Albumul pianistului Ștefan Doniga, cu lucrări concertante de Serghei Bortkievici - 26 și 27 martie, la CD Review

Scor : 167

În 16 martie 2018, casa olandeză de discuri Brilliant Classics a lansat oficial un album care cuprinde înregistrările în premieră mondială ale Concertelor nr. 2 și 3 pentru pian și orchestră de Serghei Bortkievici, disc pe care îl puteți asculta în premieră la Radio România Muzical în 26 și 27 martie. Unul dintre aspectele interesante al acestor imprimări, cel puțin pentru melomanii din România, este faptul că solistul celor două concerte este pianistul Ștefan Doniga, un foarte activ și apreciat reprezentant al tinerei generații de interpreți români. Înregistrările au fost realizate la Ostrava, în Cehia, alături de orchestra Filarmonicii Janáèek aflată sub conducerea dirijorului olandez David Porcelijn, proiectul fiind coordonat de Institutul Olandez pentru Muzică de la Haga. Discul lansat imediat după încheierea sesiunilor de înregistrare, într-un tiraj restrâns și doar cu scop documentar, a fost apreciat de critici, articolele din revistele Gramophone și American Record Guide fiind ilustrative în acest sens. Ca urmare a succesului de care s-a bucurat acest album, casa de discuri Brilliant Classics a solicitat în august 2017 Institutului Olandez drepturile asupra imprimărilor pentru a le publica într-o a doua ediție, de această dată în scop comercial și la nivel mondial. Înregistrările sunt incluse într-o colecție de 15 CD-uri dedicată concertelor pentru pian și orchestră de sorginte rusă, pe lista protagoniștilor acestei serii numărându-se, pe lângă Ștefan Doniga, pianiști ca Evgeny Kissin, Oxana Yablonova și Klara Wurtz.

Unul dintre motivele care au declanșat interesul publicului și al companiei de discuri amintite pentru înregistrările cu lucrările concertante de Serghei Bortkievici, a fost destinul tragic al compozitorului născut în anul 1877 în Ucraina. Un muzician redutabil în prima jumătate a secolului al XX-lea, care și-a desfășurat activitatea la Sankt Petersburg, Leipzig, Berlin, Istanbul și Viena, el a intrat în uitare după moarte. În timpul celui de-al doilea război mondial, compozitorul și-a donat partiturile în manuscris în schimbul hainelor și hranei. Lucrările sale au fost identificate la mai bine de 80 de ani după compunerea lor în arhive și colecții private, astfel încât este lesne de înțeles atracția pe care această muzică o generează în prezent. Serghei Bortkievici s-a născut în 28 februarie 1877 la Harkiv, în Ucraina, și s-a stins la Viena în anul 1952, după o viață zbuciumată, plină de persecuții politice, dar și de satisfacții pe plan profesional și personal.

În ultimul timp, partiturile sale au fost redescoperite și promovate în țara natală a compozitorului, Ucraina, dar și în alte țări, printre artiștii preocupați de muzica lui Bortkievici numărându-se dirijorul Mykola Sukach, pianiștii Stephen Coombs, Jouni Somero, Klaas Trapman și Ștefan Doniga, un muzician român în vârstă de 39 de ani, cu o carieră solidă atât în România, cât și în străinătate. El a studiat la Universitatea Națională de Muzică din București, a concertat alături de orchestre simfonice din România și a susținut recitaluri în Luxemburg, Ungaria, Cehia, Austria și Coreea de Sud. Ștefan Doniga s-a remarcat de-a lungul anilor și ca un excelent organizator de evenimente artistice, de asemenea are și proiecte discografice consistente, el fiind singurul pianist român care a înregistrat integrala mazurcilor pentru pian de Alexandr Skriabin. Ultimul său disc este chiar cel cu lucrări concertante de Serghei Bortkievici înregistrate în premieră mondială. Despre muzica acestui compozitor, pianistul Ștefan Doniga spunea într-un interviu pentru Radio România Muzical: «De fiecare dată când am fost solicitat vorbesc despre stilul lui Bortkievici l-am asemănat unei "îmbinări" Skriabin, Rahmaninov și Dvorak. Este, așadar, un romantic târziu, însă extrem de ușor de receptat; nu are nimic din partea abstractă a lui Richard Strauss sau a lui Stravinski. Îl continuă frumos pe Rahmaninov către acea generozitate largă, specifică expresiei ruse. Este o muzică de public, compusă pentru a fi ascultată cu plăcere și cu ușurință și care are această curgere foarte lină, naturală și plăcută!». Într-adevăr, cred că vă va face plăcere să ascultați muzica lui Bortkievici, mai ales că interpretarea pianistului Ștefan Doniga este de un înalt nivel artistic, calitățile tehnice și expresive ale muzicianului fiind remarcabile.

Partitura pianului abundă în blocuri acordice specifice romantismului slav, ornamente și acorduri arpegiate și stacate, etalând o impresionantă bogăție tematică, melodică și orchestrală. Stilul creației lui Bortkievici este influențat de spiritul romantic al unor compozitori ca Ceaikovski sau Rahmaninov, de limbajul modern al lui Skriabin, dar și de folclorul ucrainean și rusesc. Calitatea excepțională și tușele distinctive ale muzicii lui Bortkievici constau în originalitatea melodică și măiestria formelor. În plus, efectul emotional al creațiilor acestui compozitor le face atractive pentru ascultători. În Concertul nr. 2 op. 28 pentru mâna stângă compus în anul 1923 pentru Paul Wittgenstein, un pianist care și-a pierdut mâna dreaptă în timpul primului război mondial, veți putea observa clar influența compozitorului Serghei Rahmaninov, mai ales în ceea ce privește dramatismul melodiilor din prima parte și din cea de-a treia. Mișcarea secundă este un Allegretto în ritmuri dansante, de inspirație folclorică. Iar ultima parte, de asemenea în tempo alert, cu o orchestrație sclipitoare, este pusă în contrast cu spiritul melancolic și pasional ce caracterizează partea a treia, Allegro dramatico.

Concertele nr. 2 și 3 de Serghei Bortkievici de pe albumul pianistului Ștefan Doniga vor fi difuzate la Radio România Muzical în 26 și 27 martie 2018, la CD Review, în cadrul emisiunii Arpeggio, de la ora 11,30.

Larisa Clempuș