Arhivă : Interviuri Înapoi

Orchestra Simfonică din Londra - interviu cu Kathryn McDowell, președinta Consiliului de Administrație, Comandor al Ordinului Imperiului Britanic

Publicat: marți, 23 Octombrie 2012 , ora 15.17
Ansamblul a fost înființat în 1904 de către un grup de muzicieni care nu a fost de acord cu condițiile de colaborare pe care le impunea Sir Henry Wood, fondatorul concertelor Proms. Și astăzi, instrumentiștii se guvernează singuri, ei și nu o comisie directoare decid asupra dirijorilor și soliștilor cu care lucrează, ca și asupra noilor membri. Dacă Orchestra Simfonică din Londra (LSO) și-a ales singură muzicienii cu care cântă, a făcut întotdeauna alegeri foarte bune: Sir Edward Elgar, Serghei Rahmaninov sau Leopold Stokovski sunt câteva personalități din trecutul formației londoneze. Am rugat-o pe Kathryn McDowell să dezvolte această idee.


Într-adevăr, ne mândrim că l-am avut lângă noi pe marele compozitor britanic Edward Elgar. Muzicienii noștri au avut mereu șansa de a lucra cu cei mai buni compozitori ai timpului, și cred că aceste colaborări cu artiști de frunte a fost întotdeauna caracteristica LSO. Un alt autor cu care am avut o legătură strânsă a fost Benjamin Britten, de la a cărui naștere vom aniversa anul viitor un secol. Cred că faptul că instrumentiștii au fost mereu în centrul structurii după care este organizată LSO a contat foarte mult în această privință - în alegerea muzicienilor cu care a colaborat, întotdeauna de prestigiu, și felul în care a colaborat cu ei. Mai recent, am lucrat cu Sir Colin Davis, de care ne leagă deja o lungă istorie. Sir Colin și-a aniversat în 25 septembrie împlinirea celor 85 de ani de viață, dintre care mai mult de 50 i-a petrecut împreună cu noi.


Ce calități, ca profesionist și ca om, trebuie să aibă un interpret, pentru a-l accepta în Orchestra Simfonică Londoneză? Din câte înțeleg, Kathryn McDowell, muzicienii din ansamblul dumneavoastră sunt tipul de om independent.

Într-adevăr, așa sunt! Mai întâi de toate, căutăm excelență în interpretare: oamenii trebuie să fie instrumentiști buni dar și muzicieni buni. Comisia de audiție este alcătuită din membri ai orchestrei - se pot consulta cu dirijorul principal atunci când iau decizia, dar ultimul cuvânt le aparține lor, ei sunt cei care hotărăsc dacă un nou membru li se alătură. Procedurile de selecționare pot dura foarte mult, pentru că trebuie verificat în amănunt dacă interpretul se încadrează în sunetul și în viața orchestrei. Acest timp mai lung are însă un rezultat pozitiv - toți muzicienii noștri sunt virtuozi, pot descifra repede o partitură la prima vedere, sunt foarte flexibili și se adaptează foarte ușor oricăror condiții. Se spune despre LSO că, în funcție de cel pe care-l are în față într-un anumit moment, sună altfel. Cred că personalitatea orchestrei este întotdeauna aceeași, dar ne putem adapta diferitelor cerințe ale diferitelor tipuri de artiști cu care lucrăm - iată o caracteristică a LSO.


Adaptabilitate și flexibilitate - două trăsături principale. Ce s-ar putea adăuga, Kathryn McDowell?

Strălucirea, luminozitatea sunetului, forța lui. Iar faptul că ne adaptăm atât de ușor și că avem o tehnică atât de bună ne ajută să putem interpreta cel mai divers repertoriu - într-o săptămână putem cânta Stravinski cu Valeri Gergiev, în alta Beethoven cu Bernard Haitink, apoi Sibelius cu Sir Colin Davis. Caracterul sunetului va fi întotdeauna același, la fel și energia și personalitatea sunetului, dar va oglindi stilul lucrării pe care o interpretăm în acel moment, ca și indicațiile pe care ni le dă dirijorul.


Orchestra Simfonică Londoneză este renumită și pentru felul în care interpretează muzică de film. Poate fi auzită, între altele, în filmul "Războiul stelelor". Ați spune, Kathry McDowell, că este nevoie de anumite însușiri pentru a face atât de bine acest tip de muzică?

Cred că da, și cred că este vorba de acea strălucire, vibrație luminoasă, de acea virtuozitate limpede a interpretării. LSO s-a simțit întotdeauna foarte bine în muzica de film, mai ales că a lucrat cu compozitori cum sunt John Williams. Mulți autori de coloane sonore și-au exprimat preferința pentru LSO și scriu anume în mod special pentru ea.


