Arhivă : Interviuri Înapoi

Filarmonica din München - interviu cu Paul Müller, intendant

Publicat: marți, 23 Octombrie 2012 , ora 15.21
La sfârșitul secolului al XIX-lea, fiul unui fabricant de piane din München a înființat în orașul său un ansamblu simfonic. După 4 ani de la fondarea sa, la pupitrul orchestrei a venit Gustav Mahler; au urmat Felix Weingartner, Bruno Walter, Rudolf Kempe. Nevoită să-și înceteze activitatea în timpul celor două războaie mondiale, orchestra și-a recăpătat forța și personalitatea, iar în 1979 a cunoscut noi standarde de excelență prin numirea lui Sergiu Celibidache în funcția de dirijor șef. Colaborările cu muzicieni celebri pe care Filarmonica din München le-a avut foarte curând după apariția ei reprezintă în mod cert dovada că acest ansamblu a fost foarte bun încă de la început, am presupus.


Într-adevăr, odată chiar cu primele sale concerte orchestra a pășit pe un incredibil drum ascendent: Mahler a dirijat-o în primele audiții ale simfoniilor a 4-a și a 8-a, ceea ce desigur că este de o importanță majoră. Un alt compozitor de care ne-am legat numele și în ale cărui simfonii am devenit foarte repede o autoritate este Anton Bruckner, și trebuie spus că aici îi datorăm mult maestrului Sergiu Celibidache: în perioada petrecută alături de noi, asocierea dintre Filarmonica din Munchen și dirijorul român a avut ca rezultat, în istoria interpretării simfoniilor de Bruckner, ceea numim cu o expresie englezească "state of the art" - cea mai înaltă culme, cea mai înaltă realizare în acest domeniu.


După stingerea din viață a dirijorului român, în funcția de dirijor șef i-a urmat James Levine, iar din stagiunea 2012-2013 poziția aceasta este ocupată de Lorin Maazel.
În acest prim an la pupitrul orchestrei müncheneze, artistul și-a dorit să prezinte lucrări care au marcat puncte de ruptură, schimbări de mentalitate în istoria muzicii. Paul Müller, ce înseamnă mai exact acest tip de lucrări?

O privire asupra programelor de concert din noua stagiune arată că maestrul Lorin Maazel s-a oprit asupra unor creații a căror primă audiție, sau a căror receptare, a avut o influență puternică asupra istoriei ulterioare a muzicii. Exemplul cel mai cunoscut ar fi Ritualul primăverii, balet interpretat pentru prima dată în luna mai a anului 1913 la Paris și care a creat un scandal uriaș - de altfel, chiar prima audiție a trebuit să fie suspendată din cauza tumultului pe care-l provocase. Astăzi, o lucrare de acest gen nu mai provoacă zarvă, dar în schimb simțim că energia ei este mereu vie, acționează neîntrerupt asupra noastră - iar aceasta face ca muzica să rămână vie. Este un aspect foarte important pentru publicul care vine în sala noastră de concert, pentru că oamenii nu vor doar să-și petreacă timpul într-un mod agreabil, ci vin aici pentru a fi incitați, pentru a avea o experiență, pentru a lua ceva cu ei atunci când pleacă acasă. Alte exemple de lucrări cu influență covârșitoare în muzică sunt Missa solemnis și Simfonia a 9-a de Beethoven - lucrări astăzi tradiționale dar care demonstrează permanența muzicii muzicii și fascinația pe care o exercită ea asupra noastră.


Repertoriul Filarmonicii din München este în mare parte unul clasic spre modern, mergând de la Beethoven la Alban Berg. Orchestra cântă însă și muzică nouă. Care este locul acesteia în programele de concert ale Filarmonicii, Paul Müller?

Într-adevăr, repertoriul nostru este în principal îndreptat către muzica clasică și romantică, spre lucrările de început de secolului XX, cum ați spus și dumneavoastră amintindu-l pe Alban Berg, așadar cu direcție către a doua școală vieneză de compoziție. Însă un crez al dirijorului nostru șef, maestrul Lorin Maazel, este că Filarmonica din München trebuie să se simtă confortabil în orice muzică, a oricărei epoci: maestrul a dirijat, de exemplu, Concertul brandenburgic nr. 5 de Bach, apoi Simfonia a 4-a de Schubert, apoi poemul simfonic "Așa grăit-a Zarathustra" de Richard Strauss - așadar a schițat un program care oferă vizibilitate asupra unei perioade întinse a istoriei muzicii. Din punct de vedere al flexibilității este important pentru noi să cântăm și muzică nouă, dar centrul rămâne fără îndoială repertoriul care merge de la Mozart și Beethoven către Brahms, Bruckner, Wagner și, cum spuneam, a doua școală vieneză.


O orchestră este reprezentată, desigur, de înșiși muzicienii care o alcătuiesc. Cine sunt muzicienii Filarmonicii din München? Ce tip de personalitate și ce tip de artist sunt ei, Paul Müller?

