Arhivă : Interviuri Înapoi

Florin Cezar Ouatu la Festivalul de la Potsdam

Publicat: luni, 28 Iunie 2010 , ora 13.59

Florin Cezar Ouatu a crescut într-o familie de muzicieni și a studiat pianul la Liceul de Artă din orașul natal, Ploiești. Din 1998 a început să cânte și s-a evidențiat ca și contratenor. În anul 2001 a fost admis la Conservatorul din Milano, pe care l-a absolvit în 2004 la clasa de canto a sopranei Margaret Hayward. A participat la cursuri de măiestrie interpretativă susținute de personalități ca Jordi Savall, Sara Mingardo, René Clemencic și Mariana Nicolesco. Florin Cezar Ouatu a câștigat premii la câteva competiții internaționale prestigioase, cum ar fi "Francisco Viñas" de la Barcelona (Cel mai bun contratenor), "Competizione dell'Opera" din Dresda (Premiul I), Concursul Vocal "Renata Tebaldi" din San Marino (Premiul pentru muzică barocă) și altele.

În 2007 a debutat pe scena Teatrului La Fenice din Veneția în rolul Armando d'Orville, rol principal în opera Il Crociato in Egitto de Meyerbeer, în cadrul unui spectacol produs de regizorul Pierluigi Pizzi. Cele mai recente apariții au fost în opere de Haendel, Vivaldi și Monteverdi, prezentate la Opera din Lausanne, Théâtre du Châtelet, la Dortmund și la Halle.

Mai multe despre spectacolul Montezuma de Carl Heinrich Graun, prezentat în cadrul Festivalului de Muzică din Potsdam Sanssouci - dar și despre angajamentele viitoare aflați din interviul pe care ni l-a acordat.


În 24 iunie 2010 a avut loc la Noul Teatru Sanssouci din Germania premiera spectacolului Montezuma de Carl Heinrich Graun, în regia lui Geoffrey Layton. Interpretați rolul titular. Este prima dumneavoastră colaborare cu Festivalul de Muzică din Potsdam?

Da, este prima dată și este o onoare pentru mine să cânt într-un teatru superb, în stil rococo, în care a trăit Regele Frederic cel Mare. Este o atmosferă regală și întotdeauna îmi face mare plăcere să merg pe urma pașilor făcuți de mari personalități ale istoriei.


Având în vedere faptul că spectacolul are loc într-un palat, pentru ce fel de montare a optat regizorul? Este o punere în scenă contemporană sau una în care costumele și decorurile sunt în concordanță cu atmosfera de secol 18?

Regia și scenografia sunt cât se poate de clasice. Teatrul în care se va desfășura spectacolul este mic, intim, are 300 de locuri și este chiar locul în care Frederic cel Mare obișnuia să organizeze multe concerte la care erau invitate personalitățile din acea vreme. Regia este clasică deci, costumele de epocă și, datorită colaborării cu Geoffrey Layton, care este un regizor foarte bun, cred că spectacolul va avea un mare succes.


Ați amintit de Frederic cel Mare - unul dintre regii Prusiei - și știu că libretul acestei opere a fost scris chiar de el.

Da, a fost scris de el, pentru că era un intelectual, flautist și compozitor. Iar pe parcursul operei, pe scenă va fi mereu un flautist - este o idee a regizorului de a întruchipa astfel figura lui Frederic cel Mare, care a fost un om foarte înzestrat.


El a scris libretul în limba franceză, însă există și o versiune în limba italiană a textului operei. Ce variantă ați ales?

Noi am ales varianta în italiană; există și cea în franceză, care însă nu s-a cântat niciodată.


Cum ați lucrat cu partenerii de scenă? Vă cunoșteați deja?

În afară de Mireille Delunsch - care interpretează personajul Eupaforice și pe care o cunoșteam, pe ceilalți i-am întâlnit pentru prima dată acum. Este o producție mai rară și deosebită, pentru că aici putem asculta patru contratenori cu voci și culori timbrale diferite; Montezuma - pe care îl interpretez eu, Pilpatoe - consilierul meu în operă, tot un sopranist, apoi antagonistul Hernan Cortes, conchistadorul - jucat tot de un sopranist și Narves - consilierul lui Cortes - interpretat de un contratenor mediu-acut.


Deci de aceea există chiar și pe afiș o diferențiere între cei patru contratenori; pentru că rolul dumneavoastră, de exemplu, este trecut ca voce de mezzo-soprană în vreme ce restul contratenorilor figurează ca voci de soprană.

Asta a fost o idee a directorului artistic și eu chiar am avut câteva obiecții la început, dar este un lucru prin care s-a dorit mai mult ca publicul să fie surprins. Sunt multe polemici pe această temă, dar cred că este corectă și versiunea pe care au ales-o pentru afiș.


După finalul Festivalul de Muzică de la Potsdam unde veți mai cânta?

Voi avea un recital cu arii de virtuozitate de Haendel în cadrul proiectului Armida la Filarmonica din Berlin - un debut pentru mine pe această scenă - după care vom relua Agrippina de Haendel sub bagheta dirijorului Fabio Biondi la Festivalul de la Halle (unde de altfel am fost prezent anul acesta și cu proiectul Armida). În România sunt foarte bucuros să pot cânta Messiah în preajma sărbătorilor de Crăciun, în 17 decembrie 2010 la Filarmonica din Cluj Napoca. Va fi și un concert în memoria tatălui meu care din păcate acum o lună s-a stins din viață.

Iar în încheiere aș vrea să mă întorc la Frederic al II-lea, care fost flautist și să spun că atunci când eram copil cântam cu tata sonate scrise de Frederic al II-lea pentru flaut și clavecin. Aș vrea să dedic, deci, această premieră, tatălui meu.

(N.red. Tatăl lui Florin Cezar Ouatu a fost vreme de peste 20 de ani solist instrumentist al partidei de flaut în Orchestra Filarmonicii "Paul Constantinescu" din Ploiești).

A consemnat Irina Cristina Vasilescu