l-am prezentat: și anume, avem o orchestră de tineri selectați în cea mai mare parte din România, dar și din alte țări, români din diaspora - ceea ce e foarte important, să aducem pe cei care au un suflet pentru țara asta și care au plecat și au făcut o carieră, dar se întorc cu bucurie și cu mult entuziasm dacă-i inviți. Și atâta trebuie să fac, să-i invit și vin imediat.

Mai avem și artiști de primă mărime, care vin pentru prima oară în România. Avem, de exemplu, Cvartetul Borodin, care va cânta două concerte, între care și faimosul Cvartet nr.8 de Șostakovici și care va face un masterclass cu tinerii noștri; vor cânta împreună, masterclass înseamnă că vor cânta împreună. Deci, e o experiență extraordinară să cânți împreună cu Cvartetul Borodin. Îl avem pe Mario Caroli, care este un flautist extraordinar; de asemenea, va face un masterclass. Giuliano Carmignola - care se întoarce; a fost cu noi și anul trecut. Vor mai fi și alți artiști, ca de exemplu Martin Owen, care anul trecut a fost șef de partidă la corn la Filarmonica din Berlin, iar acum e la Londra și în Statele Unite, care vine din nou să cânte în orchestră împreună cu tinerii noștri corniști și care va face și un concert de muzică de cameră. Îl avem pe Vlad Maistorovici, care este un tânăr compozitor și violonist excepțional - este compozitorul invitat al festivalului. Vom face multe din lucrările sale și aceasta este o ideea care aș vrea să continue. Sprijinim și compozitorii români.

Este un festival în care tinerii vor fi piesa centrală, dar, în același timp, avem artiști de primă mărime din lume, care sunt foarte bucuroși să vină. Pot să vă spun că am vorbit cu destul de mulți care au spus că vor să vină, problema e că le-am cerut asta prea târziu. Pentru viitor, mulți au zis că vin cu multă plăcere. Eu sper să fie un festival frumos și, mai ales, sper ca oamenii să participe, să vină la toate concertele.

Interviu realizat de Irina Hasnaș