Un răspuns clar acestei întrebări ar avea același succes ca și descoperirea cvadraturii cercului! Pot începe prin a spune că există astăzi 53 de instrumentiști care au activat sub bagheta maestrului Celibidache ceea ce este o afirmație cu greutate, pentru că acești muzicieni s-au dezvoltat în tradiția maestrului și continuă să o poarte în și cu ei. Un alt aspect este că interpreții își aleg singuri noii colegi: echipa managerială este implicată în procedurile de selecție dar ultimul cuvânt și responsabilitatea le aparțin instrumentiștilor, ceea ce este foarte bine. Să zicem că un criteriu de acceptare în Filarmonica din Munchen ar fi perfecțiunea, dar acest lucru este de la sine înțeles. Mai este un detaliu foarte important - sunetul virtualilor noi membri trebuie să se potrivească sunetului orchestrei, să se armonizeze cu aceasta. O a treia componentă ține de faptul că o orchestră este un organism viu, și nu numai sunetul, ci și personalitatea muzicianului care vine să i se alăture trebuie să fie în deplină concordanță cu personalitatea orchestrei. Este destul de complicat ca un singur instrumentist să îndeplinească toate aceste cerințe, dar după cum se poate vedea criteriile mai stricte de selecție funcționează foarte bine, și pentru binele orchestrei.


Candidații la funcția de membru în Filarmonica din München trebuie să aibă deci un sunet care să se armonizeze cu sonoritatea ansamblului. Care este acest sunet?

Iată o altă întrebare care forează adâncurile unei taine, care alunecă în misterios - și este foarte bine că este așa! Sunetul nostru nu poate fi explicat clar în cuvinte, dar cei care ne aud - public sau critici - spun că este vorba de o anumită rotunjime, o anumită căldură, o finețe particulară, un sunet cu o bază foarte solidă, construit pe gravele contrabașilor. Instrumentele de alamă au de asemenea o calitate sonoră care le reprezintă, care le este proprie. Acestea ar fi însușirile care diferențiază orchestra noastră, facem tot ce putem ca lucrurile să rămână așa - ne mândrim și cu faptul că ele sunt însușirile care au fost remarcate de critică încă de la primele concerte pe care le-am avut de la începutul stagiunii sub conducerea maestrului Lorin Maazel.


Pe lângă Filarmonica din
München funcționează un ansamblu simfonic având rol educativ, o academie a orchestrei. Ce reprezintă aceasta, Paul Müller?

Scopul formației este de a le oferi tinerilor care și-au încheiat studiile sau care sunt în perioada premergătoare finalizării cursurilor ocazia de a cânta într-o orchestră și sub conducerea unor mari dirijori, și, prin aceasta, de a-i avea ca profesori pe muzicienii din Filarmonica noastră. Cred că este cea mai valoroasă formă de a face practică în muzică, sau cel mai potrivit mod de a te pregăti să devii un bun instrumentist. Investim mult în această Academie, pentru că noi, și nu altcineva, suntem responsabili de viitorul nostru, de existența unor viitori muzicieni de înaltă calificare.


Filarmonica din Munchen prezintă o serie intitulată "Muzica clasică - locul de joacă". Ne puteți explica acest concept?

Este vorba de o parte a programului educațional intitulat "Noua școală germană", o serie care se îngrijește înainte de toate de generația tânără de melomani și muzicieni. Nu cunosc situația în România, dar în Germania, și poate și în alte țări europene, avem un public minunat, avem foarte mulți ascultători, dar se observă o creștere a mediei de vârstă, ca și o reducere a importanței acordate educației muzicale în școli. Aceasta înseamnă că astăzi copii nu mai au în mod automat contact cu muzica clasică. Noi încercăm să echilibrăm această stare de fapt prin organizarea de diferite activități în stagiunile noastre - într-un număr de cam 150 pe an, ajungem prin ele la un public de aproximativ 33.000 de persoane. Trebuie să facem și mai mult de atât, să lucrăm și mai intens pentru ca și în viitor să avem un public la fel de numeros și de minunat ca astăzi. Programul "Muzica clasică - locul de joacă" are grijă de acest aspect al societății, investește mult în acest viitor și în aducerea tinerilor în legătură cu noi. Este vorba de crearea unei stări de fascinație în raport cu muzica - motivul, în fond, pentru care oamenii vin la concert.


Pe pagina de internet a Filarmonicii din München există o secțiune de noutăți, unde sunt postate informații despre membrii orchestrei. Considerați că este important ca publicul să-i cunoască pe muzicieni Filarmonicii din München și ca oameni, nu doar ca interpreți pe podiumul de concert, Paul Müller?

Cred că este foarte important ca legătura dintre instrumentiști și public să fie foarte strânsă, și am constatat în repetate rânduri că sunt persoane în sală care știu exact cine este pe scenă - "aha, astăzi nu este cutare, dar cutare este" - iar aceasta ne bucură. Încercăm să realizăm o legătură personală cât se poate de apropiată cu publicul nostru, pentru a-i motiva pe oameni să se întoarcă la noi, la concertele noastre. De fapt, este la fel ca în viața cotidiană - te duci cu plăcere acolo unde ai prieteni, buni cunoscuți, unde atmosfera este mai intimă și mai puțin formală. O astfel de relație ne străduim noi să creăm prin intermediul paginii noastre de noutăți din viața orchestrei.

Maria Monica Bojin