Albumul de debut al pianistei Adela Liculescu, la CD Review - 6, 7 și 8 iunie

Scor : 48

Disc lansat în 25 aprilie 2018

Anul trecut, Adela Liculescu, una dintre cele mai apreciate pianiste române din tânăra generație, a câștigat premiul I la Concursul Johannes Brahms din Detmold, Germania, un eveniment organizat de Facultatea de Muzică din localitate și dedicat studenților din Germania, Austria și Elveția. Trebuie spus că pianista născută la Craiova în 1993 este stabilită la Viena, ea studiind la Universitatea de Muzică și Arte din capitala Austriei cu pianistul și profesorul englez Martin Hughes. Premiul pe care l-a obținut Adela Liculescu la competiția din Detmold a constat în 5000 de euro, dar și în posibilitatea de a înregistra un disc, în același oraș, la Konzerthaus. Iar în primăvara acestui an, pe 25 aprilie, albumul a fost lansat, acesta fiind de fapt discul de debut al pianistei Adela Liculescu. El cuprinde lucrări de Johannes Brahms, Ludwig van Beethoven, Franz Liszt, George Enescu și Maurice Ravel. Este așadar un repertoriu vast și complex stilistic, concentrat pe creația romantică și muzica de secol XX, repertoriu pe care pianista îl abordează cu elocvență și pasiune. Vă propun să ascultați în edițiile CD Review de astăzi, mâine și vineri acest album în premieră la Radio România Muzical.

Prima lucrare este un opus semnat de Johannes Brahms, Variațiunile pe o temă de Paganini, scrise în anul 1863 pe baza Capriciului nr. 24 în la minor de Nicolo Paganini și dedicate unui compozitor și pianist virtuoz celebru din secolul al 19-lea, Carl Tausig. Lucrarea este recunoscută pentru provocările tehnice pe care le presupune și pentru profunzimea sa emoțională. Întepretând această superbă creație, pianista Adela Liculescu are forță și o agilitate remarcabilă în variațiunile rapide, echilibrând discursul sonor cu un tușeu rafinat și nuanțe delicate în momentele muzicale poetice ale lucrării.

Urmează Sonata nr. 21 op. 53 în Do major Waldstein, care aparține perioadei de mijloc a creației compozitorului Ludwig van Beethoven, alături de Appassionata și Les Adieux. Lucrarea compusă în anul 1804 i-a fost dedicată Contelui Ferdinand Ernst Gabriel von Waldstein din Viena. Aceasta e una dintre cele mai dificile și lungi sonate ale compozitorului amintit. Însă înregistrarea pianistei Adela Liculescu nu lasă impresia unui efort deosebit, părțile rapide Allegro con Brio și Rondo fiind redate cu aplomb, acuratețe și lejeritate. Partea a doua, Adagio, se deschide cu o scurtă introducere lentă în nuanțe delicate și crește apoi în intensitate spre secțiunea mediană, liniștindu-se apoi pentru a crea o tranziție lină spre Rondu-ul final, o partitură care reliefează dinamismul și abilitățile tehnice remarcabile ale pianistei Adela Liculescu.

Din creația lui Franz Liszt, pianista a ales pentru discul său Parafraza după Rigoletto de Verdi. Liszt folosește aici faimosul cvartet vocal Bella figlia dell'amore, împletind ingenios temele acestuia pentru a cuprinde o paletă largă de afecte și extraordinara bogăție melodică verdiană. Adela Liculescu este atentă la toate aceste detalii și ne oferă o interpretare încântătoare.

Sigur că de pe albumul pianistei nu putea lipsi muzica românească. Astfel că Adela Liculescu a inclus aici Pavana din Suita a doua op. 10 în Re major de George Enescu. Aceasta este de altfel unica piesă lentă, meditativă de pe acest album. Și aș spune că este binevenit acest moment de profundă reverie și intensitate emoțională, având în vedere că celelalte lucrări de pe discul Adelei Liculescu sunt cu precădere spectaculoase, extrovertite, pline de elan și exuberanță. Superba muzică a lui Enescu este o oază de liniște, meditație și lumină în acest context învolburat. Compoziția structurată în stilul neoclasic francez are și influențe debussyene, așa cum chiar Enescu afirma, iar prezența folclorului muzical românesc în această lucrare este subtilă, neostentativă.

Lucrarea ce încheie albumul este Valsul de Maurice Ravel. Lucrarea a fost scrisă în anii 1919-1920, ca poem coregrafic pentru orchestră, ulterior compozitorul transcriind piesa pentru pian. Este o lucrare complexă în ceea ce privește elementele dinamice și agogice, pe care muzicologul și criticul francez Paul Landormy o descria drept cea mai surprinzătoare creație a lui Ravel, dezvăluindu-ne profunzimile romantismului, forță și vigoare. Aceleași calități le are și pianista Adela Liculescu, care oferă Valsului de Maurice Ravel o interpretare fermecătoare, încheind astfel discul său excepțional.

Pianista Adela Liculescu a absolvit Liceul de Artă Marin Sorescu din Craiova, unde a studiat cu profesorii Mariana Ilie și Mihai Ungureanu. În prezent este studentă a Universității de Muzică și Arte din Viena, acolo unde se perfecționează cu Martin Hughes. Una dintre cele mai recente reușite al Adelei Liculescu a fost câștigarea, în februarie 2018, a Concursului Prix du Piano din Berna, o competiție particulară prin faptul că doar patru pianiști sunt selectați pentru a participa în fiecare an și sunt votați de publicul prezent în sală. Pianista a susținut recitaluri și concerte cu ansambluri renumite ca St. Martin in the Fields, Filarmonicile din Berlin, München și București sau Orchestra de Cameră a Filarmonicii din Sankt Petersburg. Împreună cu ultimul ansamblu amintit dirijat de Teresa Böhm, a evoluat chiar recent, la începutul lunii trecute, și a interpretat Concertul nr. 5 Imperialul de Beethoven, prestația sa din Sala Glinka fiind un succes major. Și în perioada următoare Adela Liculescu va avea o agenda bogată: în 28 iunie ea va cânta în concertul de închidere a actualei stagiuni desfășurate de Filarmonica Banatul din Timișoara, acolo unde va interpreta același celebru concert de Beethoven, sub bagheta dirijorului Gheorghe Costin. Iar în luna iulie va susține recitaluri și concerte în Germania, la Höxter și Göttingen.

Vă propun să ascultați albumul de debut al pianistei Adela Liculescu, inclus în proiectul Discurile anului 2018 la Radio România Muzical, în 6, 7 și 8 iunie, la CD Review, în cadrul emisiunii Arpeggio.

Larisa Clempuș