Arhivă : Interviuri Înapoi

Lansare-eveniment la Sala Radio - 'Jancsy Körössy Solo Piano'. Interviu cu Nicolas Simion

Publicat: luni, 8 Aprilie 2013 , ora 9.00

Vineri, 5 aprilie, în seria "Classic meets jazz", la Sala Radio din București, Orchestra Națională Radio a fost dirijată de Sabin Păutza, artist care a împlinit anul acesta 70 de ani. Programul i-a adus în fața publicului ca soliști pe saxofonistul Nicolas Simion și pe pianistul Antonins Anissegos. În pauza concertului a avut loc în foaierul Sălii Radio lansarea dublului CD "Jancsy Körössy Solo Piano", realizare a casei "7Dreams Records", reunind înregistrări realizate de regretatul Jancsy Körössy în Statele Unite ale Americii, în 1972 și 1975, înregistrări ce pot fi ascultate acum pe disc în premieră absolută.

Mai multe informații aflați dintr-un interviu cu saxofonistul și compozitorul Nicolas Simion.


Concertul de la Sala Radio începe cu compoziție a dumneavoastră, un poem dedicat lui Jancsy Körössy. Ce ne puteți spune despre această lucrare și cel căruia îi este dedicată?

Pentru cei care l-au cunoscut pe Jancsy Körössy în anii '50-'60 nu trebuie să mai spun multe lucruri; pentru publicul tânăr, pentru iubitorii de muzică de jazz din ultimele decenii aș putea să spun că este cel mai mare muzician român de jazz, un pianist de mare excepție, un compozitor și un aranjor foarte talentat care, din păcate, a trăit în America 30 de ani. S-a întors în 2001 la o invitație de-a mea pentru un turneu în Germania, Austria și România și a răma în Europa și în România. S-a stins din viață în ianuarie 2013 și am pregătit un CD cu muzica lui imprimată în 1972 și 1975 în Atlanta - pe care-l vom prezenta în pauza concertului -, American Impressions și Romanian Landscapes - și este un portret al acestui mare muzician și bun prieten de-al meu. Mă bucur că putem să le prezentăm publicului bucureștean.


Cum ați găsit aceste înregistrări disponibile acum, în premieră, pe CD?

Sunt unicat, este vorba despre niște documente imprimate cu magnetofonul prin anii '70, apoi trecute pe casetă, trecute pe CD și remasterizate. Sunt imprimări live, făcute într-o sală de concert, la o universitate din Atlanta și apoi într-un club de jazz. Jancsy, pentru cei care l-au mai ascultat prin cluburi, prin concerte, e un fel de George Enescu al jazz-ului românesc. El a început din anii '50 să prelucreze folclorul, să facă un melanj între jazz-ul american și jazz-ul românesc, între folclor și muzica ușoară, muzica de divertisment, avea un auz absolut, o memorie de elefant… cânta compoziții scrise de el prin anii '50. El a influențat toată scena românească de jazz, dacă putem vorbi despre o scenă autentică a jazz-ului românesc, prin Johnny Răducanu, Marius Popp, Dan Mândrilă, Aura Urziceanu, toți pe care-i știm. Toți au învățat de la el și toți au cântat cu el.


Pentru dumneavoastră, ce înseamnă Jancsy Körössy?

Pentru mine era o legendă. El plecând în '68, am auzit de el de la Mândrilă, de la domnul Berindei, de la Johnny, de la Marius Popp - oameni care l-au cunoscut și care au cântat cu el. Întâmplător, la plecarea mea din România în 1988, l-am întâlnit la Budapesta, în decembrie 1988, și am schimbat câteva vorbe. Bineînțeles că nu auzise de mine, eram la începuturi. După un turneu făcut de mine în Japonia, în 2001, am găsit la un magazin de discuri de jazz - specializat numai pe jazz - un LP de-al lui care se vindea la 1.000 de dolari. Atunci mi-am dat seama că, de fapt, el e mult mai apreciat și mai cunoscut în străinătate, în Japonia, decât în România și așa am luat contact cu el. Am schimbat scrisori, e-mailuri, faxuri și s-a lăsat convins să vină din nou în Europa și să începem să colaborăm.


Ce include lucrarea pe care i-o dedicați?

Jancsy s-a născut la Cluj, este de origine maghiară, dar iubea România și a fost mai patriot decât mulți alții care nu fac decât să vorbească despre acest lucru. El, într-adevăr iubea poporul român, muzica și cultura românească. Am încercat să fac un portret al lui, plecând de la locurile unde s-a născut. Apoi, am încercat să prelucrez o baladă pe care am numit-o Miorița, dar nu e Miorița pe care o știm noi, care are mai mult de o mie de variante, ci ideea de folclor. Apoi i-am dedicat un cântec de leagăn, mai avem un interludiu numit "Supărarea lui Jancsy", pentru că era un caracter foarte impulsiv, era foarte hotărât, nu suporta să facă nici un fel de compromis. Apoi mai există o parte lentă înde cânt la taragot "Dor de casă", iar finalul este "Dansul secuilor". Sper să vă placă. În pauza concertului prezentăm acest dublu CD cu muzica lui, care merită să fie ascultată și cunoscută de orice iubitor de muzică din București și din România.

Interviu realizat de Andreea Chiselev