Arhivă : Interviuri Înapoi

Cântăreți români peste hotare - soprana Laura Tătulescu

Publicat: miercuri, 20 Iunie 2012 , ora 11.53

Este recunoscută pentru vocea frumoasă cu acute strălucitoare și prezența scenică deosebit de plăcută. Laura Tătulescu și-a început ascensiunea internațională în 2005 când a devenit solista Operei de Stat din Viena, unde a abordat rolurile Zerlina din "Flautul fermecat", Suzanna din "Nunta lui Figaro" și Despina din "Cosi fan tutte" de Wolfgang Amadeus Mozart și Sophie din "Werther" de Jules Massenet. Din 2009, soprana Laura Tătulescu face parte din ansamblul Operei de Stat din München, unde a reluat rolul Zerlinei din opera mozartiană "Don Giovanni", dar s-a remarcat și în alte roluri: Musetta din "Boema" de Puccini, Marcelina din "Fidelio" de Beethoven, Gretel din "Hänsel și Gretel" de Humperdinck și Adina din opera donizettiană "Elixirul dragostei".

Într-un interviu telefonic, soprana Laura Tătulescu dezvăluie câteva dintre proiectele sale.

Festivalul de Operă de la München

Vă aflați în această perioadă la München unde pregătiți - pentru festivalul desfășurat aici - spectacolele cu operele "Medeea în Corint" de Simone Mayr și "Boema" de Giacomo Puccini Ce ne puteți spune despre aceste spectacole?

În momentul de față sunt în repetiții pentru "Cosi fan tutte" de Mozart, într-adevăr în festival va fi "Medeea in Corinto" de Giovanni Simone Mayr - o operă clasică cu o tentă de bel-canto, foarte frumoasă, am studiat-o cu plăcere și o sa începem repetițiile cam în două săptămâni. Aștept cu drag pentru că este un debut, este o distribuție foarte frumoasă printre care se numără și Ramon Vargas, Nadja Michael și la pupitru va fi Ivor Bolton.

Aveți idee cum va fi regia?

Există un DVD pe care nu l-am văzut, mărturisesc, prefer ca atunci când merg la repetiții să fie totul proaspăt, să aduc contribuția mea proprie la rol și să nu fiu influențată de altceva. Deocamdată despre regie foarte mult nu pot spune.

Ce ne puteți spune despre partitura pe care o veți interpreta - Creusa?

Este un rol deosebit, cu o țesătură și înaltă și mai joasă, cu agilități, dar și de linie, cu fraze foarte lungi. Este ceva destul de nou pentru mine ceea ce mă bucură pentru că este o provocare foarte bine venită, este un rol foarte lejer, foarte frumos. Rolul are un duet cu Giasone (Ramon Vargas), un ansamblu, o arie foarte frumoasă ce sună a bel-canto pur. Este un rol care mi se potrivește foarte bine și am avut luxul timpului, am avut timp să-l pot studia mai în amănunt și mi-a făcut mare plăcere. O operă total opusă este "Boema" care va veni două săptămâni după ultimul spectacol de "Medeea". Este ceva complet diferit, este o orchestră mult mai mare și o să am plăcerea să cânt cu compatrioata mea, Angela Gheorghiu.

În această distribuție cu "Boema" de Puccini, în care dumneavoastră veți fi Musetta, se mai află și Joseph Calleja și Levente Molnar.

Cu Joseph am mai făcut "Elixirul dragostei" acum un an și jumătate - aici la München - am cântat Adina, el a fost Nemorino. Este un partener de scenă foarte bun pe care te poți baza, de asemenea, este foarte sensibil și extrem de sigur. Cu Levente Molnar - cel care cântă Marcello - am făcut foarte multe producții începând cu "Don Giovanni", "Boema", "Hänsel și Gretel" și "Cosi fan tutte" în februarie la Hong Kong. La spectacolul cu "Boema" maestrul va fi Dan Ettinger cu care de curând am colaborat în "Nunta lui Figaro" aici în München și a fost o mare plăcere.

"Cosi fan tutte" la Opera de Stat din München

Spuneați la începutul interviului că sunteți în această perioadă în repetiții cu "Cosi fan tutte", veți interpreta acest titlu la Opera de Stat din München?

