Arhivă : Interviuri Înapoi

'Rebecca. File' - expoziție la Aiurart

Publicat: joi, 22 Noiembrie 2012 , ora 9.59

La Aiurart din București, spațiu dedicat artei contemporane, poate fi vizitată până la sfârșitul lunii noiembrie, între orele 15.00-19.00, expoziția Rebecca. File, inclusă în programul Festivalului Internațional "Viața e frumoasă". Rebecca este romanul clasic, capodopera scriitoarei britanice Daphne du Maurier (1938), thriller-ul cult, în egală măsură pentru critică și marele public, regizat de Alfred Hitchcock (1940) și drama gotică repovestită într-un musical-hit de compozitorul american de origine maghiară Sylvester Lévay și de libretistul german Michael Kunze (2006). Instalația multisenzorială "Rebecca. File" explorează transgresia de la roman la partitura muzicală, de la scenă la microfonul de radio, după cum declară organizatorii și propune o experiență complexă, unde invizibilul compune imagini, pornind de la un personaj niciodată descifrat - Rebecca de Winter.

Cum a pornit ideea acestei expoziții și ce propune ea publicului, aflați dintr-un interviu cu Andrei Popov, redactor RRI și unul dintre inițiatorii acestui proiect:


Rebecca. File este o aventură. A pornit din întâmplare. Ea începe cam din 2009, când eu am descoperit Teatrul de operetă și music-hall din Budapesta, moment în care am luat contact cu echipa artistică de la acel teatru, echipă în care l-am întâlnit pe regizorul româno-maghiar Attila Beres. Mergând acolo, am văzut spectacolul Rebecca, după care el a refăcut spectacolul, schimbând în părțile esențiale, la București. Împreună cu o colegă de la Radio România Internațional, Serviciul francez, unde lucrez și eu, am însoțit repetițiile acestui spectacol. Au rezultat 40 de ore de înregistrări, un material enorm, pe care noi l-am folosit evident pentru reportajele noastre și, la un moment dat, ne-am spus "ce-ar fi dacă am folosi acest material și în alt scop?".

Am încercat să repunem într-un alt context romanul, filmul și spectacolul. Prin urmare, în momentul de față, expoziția, așa cum poate fi ea văzută la spațiul Aiurart din București, este o călătorie prin ficțiuni și prin moduri diferite de a face ficțiune. Conceptul acestui eveniment este clădit în jurul unor fragmente din romanul Rebecca, înșirate pe pereți; nu sunt înșirate oricum, ele conduc spre ceva, ies din ceva, merg în altceva; așa că, pe de o parte avem filele din roman și pe de altă parte avem mărturii, dacă vreți, despre Rebecca, despre cum s-a făcut Rebecca, despre cum s-a conceput Rebecca și, mai ales, despre ce ascunde Rebecca - romanul, filmul, spectacolul - în spatele aparențelor. Rebecca este romanul, filmul sau spectacolul unei absențe, în același timp este romanul, filmul, spectacolul unei prezențe masculine pe care nici pe ea nu o putem descifra.


Cum ați descrie experiența pe care sperați că o va trăi publicul prezent la expoziție?

Multisenzorială. Într-un cuvânt. Multisenzorială pentru că facem apel la toate simțurile; este o experiență - credem noi - totală, pornind de la impactul vizual, care cu siguranță este destul de mare, la dimensiunea auditivă, care este practic elementul central al acestei expoziții, pentru că noi ne-am dorit, în primul rând, să creăm iluzii și să creăm ficțiune grație sunetului, mai mult decât grație privirii, pentru că în societatea în care trăim privirea este primordială. Noi am dorit să facem altfel și să lăsăm loc imaginației să se desfășoare pe acest teritoriu de sunete și de efecte. Despre pipăit și miros nu o să vă povestesc, astea trebuie descoperite la fața locului, pentru că povestite cred că și-ar pierde oarecum din farmec.

Interviu realizat de Andreea Chiselev