Arhivă : Interviuri Înapoi

'Săptămâna Tiberius' la Târgu-Mureș

Publicat: joi, 15 Noiembrie 2012 , ora 13.26
În perioada 11-18 noiembrie 2012 se desfășoară la Târgu Mureș Festivalul Internațional de Muzică de Cameră "Săptămâna Tiberius". Invitat în această a șapteaa ediție este violonistul britanic Richard Ireland, membru, până în 2010, al Cvartetului Chilingirian. Provine dintr-o familie cu tradiție muzicală: tatăl său a fost violist în Cvartetul Allegri, iar fratele - violist în Cvartetul Lindsay. L-am rugat pe Richard Ireland să ne vorbească despre dragostea sa pentru muzica de cameră, despre câteva dintre dificultățile pe care le pune și despre avantajele pe care le oferă.

«Eu am crescut cu această muzică - tatăl meu avea veșnic câte o repetiție la noi acasă, și, copil mic fiind, rolul meu era să duc tava cu ceștile de ceai în camera unde repetau ei. Mie mi se părea ceva cu totul normal să aud mereu muzică, și credeam chiar că acesta este modul obișnuit de a-ți duce viața!


Ce calități trebuie să aibă un artist pentru a putea face muzică de cameră la un nivel bun?

Cred că acest gen de muzică este unul foarte pur: fiecare voce, pe plan individual, este foarte importantă și trebuie cântată foarte limpede. Mai este nevoie și ca acei patru muzicieni să se simtă foarte bine unul pe altul, astfel încât tot ceea ce fac ei să se potrivească, să-și aibă un corespondent și așa să aducă muzica la viață cât mai bine. Așadar în muzica de cameră totul este foarte la vedere și foarte pur.


Sunteți de multă vreme profesor de muzică de cameră. Cum ați spune că ajută ea la devoltarea unui tânăr instrumentist?

Consider că este o parte extrem de importantă a procesului de formare; în opinia mea ar trebui să i se acorde ceva mai multă atenție în programele conservatoarelor, pentru că muzica de cameră reprezintă șansa tinerilor de a-și găsi vocea proprie, maniera proprie de interpretare. Este totodată și posibilitatea de a a-și construi un stil de cânt care să fie sensibil la cel al colegilor. Dacă fac doar solistică sau doar orchestră, sunt lipsiți de ocazia de a învăța acest aspect atât de important: să se asculte pe ei înșiși, să fie atenți la felul în care sună și să-i asculte pe cei împreună cu care cântă.


V-aș fi întrebat care este lucrul cel mai semnificativ pe care doriți să-l afle studenții de la dumneavoastră, dar cred că ați răspuns acestei întrebări!

Tocmai am încheiat un curs aici la Târgu Mureș, în care am studiat Trio-ul cu pian op. 1 nr. 3 de Beethoven și pe parcursul unei întregi ore nu am făcut decât să încercăm să găsim acel detaliu, în fiecare parte a lucrării, care face ca muzică să devină vie, acel detaliu încărcat de expresivitate. Acest trio se aseamănă într-un fel unei opere, pentru că fiecare voce - mâna stângă a pianului, ori violoncelul, este un personaj, și ajută la crearea unei povești.


Se aplică această căutare a detaliului semnificativ oricărei piese camerale?

Da, și se aplică și în cazul unui concert, pentru că a fi solist nu înseamnă doar a fi un instrumentist acompaniat de o orchestră. Concertul este muzică de cameră în sensul că tot ce cântă solistul trebuie să se integreze muzicii pe care o cântă ansamblul. Iar în cazul marilor orchestre, instrumentiștii sunt adevărați interpreți de muzică de cameră, pentru că ei ascultă cu atenție ce fac colegii lor - și când se întâmplă așa, atunci orchestra este un întreg care sună minunat.


Predați așadar la Târgu Mureș, invitat de Filarmonica din oraș în festivalul "Săptămâna Tiberius". Ce presupune recitalul pe care-l veți susține?

Voi cânta cu câțiva dintre colegii mei profesori aici - este o reuniune de excelenți muzicieni: Jerry Horner, violistul Cvartetului Fine Arts, Sandor Devic, violonistul din Cvartetul Bartok care predă și la Academia de Muzică din Budapesta, Lencsés Lajos, prim-oboist al Orchestrei Simfonice a Radiodifuziunii din Stuttgart, și el profesor la Budapesta sau Stefan Metz. El este de fapt motivul pentru care am ajuns la Târgu Mureș - familia lui provine din acest oraș, bunicul său era violonist într-un cvartet aici. Stefan a fost membru al Cvartetului Orlando, a înființat festivalul olandez cu același nume, ca și o academie care se ocupă cu ajutarea tinerelor cvartete profesioniste de coarde. Și, de asemenea, mai cântă la Târgu Mureș clarinetistul James Campbell, care a colaborat cu eminente formații camerale - cu cvartetul Allegri, din care a făcut parte tatăl meu, cu Cvartetele Fine Arts sau Guarneri. Iar membrii Cvartetului Tiberius din Târgu Mureș, cu energia lor, sunt cei care au adus împreună artiști din toate părțile lumii - o astfel de reuniune se întâlnește mai rar și este foarte specială.


Maria Monica Bojin