Da. Am să fiu din nou Despina, un rol pe care-l fac cu mare plăcere și pe care l-am făcut de foarte multe ori, un rol cu care am avut debutul la Viena sub bagheta maestrului Riccardo Muti și de atunci l-am făcut la Viena, Tokyo, Amsterdam, aici la München, am să-l cânt din nou în Scoția la Edinburgh în octombrie avându-i colegi pe Christopher Maltman în Alfonso, Sally Matthews în Fiordiligi, iar la pupitru Robin Ticciati - cel care va fi director muzical la Glyndebourne.

Școala "Muti"

Ați amintit câțiva dirijori, ați cântat în compania altor mari dirijori precum Riccardo Muti, Seiji Ozawa, James Colnlon, Marco Armiliato, de la ce dirijor ați învățat cel mai mult?

Școala lui Muti a fost extraordinară pentru că s-a lucrat foarte mult în amănunt cu dumnealui la recitativ, la culori, la frazări, a fost o școală, a fost o lecție extraordinară pentru mine. Și ceilalți parteneri care mai lucraseră cu ei tot descopereau lucruri noi fiind o experiență deosebită.

Montări preferate

Dintre montările la care ați participat și amintesc aici colaborarea cu Woody Allen la producția "Gianni Schicchi" în SUA, în care v-ați simțit cel mai bine?

În producția "Cosi fan tutte" m-am simțit grozav de bine - aceasta din München a lui Dieter Dorn. Este o regie clasică, simplă, foarte frumoasă, haioasă de unde publicul pleacă bine dispus. Au fost multe producții pe care le-am făcut cu mare drag și aceasta cu "Gianni Schicchi" de la Los Angeles se numără printre ele pentru că a fost o viziune nouă asupra operei acesteia. Am fost obișnuită să văd producții clasice aproape toate la fel, dar el a adus ceva nou, ceva diferit fără să meargă departe de libret și a fost de mare efect.

Dacă tot vorbim despre montări puteți să-mi spuneți dacă vă plac producțiile clasice sau cele moderne?

Îmi plac foarte mult montările clasice. În ceea ce privește montările monderne, atâta timp cât au o logică și dacă ceea ce se întâmplă pe scenă este perfect valabil cu ceee se întâmplă în libret sunt perfect de acord cu ele. Foarte mulți regizori încearcă să aducă operele în ziua de astăzi. Nu e nimic greșit în asta pentru că foarte multe dintre subiectele pe care le avem în opere se întâmplă și astăzi: problema dragostei, a ierarhiilor și foarte mulți regizori încearcă, unii reușesc, alții nu, să aducă aceste lucruri în zilele noatre

Când sunteți pe scenă ce apreciați cel mai mult la un partener?

Apreciez un partener care joacă, care înțelege ceea ce spune și care poate fi sensibil. Munca pe scenă este una de echipă. Dacă unul nu vrea sa facă parte din echipă ne descurcăm, dar ideal este să fim toți împreună. Deci munca de echipă și suportul celorlalți sunt foarte importante.

Proiecte

Ce proiecte are Laura Tătulescu pentru stagiunea următoare?

Pentru stagiunea următoare, cum am mai spus, voi fi în Scoția pentru "Cosi fan tutte" în concert, apoi voi fi la München pentru "Boema" și "Hänsel și Gretel" - Gretel este un rol pe care îl cânt cu drag într-o montare care îmi face multă plăcere. Voi fi pentru 3 luni de zile la Glyndebourne pentru debutul meu acolo cu Suzanna din "Nunta lui Figaro", sub bagheta maestrului Robin Ticciati. Voi mai fi și la Opera din Dresda sub bagheta dirijorului Christian Thielemann unde voi cânta rolul Zdenka din "Arabella" de Richard Strauss, este debut de casă, de rol și prima mea colaborare cu Thielemann, va fi un moment foarte important pentru mine. Voi mai debuta și la Santa Fe unde voi face premieră cu "Don Pasquale" de Donizetti în care voi întruchipa rolul Norinei.

Iubitorii muzicii de operă vor putea să vă asculte și pe o scenă românească?

În stagiunea viitoare voi la Sala Radio în februarie pentru "Gala Verdi", lucru pentru care mă bucur nespus.

Hobby-uri

Cum vă petreceți timpul liber?

Ies afară și merg foarte mult pe jos, îmi place să citesc, mă relaxează foarte mult și să vorbesc cu familia mea care este foarte importantă. Îmi place mult să gătesc, atât cât îmi permite timpul și uneori îmi chem colegii să petrecem câte o seară frumoasă, astfel am motiv să gătesc.

Un gând pentru ascultătorii și cititorii site-ului Radio România Muzical.

Sunt multe gânduri... dar toate de bucurie, de sănătate.

Jeanine Costache