Arhivă : Interviuri Înapoi

Zilele Lipatti - interviu cu Andrei Licareț

Publicat: miercuri, 28 Noiembrie 2012 , ora 14.12

În cadrul recitalului-maraton organizat în cadrul Zilelor Lipatti la Ateneul Român, în 2 decembrie, va evolua și pianistul Andrei Licareț, un tânăr muzician cu o carieră promițătoare. Iată interviul pe care ni l-a acordat cu acest prilej:


Programul pe care îl vei prezenta la Ateneul Român în 2 decembrie este divers, pentru că propui o lucrare barocă, una romantică și una românească de secol XX, foarte potrivită, de altfel, cu prilejul omagierii lui Dinu Lipatti. Este vorba despre Nocturna în fa diez minor de Dinu Lipatti. Cum ai descrie această piesă din punct de vedere compozițional și pianistic?

Lipatti a avut influențele lui, atât pianistic cât și componistic, însă acestea erau întotdeauna filtrate de ceea ce simțea el, de ceea ce putea el să exprime. A compus, de fapt, două nocturne foarte diferite; eu voi cânta doar una. Are o scriitură destul de încărcată, cu foarte multe acorduri și cu întinderi mari, care se potriveau pe mâna foarte mare a lui Lipatti; e o scriitură oarecum corală, busoniană. Iar cealaltă este mai filigranată, cu o textură mai subțire și cu o vădită temă românească, de aceea se și intitulează Theme moldave. Deci este greu să dau un răspuns definitiv asupra uneia sau alteia, dar sunt foarte diferite și cred că publicul de la noi nu le cunoaște suficient. E păcat, pentru că ambele nocturne sunt piese extraordinare.


Interpretezi constant aceste nocturne în recitaluri?

Nu constant, dar le știu de ceva vreme, de când eram la Conservator și mi-au plăcut întotdeauna. Cred că sunt destul de ușor de introdus într-un program, adică se pot combina cu lucrări ale multor compozitori. Sunt ușor de abordat.


Cum apreciezi rolul pe care Dinu Lipatti l-a avut în muzica românească, în calitate de pianist și compozitor?

Dinu Lipatti a fost un mare pianist și o persoană extraordinară, din toate punctele de vedere. Cei care l-au cunoscut spuneau că a fost un om deosebit. Îmi amintesc că Lory Wallfisch îmi spunea că Lipatti era un înger. Avea o prezență extraordinară. Știm cu toții că viața lui s-a terminat prea repede. Tot ce a făcut, a făcut într-un timp atât de scurt și, totuși, a lăsat lucruri extraordinare. Nu știm exact ce s-ar fi întâmplat cu el după evenimentele acelea politice din anii 1940-1960, când lucrurile s-au schimbat, dar sunt sigur că el ar fi făcut tot ce ar fi putut pentru România. A fost un om care simțea românește permanent. Este păcat că nu am avut ocazia să îl vedem înflorind și, mai mult, ajungând la o vârstă în care lucrurile ar fi fost, poate, altfel pentru el. Din păcate nu am știut-o niciodată.


Revenind la recitalul tău din 2 decembrie, te-aș ruga să ne detaliezi structura programului.

Pe lângă Nocturna de Lipatti, voi mai cânta Partita a VI-a de Bach; eu îi spun Marea Partită pentru că este o lucrare absolut copleșitoare și ca lungime, dar mai ales din punct de vedere al conținutului. Nu pot să spun în cuvinte ce exprimă muzica, însă este, într-adevăr, impresionantă. Alături de această lucrare voi mai cânta Sonata a treia de Chopin, care este una din piesele de referință ale repertoriului pianistic și o capodoperă de o frumusețe extraordinară. Și, în context, se potrivesc destul de bine, pentru că știm că Lipatti cânta Bach și Chopin minunat, îi iubea pe acești doi compozitori, cântându-le muzica toată viața. Cred că este potrivit să îi avem într-o seară dedicată lui Dinu Lipatti.


