ACUM:
1.00
Notturno
produs de BBC, preluat prin Uniunea Europeană de Radio
Urmează: 7.00 Allegro... de sărbătoare
Apoi: 9.50 Promo

Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu compozitorul Rodolphe Bruneau Boulmier

Publicat: marți, 25 Februarie 2014 , ora 14.49
În perioada 14-25 februarie 2014 s-a desfășurat a XVI-a ediție a Festivalului "Presences", o ediție dedicată muzicii contemporane din Paris și Berlin. Manifestările înscrise în agendă s-au desfășurat în Casa Radio France.

Detalii despre acest festival ne-au fost oferite de compozitorul și realizatorul de emisiuni Rodolphe Bruneau Boulmier.


De câteva zile, domnule Rodolphe Bruneau Boulmier, sunteți implicat în dublă calitate, de compozitor și realizator de emisiuni, în Festivalul Presences 2014 - unul organizat de Radio France. Vă rugăm să ne dezvăluiți câteva dintre reperele acestei a 24-a ediții.

Anul acesta, Festivalul Presences țese un liant între Paris și Berlin, între compozitorii germani și cei francezi. Ideea festivalului este aceea de a pune în valoare, de a arăta lumii cele două importante scene ale muzicii contemporane. Pe de-o parte, am descoperit chiar și la acest sfârșit de săptămână mulți creatori germani și, de asemenea, am redescoperit că mulți compozitori francezi trăiesc în Germania. Este cazul lui Raphael Cendo, Fabien Levy - mulți care s-au instalat la Berlin, deoarece acolo se află astăzi Mecca muzicii contemporane. Ediția din acest an și-a propus să traseze traiectorii între Paris și Berlin.


Care sunt numele care figurează pe afiș?

Sunt nume importante de compozitori. De exemplu vineri seară am ascultat Concertul pentru două piane de Philippe Manoury, care este unul dintre marii creatori francezi ai timpului nostru, căruia i s-a alăturat Wolfgang Rihm din Germania. Ei fac parte din aceeași generație cu o amplă partitură pentru orchestră. În partea a doua a concertului am ascultat Suita vocal-simfonică "Soldații" a lui Bernd Alois Zimmermann.

O altă idee a festivalului este aceea de a interpreta marii compozitori actuali, dar și referințe ale trecutului. De exemplu, am ascultat piese de Hans Werner Henze, un important compozitor german.

Ceea ce este interesant îmi pare noua generație pe care o ascultăm. Am descoperit piesele lui Fabien Levy sau Oliver Schneller - un compozitor german necunoscut în Franța, Enno Poppe - care are 40 de ani, și el din Germania și necunoscut aici. Am ascultat și opusuri semnate de francezul Mark Andre, care trăiește în Germania. Agenda este foarte bogată; sunt multe concerte la fiecare sfârșit de săptămână. Duminică am participat la patru concerte cu muzică electronică, cu orchestră simfonică sau corală, cu Corul Radio France - în fond, o modalitate de a prezenta muzica nouă sub toate aspectele.


În afara ansamblurilor simfonice, corale și camerale ale Radiodifuziunii Franceze, ce interpreți mai sunt implicați în acest festival?

Este interesant faptul că descoperim prin intermediul acestui festival în Franța interpreți și ansambluri din Germania precum Neue Vocalsolisten din Stuttgart, duoul pianistic Grau Schumacher. De asemenea, avem toate ansamblurile franceze care s-au aflat pe scenă, precum Mosaik - dirijat de Guillaume Bourgogne. Mosaik este o formație specializată în muzica nouă și este coordonată de compozitorul Jerome Combier. Avem și alte formații germane precum Ansamblul Modern, Resonanz, care au realizat concerte extrem de bune.


Publicul, domnule Rodolphe Bruneau Boulmier, participă la acest tip de manifestare?

Publicul francez apreciază acest gen de eveniment. Trebuie să știți că ediția din acest an a festivalului vine la Paris pentru prima oară și toate manifestările se desfășoară în Casa Radio. Pentru mai mulți ani Casa Radio a fost restaurată și Festivalul Presences s-a desfășurat în alte locuri. Este pentru prima oară când vine la Paris și astfel publicul regăsește festivalul. De la început, din 13 februarie, sălile au fost pline cu un public cunoscător și care reacționează. De exemplu, la finalul lucrării lui Raphael Cendo, unii melomani au fluierat pentru a-și arăta dezaprobarea. Aceasta dovedește că muzica contemporană interesează publicul care reacționează. Muzica lui Raphael Cendo se înscrie în curentul muzicii saturate, lucrează cu sonorități pline, cu sunete care sunt la limita zgomotului. Multe persoane au fost deranjate de aceste sunete experimentale, de modul acesta de prezentare a muzicii.


Domnule Rodolphe Bruneau Boulmier, vă mulțumim pentru acest popas în universul Festivalului Presences 2014.



Interviu realizat de Irina Hasnaș