Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu Alain Guédé - jurnalist și cercetător francez

Publicat: marți, 15 Aprilie 2014 , ora 13.17

Vinerea trecută, în ziua de 11 aprilie 2014, a avut loc la Universitatea Națională de Muzică din București, în cadrul Festivalului "Chei", o conferință ce a avut ca temă creația compozitorului francez Chevalier de Saint-George, celebru în secolul al XVIII-lea, uitat și redescoperit de curând. A susținut-o Alain Guédé, jurnalist și cercetător francez, președintele asociației "Le Concert de Monsieur Saint-George" din Paris. Conferința a fost coordonată de lect. univ. dr. Bogdan Vodă, care a dirijat, tot în 11 aprilie, Orchestra "Concerto" într-un program ce a conținut și un opus semnat Chevalier de Saint-George. La finalul conferinței am stat de vorbă cu Alain Guédé despre relevanța creației compozitorului francez pentru zilele noastre.


Domnule Alain Guédé - sunteți unul dintre specialiștii în muzica unui compozitor din păcate dat uitării - Chevalier de Saint-George. De ce credeți că muzica sa este importantă și merită să fie cunoscută de oamenii moderni?

Pentru muzicienii din ziua de azi creația lui Saint-George reflectă starea lumii de atunci - este o combinație între surse de diferite origini. Și muzica românească a cunoscut acest aspect, pentru că România era în mijlocul celor mai diverse culturi și acest lucru a adus bogăție stilistică. Muzica lui Saint-George aparține Clasicismului și seamănă foarte tare cu cea a lui Mozart, însă a fost influențată de tradiția africană, italiană și se adresează inimii. Nu este atât de structurată ca cea a lui Mozart, însă poate emoționa, de asemenea, profund.


La începutul conferinței ați spus că biografia Cavalerului de Saint-George poate fi citită ca un roman palpitant. Care ar fi cele mai importante repere din viața acestui compozitor?

Probabil cel mai important lucru ar fi că el a fost fiul unei sclave, născut în Insulele Antile și că astfel a cunoscut suferința umană, chiar dacă el însuși a scăpat de ea, datorită averii tatălui său. Acest aspect rămâne totuși semnificativ și îi va marca nu numai tinerețea, ci întreaga viață. Al doilea punct ar fi marele său talent - și trebuie spus că era o persoană care lucra enorm de mult. Saint-George a fost și un mare spadasin și se spune, de exemplu, că obișnuia să exerseze multe ore lent o singură mișcare înainte de a o realiza la viteza optimă. La fel de serios era și în studiul viorii. În secolul al XVIII-lea Saint-George era singurul muzician din Paris care reușea să atragă o mare de persoane la concertele sale. Era cu adevărat un fenomen - comparabil cu Paganini în Italia. Al treilea aspect important al vieții sale a fost faptul că era serios, un personaj foarte modern care credea cu tărie că omul nu se poate realiza complet decât în momentul în care luptă pentru binele celorlalți. Un lucru foarte emoționant din partea unui artist. Se vorbește des în Franța despre artiști care luptă pentru o cauză, iar Saint-George a fost cu siguranță primul dintre ei. Îm momentul Revoluției franceze mulți compozitori au luptat - Gossec, Grétry - și au câștigat și mulți bani datorită evenimentului. Saint-George, cel mai cunoscut dintre ei la vremea aceea, ar fi putut, de asemenea, să câștige mulți bani compunând despre revoluția franceză, dar el a ales să lupte pentru abolirea sclaviei și împotriva despotismului din Europa.


Ați realizat deja multe pentru promovarea personalității Cavalerului de Saint-George. Ce alte demersuri aveți în plan în acest scop?

Primul lucru pe care l-am făcut noi a fost să încercăm să reconstituim integral catalogul creației sale. Când spun "noi" mă refer la asociația pe care am creat-o și ai cărei membri lucrează enorm pentru a reabilita creațiile și imaginea compozitorului. În prezent avem câteva sute de opusuri ale lui Saint-George, pe care le distribuim gratuit tuturor celor care cer. Nu vrem să existe o barieră cauzată de bani care să împiedice interpretarea muzicii sale. Suntem determinați să facem cunoscută creația sa cu ajutorul orchestrelor mai mici sau mai importante și ne bucură faptul că muzica lui este din ce în ce mai des cântată. În Franța majoritatea orchestrelor are deja în repertorii opusuri de Saint-George, în Statele Unite ale Americii există, de asemenea, multe orchestre care îi cântă creația. Și pentru că noi suntem cei care distribuie partiturile puntem ține și o evidență în acest sens. Iată, Bogdan Vodă este unul dintre ambasadorii muzicii lui Saint-George aici, în România.

Iar în Franța, de exemplu, data de 10 mai este Ziua comemorativă a abolirii sclaviei, pentru că Franța a fost o țară foarte sclavagistă. În prezența Președintelui țării se va derula o ceremonie pe muzica lui Saint-George, în interpretarea unui violonist antilez. Mai avem multe de făcut. Am mai realizat o operă despre viața lui Saint-George, care a fost des produsă în Franța și a fost regizată de Petrică Ionescu și de Diana Ionescu.

Interviu realizat de Irina Cristina Vasilescu