Arhivă : Interviuri Înapoi

Lansări de carte la Humanitas

Publicat: miercuri, 31 August 2011 , ora 14.18

Librăriile Humanitas lansează în 1 septembrie două volume din colecția "Contrapunct". Detalii despre aceste noi apariții aflați din declarația coordonatorului colecției, Vlad Zografi.

«M-am gândit că, fiind oricum foarte greu să scrii și să vorbești despre muzică, și cum cuvintele se află în impostură, pentru cei care iubesc muzica e util să afle ceva despre compozitori. Acum am scos o carte despre Schubert și una despre Mozart.


"Viața lui Schubert"

Cartea despre Schubert este semnată de Christopher Gibbs, care, în afară de faptul că este unul dintre cei mai buni cunoscători ai muzicii lui Schubert, e și cel care a inițiat la New York "Schubertiadele". Christopher Gibbs dă o imagine mai realistă despre Schubert. Mai nou, el apare ca un compozitor întunecat, foarte marcat de boală, de suferință, ori ce e interesant este faptul că Schubert pare să nu fi fost nici așa, nici așa, și Gibbs ne apropie de Schubert cel real. În plus, cartea are o componentă interesantă - raportul dintre Schubert și Beethoven. Noi nu știm, de fapt, dacă Schubert l-a întâlnit pe Beethoven. Sunt mărturii contradictorii ale contemporanilor, dar Gibbs insistă asupra influenței lui Beethoven asupra lui Schubert.


"1791 - Ultimul an din viața lui Mozart"

Trecând la cartea despre Mozart, e cartea poate a celui mai bun cunoscător a lui Mozart, Robbins Landon, care răspunde și el clișeului cu care ne-am obișnuit în tratarea lui Mozart - acel Mozart pe care ni-l dă Schaeffer în "Amadeus" și popularizat apoi de Milos Forman, compozitorul zăpăcit. Ori se pare că Mozart nu ar fi fost deloc așa! Landon ne arată că Mozart cunoștea destul de bine regulile jocului muzical și că nu a câștigat atât de puțin pe cât se spune. El începe un capitol despre moneda din Imperiul Austriac și face niște socoteli financiare legate de cât primea Haydn, cât primea Mozart - vedem că până la urmă Mozart n-a câștigat puțin!

Apoi Landon lămurește două aspecte întunecate, două speculații care s-au făcut.

Una e legată de Requiem-ul lui Mozart și de condițiile în care a fost compus. Se știe de ceva vreme că a existat un conte Walsegg care făcea muzică și vroia să treacă drept ale lui lucrări ale altor compozitori. El este cel care a comandat lui Mozart Requiem-ul. Și aici în carte e o mărturie a unuia dintre oamenii care lucrau în serviciul contelui Walsegg.

Al doilea lucru foarte interesant - este chiar contribuția lui Robbins Landon - este lămurirea raportului cu francmasoneria, prin prisma Flautului fermecat. S-a speculat că Mozart ar fi fost ucis de francmasoni pentru că ar fi dezvăluit un ritual francmason prin această operă care are trimiteri explicite la masonerie. Landon, intrând detaliile unei epoci - poate aceasta este calitatea numărul unu a cărții, faptul că ți-l dă pe Mozart în epoca lui - arată că masoneria se afla într-o situație dificilă la sfârșitul domniei lui Iosif al II-lea, și că nu e deloc absurd să ne gândim că Mozart, împreună cu Schikaneder (libretistul ceh care a și cântat în rolul lui Papageno în premieră și directorul teatrului unde s-a jucat Flautul fermecat) e posibil să fi compus Flautul fermecat, ei doi fiind masoni, la sugestia masonilor. Masoneria era într-o semi-legalitate pe la 1791 și e posibil ca opera aceasta să fie operă de propagandă masonică. Ideea că Mozart a fost ucis de masoni e desființată de Robbins Landon fiindcă, pe de-o parte, se punea problema că, dacă e să fie pedepsit Mozart pentru faptul că în Flautul fermecat dezvăluia ritualuri masonice, ar fi trebuit să fie ucis și Schikaneder, ori acesta a trăit bine mersi multă vreme de-atunci; pe urmă, masonii veniți la moartea lui Mozart îi organizează o comemorare cât se poate de festivă, lucru inexplicabil dacă Mozart ar fi devenit pentru masoni atunci persona non grata


Declarație preluată de Maria Monica Bojin
pentru Radio România Muzical