Arhivă : Interviuri Înapoi

'Nu fac meseria asta pentru aplauze. Ar fi prea simplu' - interviu cu dirijorul Ion Marin

Publicat: marți, 22 Ianuarie 2013 , ora 12.39

În aceste zile, Ion Marin este la New York. Dirijează la Metropolitan Opera House - cel mai important teatru liric nord-american și poate chiar din lume! - o nouă serie de spectacole cu opera lui Giacomo Puccini La Rondine și are succes; un succes comentat și subliniat de toată presa muzicală new-yorkeză, la care pot fi părtași și melomanii români, dacă vor asculta «Seara de operă - Eveniment» din 26 ianuarie (ora 19.50) - difuzată simultan de posturile Radio România Muzical și Radio România Cultural - și realizată chiar din Studioul Radio Metropolitan Opera International din New York.

Iată aici un fragment din interviul pe care maestrul Ion Marin l-a oferit Luminiței Arvunescu, realizatoarea transmisiunii directe de la New York.


... Despre certitudinile, emoțiile și ambițiile dvs. ca dirijor aș dori să vorbim; și, în acest context, prima întrebare ar fi, când ați avut certitudinea că vocația dvs. era dirijatul?

Sincer, nu mă așteptam să începeți chiar de la calendele grecești...


Considerați că a trecut chiar atât de mult timp de la acel moment?

Aproape patru decenii. Un cronicar de aici, din New York, scria tocmai zilele trecute despre mine că sunt unul dintre dirijorii-veterani de la MET și are dreptate. Am debutat aici, în 1994, iar dirijat fac din anii '80.


Dar când a fost momentul acela clar, de hotărâre maximă și certitudine că dirijatul avea să fie «meseria» dvs.?

Devreme. Destul de devreme. Dar mai întâi am dorit să scriu muzică, deci direcția a fost către compoziție și doar ceva mai târziu, când am început chiar să compun, s-a născut pasiunea dirijatului. Pe la 14, 15 ani știam însă că ceea ce vreau să fac era să dirijez.


Țin minte că debutul dvs. dirijoral a fost unul dintre cele mai aplaudate în România anilor '80. Cât de mult au contat aplauzele de atunci în decizia dumneavoastră de a merge mai departe, spre o carieră de dirijor? Cât a valorat emoția acelor aplauze?

În general - și asta pot să o spun cu experiența de acum - aplauzele publicului sau ale criticilor nu înseamnă întotdeauna că ai făcut un concert foarte bun. Mai importantă este reacția orchestrei cu care lucrezi. Orchestra este primul public și cu siguranță, reacția ei este pentru mine termometrul cel mai just. Personal, eu nu fac meseria asta - n-am făcut-o niciodată! - pentru aplauze. Ar fi prea simplu. În fond, aplauzele se mai pot și comanda... Așa că, nu ele m-au făcut să-mi urmăresc steaua, ci mai degrabă ceea ce s-a întâmplat și era scris printre note, emoția pe care am realizat că sunt în stare s-o creez și s-o transmit apoi, cu ajutorul orchestrei, publicului. Toate adunate mi-au dat certitudinea că acesta era drumul meu.


Deci, pentru dvs. cel puțin, adevărata confirmare vine de la orchestră...

Da. De fapt, adevărata confirmare o ai atunci când, percepând liniștea din sala de concert sau de spectacol, realizezi că produci o anumită calitate a ascultării. Și vorbesc despre emoția pe care muzica o generează și care se transformă într-o calitate a ascultării, cu totul alta decât cea de fiecare zi. Mai precis, e ca o transmutație alchimică: se trece de la a auzi la a asculta, timp în care conștiința se mută de pe un palier fizic pe un palier metafizic.


... iar certitudinea că ați făcut un concert bun vă este dată de ... liniștea în care s-a desfășurat concertul, de calitatea audiției. Prin urmare, știți înaintea oricărei reacții a publicului, dacă a fost sau nu o seară reușită, nu?

