Arhivă : Interviuri Înapoi

Despre Sergiu Celibidache, școala componistică românească și muzica nouă - cu profesorul și compozitorul Michael Hamel

Publicat: marți, 6 Martie 2012 , ora 14.47

În perioada 29 februarie - 3 martie a fost invitat, la Universitatea Națională de Muzică din București, profesorul și compozitorul german Michael Hamel. Cadru didactic la Școala Superioară de Muzică și Teatru din Hamburg, i-a urmat în funcția de profesor de compoziție lui Gyorgy Ligeti și este foarte legat de personalitatea lui Sergiu Celibidache - una din simfoniile sale a avut prima audiție sub bagheta dirijorului român. La București, Michael Hamel a susținut recitaluri, conferințe și workshopuri, dedicându-i o parte și lui Celibidache.

Am dorit să știu de ce anume a ales compozitorul Michael Hamel să vorbească despre un muzician care se manifestă în domeniul dirijatului, și nu într-al compoziției.


Celibidache nu a fost doar dirijor, ci și compozitor și filosof. De aceea îl consider una din cele mai importante personalități provenite din România. La fel ca Enescu - deși Celibidache nu i-a dirijat prea mult muzica - el reprezintă pentru țara dumneavoastră unul din cei mai cunoscuți români exilați. Domnul profesor Buciu, care a fost rector al Conservatorului, m-a invitat acum 15 ani aici tocmai pentru a vorbi despre Celibidache. Am avut și la Hamburg foarte mulți studenți români, așa că acum cred că legătura dintre Școala Superioară de Muzică și Teatru, unde predau eu, și Conservatorul dumneavoastră este foarte strânsă, cunosc studenți care acum sunt deja profesori aici, îi cunosc pe cei doi rectori. Și mai mult, Ziua Națională a României, 1 decembrie, a fost marcată la Hamburg printr-un concert. În fine, trebuie să spun că mulți compozitori care sunt acum renumiți în întreaga lume sunt de fapt compozitoare, și anume compozitoare române. Este un fenomen care nu se întâlnește atât de frecvent în celelalte țări din Europa de Est, sau de Vest - ca doamnele să scrie muzică.


Cunoașteți așadar muzica românească nouă, domnule profesor Hamel?

Da, într-o măsură. Știu cum au fost educați aici studenții care au devenit apoi absolvenți ai instituției noastre și am observat că dezvoltarea acestei școli românești a fost întotdeauna constantă. Nu în ultimul rând, contează și faptul că s-au adus îmbunătățiri din punct de vedere al structurii fizice: de exemplu, noi stăm acum de vorbă în această sală foarte recent renovată care va deveni un atelier multimedia. Pot face o comparație cu Praga, Varșovia sau Budapesta și pot spune că nivelul este mai ridicat aici.

Revenind puțin la Celibidache - anul acesta se împlinește un secol de la nașterea sa, ca și de la cea a lui John Cage. Pentru mine, ei doi se potrivesc foarte bine, deși sunt atât de diferiți - dar numai la prima vedere diferiți. E drept, unul a dirijat muzică clasică și romantică, iar celălalt a scris muzică aleatorică, liberă - ceea ce se întâmplă într-un anumit moment în timp este deja muzică; la fel, unul a spus "un sunet nu este încă muzică", iar celălalt a spus "deschid fereasta, se aude zgomotul traficului - iată muzica!". Dar acești doi muzicieni atât de diferiți au citat același mentor spiritual - maestrul japonez Zen Suzuki.

Lucrările mele pe care le-am ales pentru prezența la București au ceva în comun și cu Celibidache și cu John Cage: eu sunt, ca și ei doi, preocupat de timp, de momentul în care muzica se întâmplă, se naște sonor. Înainte și după acest moment nu există nimic. Cage a urmat acest concept dedicându-se muzicii aleatorice, iar Celibidache - ideii că într-o anume clipă ne aflăm simultan la sfârșit și la început.

Când cânt la un pian preparat, ceea ce se aude nu este un pian; poate suna ca o orchestră de percuții, ca o muzică africană sau balineză. Chiar nici eu nu știu exact ce se aude acolo, eu las pianul să cânte. Așa că recitalul meu este un In memoriam John Cage - el fiind inventatorul pianului preparat -, în egală măsură este dedicat și lui Celibidache, cel care spunea că este bine să fim precum copiii, inocenți în ceea ce privește așteptările pe care le avem de la muzică.


Sunteți și profesor și compozitor; ce încercați să găsiți în muzica nouă și ce îi învățați pe studenții dumneavoastră să găsească acolo? Cum definiți sensibilitatea acestui tip de muzică?

Ceea ce-mi doresc eu este ca tinerii compozitori și tinerele compozitoare să înfățișeze în lucrările lor propria lume interioară, să facă o muzică autentică, fără să se gândească dacă se va potrivi cu ceea ce vrea profesorul de la ei sau cu piața de muzică nouă. Sigur că trebuie să ții puțin cont de acești factori, dar cel mai important este să fii tu, cel adevărat. Iar asta nu este deloc ușor!


De ce?

Pentru că "anything goes", pentru că astăzi se poate face orice, totul este deja acolo. Poți auzi o piesă pe care s-o consideri comică, sau înspăimântătoare, iar altcineva să spună că acela este singurul mod de a scrie muzică. În muzica nouă ne întoarcem acum din nou la tonalitate, la ritmuri clare - cu totul surprinzător! Scopul meu este să nu am nici un scop. Ca și compozitor, eu doar privesc cum lucrurile se dezvoltă și se desfășoară de la sine.


Dacă "anything goes", și dacă astăzi nu mai avem nici un scop, care este adevărul în muzică, domnule profesor Hamel?

Aceasta este o întrebare subiectivă care așteaptă un răspuns subiectiv, adică unul destinat unei persoane care spune "adevărul este doar cel pe care îl cunosc și îl impun eu", iar aceasta înseamnă un regim de opresiune, o anarhie, în care fiecare are propriul adevăr. În școala mea componistică nu există adevărat sau fals; eu aș vrea să afirm că adevărurile sunt relative, dar că există posibilitatea de a avea un adevăr comun. De exemplu, dacă mergem amândoi la teatru, unde vedem un actor care stă pe scenă și respiră, putem exclama la unison: da! iată, ce poezie! Iar dumneavoastră sunteți cu totul diferită de mine. Dar noi amândoi am spus "da". Acesta este adevărul.


Așadar adevărul în muzica de astăzi s-ar manifesta atunci când noi toți simțim același lucru.

Putem simți fiecare altceva, dar dacă simțim împreună că o piesă se va termina, sau că se va dezvolta într-un anume fel, atunci există o legătură între mai mulți. A găsi un adevăr și mai profund - aceasta rămâne încă doar o dorință, dorința ca muzica mea, sau a altuia, să conducă la o lume mai liniștită, cu mai puține războaie, fie ele fizice sau psihologice. Pacea ar fi într-un fel scopul meu. Dar, desigur, este doar concepția mea, personală.

Interviu de Maria Monica Bojin