Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu pianista Valentina Lisitsa

Publicat: miercuri, 6 Noiembrie 2013 , ora 12.08
Pianista ucraineană Valentina Lisitsa, care a devenit celebră după ce a postat videoclipuri cu muzică interpretată de ea pe YouTube - avea atunci peste 30 de ani - și care astăzi colaborează cu case de discuri cum sunt Deutsche Grammophon și Decca, a susținut în 5 noiembrie 2013 un recital la Ateneul Român. Un interviu de Maria Monica Bojin.


Ați studiat pianul la Școala Lesenko pentru copii dotați și la Conservatorul din Kiev, totuși nu v-ați dorit să faceți din muzică profesia dumneavoastră. De ce nu?

Am început studiul muzicii la vârsta de 3 ani și 8 luni, adică la o vârstă foarte coaptă pentru un copil minune! Și oricum deja eșuasem deja în câteva domenii - balet, patinaj artistic... Muzica a însemnat pentru mine ceva ce puteam face foarte ușor - să memorez, să învăț notele, tehnica.

Am intrat apoi la această școală prestigioasă, dar problema era că exista undeva un conflict, și de aceea am afirmat că nu știam că vreau să fac muzică. Educația muzicală era oarecum asemenea antrenamentului sportiv - măsura succesului era dată de numărul de medalii și de diplome obținute la concursuri. Într-o competiție sportivă sunt atâtea discuții până ca membrii juriului să ia o hotărâre - este greu să separi arta de tehnică. În muzică este poate de o sută de ori mai greu. Cum măsori succesul într-un concurs muzical? Cu un cronometru? Prin criterii cum ar fi "a cântat cel mai repede", sau "cel mai tare", sau "cel mai curat"? Mie de fapt mi-a plăcut latura aceasta a educației muzicale, sunt o fire competitivă și am mers cu plăcere la toate concursurile. Dar ele nu aveau niciodată în centru arta, magia adevăratei muzici. Era un fel de sport, iar eu oricum făceam sport - alergam în echipa școlii și mergeam și la cursuri de șah. La șah totul este mult mai simplu - dacă știi mai multe, câștigi, dacă nu, pierzi.

Totul s-a schimbat atunci când am înțeles că pot fi un artist mai degrabă decât un "sportiv" care "aleargă" pe clapele albe și negre. A fost nevoie și de o schimbare de atitudine mentală: într-un concurs, trebuie să placi - publicului, juriului, așa că toate interpretările tale devin la fel, toate sunt o căutare continuă a unei perfecțiuni, nu trebuie să fii diferit sau să fii în afara curentului, trebuie să nu faci nimic care să poată naște controverse. Dar arta nu are de-a face cu obligativitatea de a place cuiva, arta înseamnă să riști, să aduci ceva nou. Nu trebuie neapărat să fii excentric, trebuie să fii curajos, să-ți găsești vocea proprie mai degrabă decât vocea pe care lumea se așteaptă să o audă.

Faptul că am început să postez pe YouTube clipuri pe care le-am înregistrat la mine acasă, că le-am dat drumul în necunoscut așteptând să văd dacă interesează pe cineva - acela a fost modul meu de a-mi găsi un public. În muzică, în artă, nu sunt adevăruri absolute, nu poți spune "se face așa, și doar așa". Din fericire există o multitudine de gusturi, și dacă unora le displace interpretarea mea, iar alții o îndrăgesc, asta e foarte bine, din partea mea. Iar acum 66 de milioane de oameni au văzut videclipurile mele - nu tuturora le-a plăcut, probabil unii au căutat alți muzicieni, dar important este să fii auzit.

Am postat videoclipuri pe YouTube și pentru că mi-am dorit să atrag oamenii către muzica interpretată live. Nu există nimic asemenea unui concert live. Acea clipă magică în care pornim cu toții într-o călătorie fantastică și tăcerea din sala de concert - nu tăcerea politicoasă, ci lipsa zgomotului când ne simțim transportați într-un alt univers - acestea sunt momentele pentru care trăiesc.


Vă ocupați și de scrierea notelor de program pentru piesele din repertoriul dumneavoastră. Ce aspecte ale muzicii doriți să subliniați?

Muzica nu există într-un vid. "Clasic" poate fi un cuvânt care sperie: ne gândim la acei maeștri compozitori cu statui de marmură, care obligatoriu poartă peruci. Dar nu aceasta este muzica de factură cultă. "Clasic" înseamnă opusul lui "de consum", și dacă în muzica pop modele vin și trec, despre Beethoven nu poți spune că este sau nu la modă, Beethoven transmite ceva astăzi așa cum transmitea și în vremea sa. Este important să cunoști muzica într-un context mai larg, al moștenirii culturale, al istoriei. Vă dau un exemplu. Ceea ce este descris în "Marșul către eșafod" din Simfonia fantastică de Berlioz nu are nici o semnificație pentru noi, dar pentru francezii de la mijlocul secolului al 19-lea era cu totul altceva: contemporanii lui Berlioz erau acea generație care încerca să se împace cu o istorie a revoluției prin teroare, mulți din ascultători își pierduseră rude în evenimentele grave - vă puteți imagina ce simțeau auzind o muzică prin care era descrisă căderea unei ghilotine. La fel și cu Șostakovici - oamenii care treceau prin acele timpuri îngrozitoare înțelegeau altfel muzica lui, știau despre ce era vorba în ea. Este valabil și pentru Beethoven, Mozart, Bach - creația lor nu poate fi ruptă din context. De aceea este important să ai programe de sală care să nu ofere doar numere de opus, ci și informații despre ceea ce se întâmpla în lume la acel moment.


