Arhivă : Interviuri Înapoi

Tenorul Florin Diaconescu la 70 ani

Publicat: marți, 3 Iulie 2012 , ora 9.42
Tenorul Florin Diaconescu a împlinit în 2 iulie vârsta de 70 de ani, ocazie cu care postul nostru de radio i-a urat "La mulți ani!". Care sunt gândurile cu care a întâmpinat această aniversare, rolurile sale preferate și sfaturi pe care le-ar oferi tinerilor soliști care aspiră la o carieră de succes, aflăm dintr-un interviu cu muzicianul.


Ce gânduri vă aduce această frumoasă zi din viața dumneavoastră?

Vă mulțumesc pentru că mă răsfățați de când ne cunoaștem și ne cunoaștem cu Radio România de mai bine de 43 de ani, timp în care relațiile noastre au fost absolut minunate. Gândurile sunt împărțite, ca să fiu sincer: sunt și optimiste și pozitive, sunt bucuros că Dumnezeu mi-a ajutat să ajung la vârsta asta care începe să devină agreabilă, relativ sănătos și cu realizări frumoase, dar sunt și nostalgice și melancolice, pentru că perspectivele sunt mai mult pasive, ca să zicem așa, și pentru că s-a făcut foarte gol în jurul meu, prietenii pe care i-am avut în general erau oameni puțini mai în vârstă decât mine, dintr-o generație consistentă și majoritatea au plecat. Sigur că privesc și cu oarecare speranță pentru că afară de rolurile de compoziție pe care le am în continuare în repertoriu la Opera Națională București și afară de colaborările ocazionale pe care le fac în țară cu Eisenstein în "Liliacul", sper ca la toamnă să am bucuria să-mi închei cariera, fiindcă oricum de data aceasta se va trage cortina, cu un alt rol caragelian, după cum am început-o în urmă cu 46 de ani, cu Rică Venturiano, sper ca la toamnă să fiu Trahanache în opera lui Dan Dediu, pe scenariu lui Ștefan Neagrău O scrisoare pierdută.


Ați putea spune că aveți un rol preferat, care v-a marcat cariera?

Am mai multe roluri preferate, sigur că toate rolurile au fost abordate într-un fel sau altul cu toată dragostea, cu toată capacitatea, dar iubesc în mod deosebit Rodolfo din "Boema", rolul titular din "Faust" de Gounod sau Des Grieux, în "Manon" de Massenet și sigur că nu se poate face abstracție de "Hamlet", care ocupă un loc cu totul special - "Hamlet", în opera maestrului Pascal Bentoiu, pe care l-am cântat în urmă cu 41 de ani la prima audiție absolută și pe care l-am dus mulți, mulți ani mai târziu, până ultima dată în 1998.


Cum se construiește, din experiența dumneavoastră, o carieră muzicală de succes și care sunt sfaturile pe care le-ați oferi tinerilor soliști care aspiră la o astfel de carieră?

Știți și dumneavoastră la fel de bine ca mine că rețete infailibile nu există, dar sigur că e bine dacă există niște date, în primul rând o dăruire naturală generoasă, cu muzicalitate, cu voce, cu farmec, cu inteligență, cu memorie. Apoi o foarte bună stare de sănătate, care e neapărat necesară la un artist care muncește în această profesie atât de competitivă. Pe urmă este bine ca oamenii să aibă mult discernământ, pentru că succesul este atât de înșelător și pot cădea așa de ușor și atunci te lovești așa de tare, încât nu te mai poți ridica. Trebuie abordată meseria cu extrem de multă raționalitate, luciditate și cu multă, multă grijă. În afară de asta, un sfat pe care l-am dat întotdeauna celor care m-au întrebat și pe care îl dau de pe poziția celui care n-a ținut cont de el, pentru că pe mine nu m-a învățat nimeni asta, este să apeleze la un impresar profesionist. Eu nu am făcut acest lucru și prin urmare, spre deosebire de o serie de colegi ai mei dotați egal ca mine, am avut o carieră mai puțin strălucitoare sau mai puțin sonoră. Să nu înțelegeți din asta că sunt nemulțumit, eu sunt unul dintre puținii oameni foarte fericiți, dar cred că dacă aș fi avut un impresar în viața mea aș fi avut o carieră mai sonoră.


Vă mulțumim frumos și încă o dată La mulți ani și toate gândurile bune.

Și eu vă mulțumesc și aceeași recunoștință dintotdeauna. Emisii frumoase, colaboratori buni și vremuri bune.

Andreea Chiselev