Recitalul-maraton organizat în cadrul Zilelor Lipatti la Ateneul Român va sta și sub semnul comemorării pianistei Mihaela Ursuleasa care, înainte de a se stinge din viață subit și tragic, acceptase invitația organizatorilor de a evolua în cadrul acestui recital. Pentru că te leagă într-un fel de această mare pianistă concertul din 9 iunie 2012, în care ar fi trebuit să cânte Mihaela și indisponibilă fiind, în ultimul moment te-ai urcat pe scenă și ai înlocuit-o, te-aș ruga să rememorezi și să ne împărtășești cum au fost acele clipe și cum ți-o amintești tu pe Mihaela Ursuleasa?

Pe Mihaela am întâlnit-o de câteva ori, dar n-am fost niciodată în relații foarte apropiate. Sigur că Mihaela a fost un mare, mare talent pianistic și nici nu știi ce să mai spui când auzi că oameni în plină putere, dintr-o dată nu mai sunt. E șocant. Dar atunci, în iunie, eu mă duceam la concert să o ascult pe Mihaela și am primit un telefon pe la ora 18.00: Mihaela nu mai putea să cânte. M-au întrebat dacă nu aș putea să cânt eu ceva. Am răspuns că o să încerc și, până la urmă, s-a inversat prima parte cu partea a doua, astfel că după pauză am intrat și am cântat Concertul nr. 1 de Beethoven. Deci a fost destul de rapid și neașteptat, în orice caz.


Căutând informații despre tine pe internet, am descoperit o știre importantă: în 6 februarie 2013 vei susține un recital la Carnegie Hall din New York, una dintre cele mai prestigioase săli ale lumii, în care a cântat, de altfel, și Mihaela Ursuleasa. Cum ai reușit această performanță? De unde a pornit inițiativa acestui recital și cât de important crezi că va fi pentru cariera ta?

Asta vom vedea în viitor. Este un recital la Sala Weill din Carnegie Hall și evident că sunt foarte fericit că mă voi afla acolo. E o sală legendară. Acolo voi cânta câte ceva din programul pe care îl prezint în 2 decembrie - Sonata a treia de Chopin. Ca reprezentant al componisticii românești, l-am ales pe Enescu, pentru că el a avut niște succese extraordinare în Statele Unite ale Americii. Și cred că lumea de aici nu vorbește îndeajuns de impactul pe care l-a avut mai ales la Carnegie Hall, unde era adulat. Deci, evident, sunt foarte fericit și aștept cu interes acest recital, în primul rând din punct de vedere artistic.


Ai preferințe repertoriale, atunci când îți alegi programele de concert, sau încerci să cuprinzi cât mai multe stiluri muzicale?

Sigur că am crescut cu muzica lui Bach, Mozart, Beethoven, Chopin, Schumann. Aceștia au fost compozitorii cu care am deschis ochii. Dar îmi place enorm și muzica secolului XX, cu marii ei compozitori, Bartok, Stravinski și mulți alții. Nu mă feresc să abordez și piese contemporane, dar într-o mai mică măsură până acum, nu pentru că aș avea idei preconcepute, dar pur și simplu așa s-a nimerit. Sunt compozitori contemporani extrem de valoroși și a căror muzică merită și trebuie cântată. De altfel, acum câțiva ani am participat la un concert chiar la New York; era organizat de Institutul Cultural, cu tematica "tineri compozitori". Am fost mai mulți interpreți, toți eram români și concertul a avut un mare succes. Deci preferințele mele sunt destul de largi. De altfel este greu să alegi, pentru că sunt atâtea capodopere și, din fericire, pentru pian există un repertoriu enorm, astfel că ai de lucru cam toată viața.


Pe lângă Carnegie Hall din New York și Ateneul Român, unde vei mai putea fi văzut și auzit în perioada următoare?

Tocmai am cântat la Serile Lipatti de la casa memorială din Fundățeanca, serie care este un fel de soră sau frate mai mic al concertului din 2 decembrie. Peste o săptămână mă duc la Cluj, unde, împreună cu maestrul Andreescu, voi cânta Concertul nr. 2 de Rahmaninov. Înainte de recitalul de la Carnegie Hall, pe la mijlocul lui ianuarie 2013, mă voi afla în Italia pentru trei recitaluri. Iar după aceea vor fi împănate concerte cu orchestră și recitaluri atât în România, cât și în străinătate.

Interviu realizat de Larisa Clempuș