Asta e obligatoriu, bineînțeles. Ce este dirijorul? Este cel care generează fizic muzica - pe de o parte, și garantul calității - pe de altă parte. Sau, încerci să fii garantul calității. De aceea trebuie să-ți fii întotdeauna primul critic. Și acesta a fost - de altfel, unul dintre lucrurile pe care le-am avut confirmate foarte, foarte devreme de Herbert von Karajan - care mereu spunea: "să nu citești vreodată o cronică de la un concert, pentru că cel care trebuie să știe cel mai bine cum a fost concertul ești numai tu și nimeni altul." Și are dreptate: pot exista cronici extraordinare la niște concerte pe care tu, ca dirijor, să le consideri mai puțin izbutite - și atunci nu-ți folosesc la nimic, așa cum pot exista cronici mai puțin elogioase la un concert pe care tu știi că l-ai reușit și în care ai dat absolut tot ceea ce se putea da - și iarăși este inutil. Deci, sfatul lui Karajan e într-adevăr just.


În acest caz, numai dvs. știți care au fost cele mai bune momente din carieră.

Îmi spuneți și mie pe care le considerați cele mai reușite?

Acum, n-aș vrea să sune lipsit de modestie, dar să știți că sunt foarte multe. Iar în al doilea rând, tendința asta către bilanț, eu nu am avut-o niciodată și o consider mai mult o curiozitate jurnalistică sau o necesitate de biograf...


...la care, deocamdată, nu vreți să vă afiliați.

Nu prea. Pe de altă parte, să nu uităm că noi retrăim același concert de câteva ori și că prezentăm același program muzical în cel puțin 5-6 seri la rând. De cele mai multe ori serile sunt din ce în ce mai bune. După care trebuie să te desprinzi și să lucrezi pentru următorul angajament. Și nu te mai gândești la ce a fost. Abia câteodată îți aduci aminte de un concert sau altul. Mie mi se întâmplă să-mi amintesc de un anumit concert, atunci când într-o repetiție, testez acustica unei noi săli cu o lucrare care n-are absolut nimic de-a face cu concertul în cauză. E foarte interesant. Atunci îmi revine emoția unei anumite seri din trecut, din cu totul altă parte, cu o altă orchestră. Dar altfel, privesc întotdeauna spre viitorul program, viitorul concert.


Sunt convinsă că aveți niște repere după care vă măsurați, din când în când, succesul prezent. Care ar fi acestea?

Pot să vă citez câteva vârfuri ale carierei mele, desigur, dar consider că fac ceva artificial. De exemplu, spectacolele cu opera Ariadna la Naxos de Richard Strauss de la Teatrul "Metropolitan" din '94, cu Jessie Norman , reprezintă unele dintre cele mai frumoase spectacole pe care le-am făcut în cariera mea; sau spectacolele cu opera Manon de Massenet de la Scala, din 2006 în regia lui lui Strehler; Nunta lui Figaro de la Viena, concertele de la Filarmonica de la Berlin…


Ați început enumerarea cu un spectacol de operă. De ce? Știu că primii ani de carieră i-ați petrecut la Staatsoper din Viena. A rămas de atunci muzica de operă repertoriul dvs. preferat?

Ceea ce iubesc eu este "cântul"...


...cântul vocal - adică…

Nu, numai. În concepția mea, și instrumentele cântă. Și exact asta încerc în simfonicele mele : să fac instrumentele să cânte. Sunt sigur că mă înțelegeți mai bine decât alți jurnaliști străini, având avantajul limbii române care folosește - spre deosebire - de alte limbi, același verb și pentru "cântul" instrumental, și pentru cel vocal. În sensul acesta, cântul instrumental devine o muzică "executată" în manieră sensibilă - extrem de sensibilă- care face să participe întreaga ființă. Și acesta este lucrul pe care îl caut și pe care încerc să-l fac eu ca dirijor. Așa că, oricât vi se poate părea de ciudat, eu nu fac o diferență între simfonic și operă. De fapt, cam toate simfoniile sunt niște opere fără cuvinte și fără mișcare scenică - și urmăresc în aceeași măsură un anumit parcurs al emoției muzicale. Nu, nu pot să spun că prefer teatrul muzical în locul concertului simfonic. Teatrul de operă este sublim, extraordinar, însă are întotdeauna o doză de hazard, în special în ultimii 10-15 ani, în care calitatea "făcutului" de muzică nu este întotdeauna garantată. Și atunci, trebuie să știi să spui "nu", atunci când lucrurile nu sunt sau ai senzația că nu sunt ceea ce trebuie și să alegi foarte atent cu cine urmează să lucrezi. Pentru că eu nu sunt decât un muzician. Nu sunt director de teatru și nici planificator de stagiuni; iar ceea ce mă interesează pe mine, este ca prin spectacole de operă să ajung să fac acea formă sublimă de muzică în context teatral. Și asta nu e întotdeauna cel mai ușor, atunci când în ecuație apar regizori de operă, cântăreți, scenografi ... Poate că exigența mea este exagerată, dar nu pot să lucrez decât având siguranța că nimeni nu stă în calea felului meu de a înțelege și a transmite muzica.


