Arhivă : Interviuri Înapoi

Stagiunea de Compoziție Britanică a ajuns la ultimul episod

Publicat: miercuri, 30 Martie 2011 , ora 14.06

Stagiunea de Compoziție Britanică, desfășurată în ultimele trei luni sub titulatura New Work, new audiences la inițiativa British Council București, a ajuns în data de 29 martie 2011, în sala Centrului Național de Artă "Tinerimea Română", la ultimul episod. Ansamblul Profil coordonat de Dan Dediu, căruia i s-a alăturat percuționistul Alexandru Matei, a creionat și de această dată un portret al muzicii contemporane britanice, prin intermediul a șapte lucrări selectate din creația unor compozitori foarte diferiți din punct de vedere stilistic.

Dacă tehnica flash-back-ului din cinematografie este relevantă și în domeniul muzicii, trebuie să menționez câteva momente din cadrul serii muzicale ce m-au făcut să mă întreb care ar fi trăsăturile specifice ale muzicii create în Marea Britanie astăzi: Bordertownes of Central Europe de Joe Cutler - în care am remarcat preferința pentru contrastele timbrale dintre flautul lui Ion Bogdan Ștefănescu și clarinetul-bas al lui Emil Vișenescu; juxtapunerea unor planuri muzicale - în mozaicul de scene grotești sugerat de Philip Cashian prin intermediul registrației și a formulelor ritmice ostinate, dar și descriptivismul conținut de lucrările semnate de Tansy Davies - Grind Show și Ivor Bonnici - New Work - opus prezentat în primă audiție absolută.

O seară muzicală în care profesionalismul, forța și sensibilitatea membrilor Ansamblului Profil s-au împletit cu pasiunea compozitorilor britanici, conturând, într-un sens figurat, o punte culturală între Estul și Vestul european.

Și pentru că seara muzicală i-a avut invitați pe trei dintre compozitorii incluși în program - Philip Cashian, Tansy Davies și Ivor Bonnici - l-am invitat pe Philip Cashian la un scurt interviu.


Ați fost prezent la trei dintre cele patru recitaluri ale Stagiunii de Compoziție Britanică. Ce concluzie ar putea fi formulată în acest moment de un compozitor englez?

Sunt incredibil de impresionat de muzicienii care au oferit aceste recitaluri, interpretând toate aceste partituri extrem de dificile - au fost cu toții extraordinari și sunt cu adevărat uimit de prestația lor.


Dar în legătură cu creația muzicală contemporană din țara dumneavoastră - care considerați că ar fi trăsăturile generale ale acesteia? Puteți să enumerați câteva coordonate?

Este destul de dificil de stabilit un tipic al muzicii britanice de astăzi - mai ales dacă e să vorbești despre muzica ta - însă consider că poate fi vorba despre o evidențiere a parametrului ritmic, dar și despre o gândire a muzicii pe straturi, pe mai multe planuri.


Poate fi vorba despre minimalism?

Mai degrabă despre repetitivitate; nu minimalism în stilul lui Steve Reich, pentru că el are o gândire armonică diferită - ci repetitivitate, într-un sens oarecum mai schematic. De asemenea, avem o preferință pentru timbre și efecte sonore - folosim culorile instrumentale și registrele ca și cum am picta un tablou.


Este o muzică narativă, descriptivă - spune povești...

Da, absolut. Mai ales piesa compozitoarei Tansy Davies mi s-a părut narativă într-un mod explicit - da, cred că aveți dreptate, în muzica britanică există o tendință clară spre narativitate, nu neapărat explicită, dar legătura pieselor cu titlul și tematica abordată pot constitui repere în acest sens, chiar de la prima audiție.

Alexandra Cebuc