Pentru un recital în Statele Unite ale Americii ați dorit să cântați pe un pian B
ösendorfer. S-a întâmplat să-l preferați atunci sau este Bösendorfer marca dumneavoastră favorită de piane?

Bösendorfer este alegerea mea absolută. Pianul standard de concert este Steinway, dar asta nu înseamnă că el este singurul pian bun. Bösendorfer dă o voce aparte muzicii. Mă simt bine și pot cânta bine pe un Steinway, însă Bösendorfer are o paletă de culori diferită, simt că are un timbru mai întunecat, mai sumbru - este ceea ce prefer și ca repertoriu, lucrări în general în tonalități minore. Încerc să obțin deci culori mai stinse și de la pianul pe care cânt, și dacă pe alte instrumente trebuie să te străduiești să ajungi la această paletă, Bösendorfer-ul o are de la sine. Împart pasiunea pentru Bösendorfer cu atâția artiști - dacă ar trebui să amintesc de câțiva din muzicienii de la care am învățat enorm, de idolii mei, unul este Wilhelm Backhaus și există clipuri pe YouTube în care acest maestru apreciat pentru interpretarea lui Brahms, a lui Beethoven, cântă pe un Bösendorfer.


Sunteți numită descendenta lui Rahmaninov: interpretările dumneavoastră sună precum cele ale marelui compozitor. A fost aceasta o abordare intenționată sau intuitivă?

Ambele, într-un fel! Relația mea cu Serghei Rachmaninov este ambiguă - dragoste și ură... Mi-a plăcut muzica sa încă de când eram copil, dar cea scrisă pentru alt instrument decât pianul. Îmi plăceau cântecele sale - le cântam din voce și la pian. Acest gen muzical, cântecul, este asemeni pietrei de la Rosetta: prin el, prin textul poetic ales, înțelegi ce a vrut să comunice compozitorul în creația sa în ansamblu. Iată exemplul lui Mozart cu opera "Don Giovanni": acele arii sunt ca o carte deschisă a personalității sale, și nu este vorba doar acel Mozart solar, voios. "Don Giovanni" este o comedie, nu-i așa? Însă de fapt avem de-a face cu o dramă, atât de profundă, de întunecată, chiar dacă muzica sună vesel. Cântecele lui Rahmaninov mi-au dat indicii despre cum trebuie să sune muzica sa, frazele sale. Nu am vrut să-i interpretez lucrările pentru că este sunt ca niște cai de război - toată lumea le prezintă în concurs. Eu nu am dorit să mă duc cu ele într-o competiție. După ce am venit în Statele Unite, mi s-a cerut să cânt unul din concertele sale, și atunci m-am gândit să ascult o variantă interpretativă a lui Rahmaninov însuși - ceea ce până atunci nu prea făcusem. De fapt eu voiam să repet împreună cu orchestra, așa că am pus CD-ul și cântam odată cu Rahmaninov. Spre uimirea mea, am constatat că fără să-i fi cunoscut stilul interpretativ dinainte, noi doi aveam același tempo, aceeași frazare, chiar și pauzele erau la fel. Cântam împreună ca un singur suflet - stranii coincidențe! M-a făcut să-mi doresc să aflu mai multe despre felul în care își interpreta el muzica, și acesta este un alt amănunt special - discutăm atât de aprins despre cum intenționa Chopin să cânte un ornament, sau ce tempo ar fi vrut Beethoven pentru o anumită lucrare (în ciuda indicațiilor de metronom pe care le găsim în partiturile sale), dar nu avem înregistrări ale compozitorilor interpretându-și creațiile. În cazul lui Rahmaninov, fantasticul pianist, unul din cei mai buni din lume, aceste documente sonore există. Studiindu-i interpretarea - cum fraza, cum lega o notă de alta, am înțeles mai bine felul în care dorea el să se audă muzica sa. Iată deci un alt Rahmaninov, altul decât "caricatura" comună - un autor care, în secolul 20 avea nostalgii și scria melodios și romantic, în stilul veacului precedent, un rus deprimat și melancolic, într-o permanentă suferință. Rahmaninov din înregistrările lui este exact opusul acestei caricaturi - nu cânta deloc în sonorități foarte puternice, plin de emoție exacerbată în stil soap-opera, ultra-sentimental, feminin și pasional. Interpretarea lui este reținută, foarte limpede, transparentă și aristocratică. Descrierea într-un cuvânt a lui Rahmaninov ar fi "aristocratic" - el se trăgea de altfel dintr-o familie nobilă - și acesta este adevăratul Rahmaninov pentru mine.