O altă admirabilă activitate a LSO este cea educațională. Desfășoară un program intens în biserica Sfântul Apostol Luca, monument istoric al Londrei, restaurată și transformată pentru a servi acest proiect, cunoscut sub numele "LSO St Luke's". Kathryn McDowell, ne puteți oferi detalii?

Am introdus acest program în acțiunile noastre pentru că ne-am dorit să ne ancorăm rădăcinile cât mai puternic în comunitatea locală, să lucrăm cu oameni de toate vârstele și mai ales cu tineri, să împărtășim cât mai multora bucuria și plăcerea noastră de a face muzică. Am simțit de altfel că este de datoria noastră, ca fiind o orchestră subvenționată din fonduri publice. Programele educaționale au devenit o parte importantă a vieții noastre de muzicieni: sunt mulți instrumentiștii cărora le place enorm să lucreze individual cu oameni tineri, le completează foarte bine munca de echipă în orchestră. Avem o întreagă serie de manifestări. Am pornit de la câteva parteneriate cu școli, din dorința de a îmbogăți programa orelor de muzică, de a le oferi tuturor copiilor ocazia de a asculta pe viu muzică simfonică interpretată de una din cele mai bune orchestre. Apoi ne-am extins proiectele, îndreptându-ne către copii foarte mici - unii din instrumentiștii noștri sunt excelenți în lucrul cu cei mici, sunt creativi și îi încurajează pe copii să-și creeze propria muzică. O a altă direcție a fost parteneriatul cu tinerii care se află la început în studiul instrumentului; le-am oferit câteva lucrări scrise special pentru ei, ca în acest fel să aibă ocazia de a cânta nu singuri, ci într-un grup orchestral, și, de asemenea, să cânte alături de membri ai orchestrei noastre. Colaborăm și cu studenți de la Școala Guildhall, unde am pus la punct un curs de master în interpretare orchestrală. Un alt traseu se ocupă și de oamenii de vârste mai înaintate: avem un cor al comunității, în care poate veni să cânte oricine dorește, chiar dacă nu cunoaște foarte bine notele muzicale sau teoria muzicii. Propunem așadar diferite programe la care îi invităm să ia parte pe membrii comunității noastre - îi invităm să asculte și să facă muzică.


În 2008, Orchestra Simfonică Londoneză a lansat orchestra simfonică YouTube, primul ansamblu de gen creat online, proiect care s-a repetat în 2011.
Din această orchestră au făcut parte, la fiecare ediție, câte un muzician român - violonistul Titus Flueraș, respectiv fagotistul Laurențiu Darie. Cum comentați, Kathryn McDowell, acest eveniment?

Orchestra YouTube a fost o inițiativă extraordinară, prin care muzica clasică a ajuns la un public de milioane de oameni în întreaga lume, un public diferit de cel care vine într-o sală de concert. Cred că a fost o ocazie specială și pentru muzicienii care s-au înscris la audiție, pentru că noi am postat fragmente din lucrările impuse cântate de șefii noștri de partidă, și în acest fel candidații au putut vedea exact cum cântă muzicienii LSO, poate au și învățat puțin de la ei. Concurenții și-au postat la rândul lor filmulețele în care interpretau fragmentul respectiv, noi le-am ascultat online și astfel am creat o orchestră care a căpătat în cele din urmă și corporalitate, sub bagheta lui Michael Tilson Thomas. Am avut deja două ediții ale Orchestrei YouTube, concertul final a fost transmis în direct pe acest site, iar ascultătorii, cum spuneam, au fost într-un număr uriaș. Cred că această orchestră a însemnat mult pentru felul în care este privit potențialul internetului. Noi, de fapt, am văzut-o ca pe o extensie firească a ceea ce facem în cadrul programelor LSO.


Cum arată stagiunea 2012 - 2013 a ansamblului, Kathryn McDowell?

Îi va aduce în fața publicului pe toți dirijorii și soliștii care lucrează cu noi. Valeri Gergiev, dirijorul principal, a programat lucrări de Brahms și de Szymanovski - pentru noi va fi o călătorie incitantă prin muzica autorului polonez, vom interpreta simfoniile și concertul său pentru vioară, ne bucurăm, de asemenea, să prezentăm și simfoniile de Brahms. Le vom înregistra, pentru casa noastră proprie de discuri, LSO Live, vom merge cu ele la Sala Pleyel din Paris, unde suntem orchestră rezidentă, iar simfoniile de Brahms le vom interpreta și la Centrul Lincoln din New York, unde revenim în fiecare an.

Stagiunea îi aduce în prim plan și pe artiștii noștri în rezidență - anul acesta ne bucurăm de prezența lui Leonidas Kavakos și a lui Nikolai Znajder, care va susține concerte și ca dirijor. Țin să spun că Nikolai ne-a dirijat pentru prima dată în cadrul unui concert din Festivalul Enescu, în București, iar seara a fost atât de reușită încât am hotărât să continuăm colaborarea. Așa că legătura noastră cu România este foarte specială.

Maria Monica Bojin