Unde ați avut întotdeauna certitudinea că veți lucra "în condițiile" dvs. ?

La MET. Orchestra Teatrului "Metropolitan" din New York, împreună cu orchestra Filarmonicii din Viena sunt cele mai bune orchestre de operă din lume, la mare, mare distanță, față de tot restul orchestrelor de operă.


Prin ce se disting?

Prin flexibilitate, prin paleta coloristică pe care o au, prin precizie, capacitate de concentrare... Adecvarea balansului cu scena sunt, de asemeni, remarcabile. Și de aceea sunt foarte fericit că sunt în aceste zile la MET, că am revenit. Regăsirea acestei orchestre mi-a produs chiar o mare bucurie. Am regăsit aici instrumentiști care au cântat cu mine în urmă cu patru ani, cu opt ani, cu 15 ani... Generația s-a schimbat, sunt mulți instrumentiști noi, dar minunata "școală" a Metropolitan-ului a rămas și funcționează foarte bine.


În plus la MET, regiile de operă continuă să fie destul de tradiționale.

Da. Cu totul paradoxal. Deși vorbim de un teatru nord-american, foarte progresist în anumite privințe, regizorii sunt obligați aici să respecte muzica, muzicienii și chiar și publicul de operă.


Poate tocmai de aceea MET-ul este un punct catalizator pentru cele mai mari nume din lumea spectacolului de operă ...

Just.


Iar faptul că dvs. sunteți considerat deja la MET un "dirijor-veteran"- după cum spuneați că v-a numit de curând un cotidian, nu poate decât să vă onoreze; MET-ul fiind, spun eu în deplină cunoștință de cauză, teatrul cu cea mai mare notorietate în momentul de față. În aceste condiții, mai aveți deziderate încă neatinse sau ambiții pe care încă nu vi le-ați satisfăcut?

Dumneavoastră ca jurnalist trebuie să mă întrebați aceste lucruri. Știu. Dar eu nu vă pot răspunde pentru că știu că nu m-am mișcat niciodată pe o linie dreaptă și nu mă voi mișca nici în viitor. Sigur că sunt lucruri pe care doresc să le fac, bineînțeles că sunt - n-aș putea să spun "ambiții"- ci "lumi muzicale", lucrări pe care aș vrea să le explorez sau programe pe care vreau să le reiau.


Ați mers în operă până la Richard Strauss. Mergeți mai departe?

Am mers la operă mult mai încolo de Richard Strauss. Am făcut Berg - la Viena și destul de mult Britten: două producții cu Visul unei nopți de vară la Semperoper din Dresda și la Copenhaga, Billy Bud la Londra și la Copenhaga. Dar la operă nu poți să faci foarte multe planuri dinainte pentru că nu știi niciodată ce voci sunt, ca să zic așa, pe piață. Eu aș face multe, dar ar fi opere pentru care e foarte greu să faci distribuția în ziua de azi.


Operă preclasică însă, nu ați dirijat niciodată. Și nici concerte preclasice nu ați făcut. Nu vă tentează? Nu ar fi ceva nou care ar merita făcut?

Nu, realmente nu.


Vă deranjează faptul că "preclasicul" a devenit... o modă?

E o modă lansată de tot felul de teorii legate de instrumentele așa zise de epocă și, ca orice lucru nou, își trăiește bolile copilăriei. Încă nu-i un lucru care să se fi maturizat și atunci e atât de fals, sofisticat și pseudofilologic, încât nu mă atrage deloc. Dar absolut deloc.

Chiar nu știu dacă îmi doresc acum ceva anume. În toate casele mari de operă am dirijat - și nu o dată, marile orchestre din lume le-am dirijat și le dirijez în mod repetat, am făcut și integrala simfoniilor de Mahler, și integrala poemelor simfonice de Strauss, am făcut toată creația simfonică a lui Ravel, toată a lui Debussy... În plus, am ieșit demult din zona de statistică și din etapa de strâns diplome. Nu mai colecționez ci, efectiv, încerc să mă bucur de ceea ce am și bucuria asta încerc s-o transmit mai departe publicului.