Arhivă : Interviuri Înapoi

Octetul lui Enescu la Centrul Lincoln - de două ori într-o zi

Publicat: luni, 6 Februarie 2012 , ora 13.49

În 26 ianuarie 2012, la Centrul Lincoln din New York s-a cântat Octetul de George Enescu. Lucrarea a fost propusă, într-o singură zi, în două concerte, unul fiind și transmis în direct pe internet. Am stat de vorbă cu violonista Bella Hristova, una din interprete, pe care am întrebat-o pentru început cum a făcut cunoștință cu Octetul enescian.


Bella Hristova: Piesa a fost aleasă de Societatea de Muzică de Cameră a Centrului Lincoln; nu o cunoșteam înainte de a fi programată pentru recitalul nostru, însă cântând-o m-am îndrăgostit de ea, a devenit noua mea favorită. Este o lucrare de dimensiuni considerabile; fiecare instrument are o poziție importantă, responsabilă; este un octet în care toate vocile colaborează, îți face plăcere să îl cânți chiar și în momentele de acompaniament. De aceea ne-a plăcut atât de mult. Este o lucrare de durată destul de lungă, iar cele patru mișcări ale sale se cântă fără pauză, se leagă, trec una într-alta, așa că o poți considera o uriașă simfonie într-o singură parte. Scriitura este foarte orchestrală, foarte amplă. A fost pentru noi incitant și plăcut să o descifrăm, cu atât mai mult să o interpretăm, în cele două concerte succesive.


Multe lucrări de Enescu au notate în detaliu indicațiile de interpretare; este și cazul Octetului de Enescu, Bella Hristova?

Da, dar nu în așa mare măsură ca în Sonata a III-a pentru vioară, de exemplu. Aici sunt indicații amănunțite referitoare la tempoul în care trebuie să cântăm, pe când la sonată Enescu a scris în partitură până și improvizațiile pe care trebuie să le facă instrumentiștii. Nu mă simt însă deloc îngrădită de aceste permanente ghidări - chiar dacă ele există, eu voi cânta inevitabil într-un stil al meu, diferit de al altuia, și aici îmi găsesc libertatea.


Să înțeleg că Sonata a III-a vă este familiară?

Da, am auzit-o, nu am cântat-o, însă mi-am trecut-o pe lista cu lucruri de făcut! Mi-ar plăcea să descopăr mai mult din muzica lui Enescu, nu doar cea pentru vioară, ci și pentru alte instrumente, pentru că mi pare extraordinară. Cred că oamenii nu o cunosc suficient, și asta înseamnă realmente o lipsă.

Interviu realizat de Maria Monica Bojin