Arhivă : Interviuri Înapoi

Orchestra Jakobsplatz din München în turneu în România

Publicat: miercuri, 20 Octombrie 2010 , ora 18.07

În perioada 13-17 octombrie 2010, orchestra Jakobsplatz München a derulat un turneu în patru orașe din țara noastră, Republica Moldova și Ucraina. Ansamblul fondat în 2005 la inițiativa dirijorului Daniel Grosmann este format din muzicieni din douăzeci și trei de țări și are în repertoriu atât lucrări rar interpretate ale unor compozitori evrei, cât și muzică modernă și contemporană.

După primul său turneu din 2009 în Israel, ansamblul a decis să viziteze în octombrie 2010 orașele Iași, Bălți, Chișinău și Odessa, având-o ca solistă pe violonista Tanja Becker-Bender. În program: Simfonietta op.1 de Benjamin Britten, Concertul pentru vioară și orchestră de coarde de Felix Mendelssohn, Uvertura operei Frumoasa Elena de Jacques Offenbach, Demonul de Paul Hindemith, precum și o lucrare în premieră absolută: Capriccio de Boris Dubosarschi.

Mai multe informații am aflat dintr-un interviu cu directorul artistic al orchestrei, dirijorul Daniel Grossmann.


De unde a pornit ideea realizării unui turneu în România, Republica Moldova și Ucraina?

În orchestra noastră se află mai mulți instrumentiști din Moldova, printre ei și o violonistă care a avut această idee anul trecut, în timpul unui turneu în Israel. Apoi s-a născut ideea unui turneu lărgit, care să cuprindă și orașe din România și Ucraina.


Care sunt așteptările dumneavoastră în privința acestui turneu?

Vom concerta în țări în care cred că nu există foarte multe orchestre formate din străini și suntem nerăbdători să vedem care va fi reacția publicului la prezența noastră acolo.


Pentru concertul desfășurat la Iași aveți în program lucrări de Mendelssohn, Offenbach, Britten și Hindemith. Cum au fost acestea alese? Au acești compozitori o însemnătate deosebită pentru dumneavoastră?

Într-o anumită măsură da, deoarece orchestra noastră este formată din muzicieni evrei, dar nu numai. Ansamblul se concentrează în mod special pe lucrări ale unor compozitori iudaici sau care au o anumită legătură cu această cultură. De aici a pornit și acest program. Britten are desigur mai puțin de-a face cu iudaismul, pe el l-am ales pentru că repertoriul secolului XX se află adesea printre preocupările noastre.


În cadrul celor două concerte din Republica Moldova veți interpreta și o lucrare a compozitorului Boris Dubosarschi, în premieră absolută. Ne puteți da mai multe detalii despre aceasta?

Este vorba despre un Capriciu pentru trombon solist și orchestră mică, în care compozitorul prelucrează teme evreiești, klezmer, într-o lucrare care durează aproximativ 10 minute.


Cum ați ales-o ca solistă pentru acest turneu pe violonista Tanja Becker-Bender?

Am dirijat acum doi ani Concertul pentru vioară și orchestră de Kurt Weill având-o ca solistă și am fost atunci impresionat de interpretarea ei. Ne înțelegem foarte bine din punct de vedere muzical și uman, așa că am decis să o invit să participe la acest turneu.


Care sunt proiectele dumneavoastră următoare?

La începutul anului viitor vom lucra timp de două luni la o co-producție de operă alături de Bayerische Staadtsoper. Este vorba despre două opere de mici dimensiuni, pe care le vom prezenta la München.

Interviu realizat de Andreea Chiselev